Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Grumligt vatten

    Ja, frågan är ofta förekommande...men eftersom jag inte startat ett sötvattensakvarium på 20 år undrar jag om det är vanligt att det efter en vecka fortfarande är grumligt..liksom lite mjölkigt?....

    Sysslat med salt i många år o där klarnar ofta vattnet oerhört snabbt...men då har man ju levande sten dvs en bakterieflora på plats direkt o dessutom skummare, kol, o kanske rowaphos....allt för att exportera organiska föreningar...

    Så...tillhör det normalfallen att ett sötvattensakvarium tar lite längre tid på sig?....
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Läs på om infusorier, du har förhoppningsvis kvar uv filtret

    //NiXoN

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Oj!....nej...det har jag inte.....
      Kan du ge mig en liten kort resumé?....nåt jag måste göra?...skadligt?...

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Nop, mörklägg eller vänta ut tills blomningen går över(håll igen på mat).
        Det ser mest bara tråkigt ut, men har man uv så kan man grilla dom små liven på mindre än ett dygn.
        Ta de lungt Jonas, fördelen med sötvatten är att man ofta kan lära sig vartefter utan att det blir alldeles fel (eller tokdyrt).

        //NiXoN

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Nop, mörklägg eller vänta ut tills blomningen går över(håll igen på mat).
          Det ser mest bara tråkigt ut, men har man uv så kan man grilla dom små liven på mindre än ett dygn.
          Ta de lungt Jonas, fördelen med sötvatten är att man ofta kan lära sig vartefter utan att det blir alldeles fel (eller tokdyrt).

          //NiXoN
          Ok...låter ju hoppfullt ändå. Du menar att dessa små djur försvinner av sig självt tids nog då?..isåfall väljer jag att inte göra nåt...matar ytterst lite ändå pgr av nystart. Jag vill helst inte mörklägga så om det går att bara vänta ut så gör jag det.
          Det är alltså inte vansinnigt grumligt..jag ser från långsidan de bakre växterna tydligt...jag har läst att det kan bli riktigt som mjölk o så är det ju inte. Vattnet luktar som ett friskt akvarium brukar lukta o fiskarna är pigga. Växterna ser också välmående ut...ja...den korta tid jag haft dom.

          Vattenbytt kanske man dock skulle försöka sig på..???

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Ta bort alla döda växtdelar också med en hov, det gör ganska mycket.

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Verkligen tack för allas engagemang o svar!...uppskattar det stort

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #8
                Vattenbyte förvärrar situationen, i ett nystartat akvarium ska du vänta med vattenbyte. Nästan direkt efter du får balans försvinner infusorierna självmant. Det brukar ta 1-2 veckor, kanske lite mer beroende på akvariet.

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  #9
                  Ok. Tack igen!
                  Så då gör jag ingenting helt enkelt. Väntar ut de o räknar med en vecka kanske innan det klarnar?...

                  Det låter sunt att när akvariets nyttobakterier är på plats så ordnar det till sig...hoppas jag...
                  Senast redigerad av Jonasroman; 28 January 2011, 22:32.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Tålamod är akvaristens bästa vän. Ofta är det bästa att göra är att inte göra något.
                    Testa att ta lite blomjord och kasta i akvariet. Det kan bli popis bland infusorierna men mer poppis bland bakterierna.
                    Man får ofta infusorier i bakteriefria miljöer där bakterier ej hunnit utväcklats.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #11
                      Sant Bosse!...o mitt någorlunda tyglade tålamod har givit resultat. Avsevärt klarare idag utan att jag gjort nåt....det kommer nog vara helt klart inom ngr dar nu.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jonasroman
                        Sant Bosse!...o mitt någorlunda tyglade tålamod har givit resultat. Avsevärt klarare idag utan att jag gjort nåt....det kommer nog vara helt klart inom ngr dar nu.
                        Grattis!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...