Buffrar äggskal vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldtuss
    • August 2010
    • 109

    Buffrar äggskal vattnet?

    Vet sedan tidigare att äggskal är ett bra alternativ att ha i akvariet för att äppelsnäckorna ska få i sig kalk. Men läste för någon dag sedan på ett annat forum att äggskal också buffrar vattnet.

    Stämmer det?

    Jag använder kalkstenar till mina äppelsnäckor för jag tycker att äggskal ser mindre snyggt ut. Men om det buffrar vattnet så kör jag gärna med äggskal. Men kan man lägga de tex i filtret, stora bitar?
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Jag har för mig att för äppelsnäckor vill ha äggskalet i akvariet på bottnen så de kan komma åt skalen. Äggskal buffrar vattnet om ph är under 7.5 men såvida du inte har det i filtret gör det mycket lite som buffring eftersom det oftast är en liten mängd och du kan troligtvis inte mäta någon skillnad. Se bara till att skalbitarna är rengjorda så att hinnan är borta.

    Kommentar

    • Eldtuss
      • August 2010
      • 109

      #3
      ja det där med att hinnan ruttnar vet jag men jag kan gärna köra på med mina kalkstenar då de verkar fungera.
      Men om man kör en hel del äggskal i filtret, för att buffra vattnet.

      Eftersom jag har äppelsnäckor och Mollyfiskar som gillar högt PH är det ju jättebra om inte mitt PHvärdet sjunker.

      Kommentar

      Arbetssätt...