gulgrönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sarto
    • November 2010
    • 20

    gulgrönt vatten

    Har drabbat vårt 310 l kar. Det har varit igång ett par månader och sett ut som Lützen halva tiden . Där bor 6 små ! diskusar och några guppy. Samtidigt som dimman har andmaten satt fart, och växterna fått gröna prickar på bladen. Växer dåligt tycker jag.
    pH ca 7,5, nitrit <0,3 (eller hur många decimaler det nu är i lägsta mätbara intervallet). Hårdhet enl vattenverket i vår stad ca 3. Belyst av två splirrans aquarelle lysrör 10 tim/dag, ytterfilter am-top 3336 (300-350l). Matar sparsamt.

    Vad göra?
    Är det nån idé att sätta in en cirkulationspum ( har en liggande och skräpar) eller skrämmer jag livet ur diskusarna då?
    Ska jag sätta till ett extra filter? Har ett nytt innerfilter som väntar på placering i ett mindre akvarium som startas om ett par veckor. Eller har jag sumpat det filtret och satt grön dimma i nästa akvarie också då?
    Mörklägga några dagar?

    Tacksam för alla tips och synpunkter!
  • Mollusken
    • November 2010
    • 57

    #2
    Tror det är grönvatten du har fått, du kan läsa om det här: http://www.guitarfish.org/2008/02/25...er-black-brush

    Kommentar

    • sarto
      • November 2010
      • 20

      #3
      Tack!
      Vilken bra sida, favorit bums!
      Väljer att tolka det som ett startproblem då.
      Mörkläggning ska bli.
      Men vad tror du om filtret som ska in i nästa akvarium, blir det "smittat" eller spelar ingen roll kanske? Eller kan det tillochmed vara fördel att filtret är inkört och får med sig några, förhoppningsvis goda, bakterier och kickstartar nästa tank?

      Kommentar

      • Mollusken
        • November 2010
        • 57

        #4
        Jag fattar inte riktigt hur du menar att du ska göra med filtret. Ska du flytta filtret från akvariet med grönvatten till ett annat kar?

        Kommentar

        • sarto
          • November 2010
          • 20

          #5
          tja, det var liksom frågan:
          är det en smitta att akta sig för
          eller är det något som alltid finns, potentiellt på lur, ialla vatten och sticker upp sitt tryne när ngt går fel?

          Kommentar

          • Mollusken
            • November 2010
            • 57

            #6
            Det vet jag faktiskt inte, så jag vågar inte svara.

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av sarto
              tja, det var liksom frågan:
              är det en smitta att akta sig för
              eller är det något som alltid finns, potentiellt på lur, ialla vatten och sticker upp sitt tryne när ngt går fel?
              En del alger finns i allt vatten alltid - jag brukar göra ett intressant labb med mina elever - de får ta vanligt kranvatten - tillsätta näring i en del flaskor som förseglas och ingen näring i andra flaskor samt ställa flaskorna i fönstret. Det blir förvånansvärt fort grönt i de flaskor som har näring och i de andra tar det bara längre tid.... men det blir grönalger i dem med...
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • sarto
                • November 2010
                • 20

                #8
                Intressant expriment! Har du nån variant där flaskan förblir klar...?!

                Det där med att flytta extrafiltret till nästa akvarium, tanken var ju att jag förutom grönt vatten även borde ha lite av goda bakterier, och möjlighet att få med sådana till nya karet?

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #9
                  Nej jag kör inget expriement där vattnet är klart för det kräver UV-ljus och det har vi inte på vår lilla skola-

                  Jag skulle nog inte vara så rädd för att flyta flitret -du får ju alger hur du än bär dig åt. Däremot kan du ju genom att undvika övergödning och inte har för starka eller för svaga rör samt regelbundna typ varje vecka delvattenbyten kunna hålla mängden nere. Det finns flera bra trådar om alger här på zoopet. Om du läser trådarna som är publicerade under växter och alger så finns det hur mycket som helst att lära sig.

                  Det som kallas för blågröna alger är ett specialtillstånd - de är nämligen inte växter utan bakterier som kan köra fotocyntes och dem kan man bekämpa med General Tonic förutom att man gör rent akvariet och svälter ut dem förstås. Men General Tonic slår ut alla sorters bakterier så det är bra att ha en grod till en ny sats bakterier som man ersätter de förlorade i filtret med (byt eller skölj ur filtermediat ordentligt med ljummet vatten eftersom döda bakterier förbrukar syre när de bryts ner och kan skapa en ogynsam miljö i filtret för de nya bakterierna - men även detta går att läsa i de andra trådarna
                  LYCKA TILL
                  Senast redigerad av 022helpek; 27 January 2011, 03:33.
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • sarto
                    • November 2010
                    • 20

                    #10
                    Tack för alla svar och ert engagemang!
                    Jag läser vidare och kämpar med den gröna gröten!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...