Nitrit pga justering av filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #61
    Ursprungligen postat av icehacker
    Kolfilter är det i så det kan ja byta då kanske, får kolla med butiken om de har lösa sådana. Hornsärv har jag två st som växter så det knakar men min mal simmar in i dom och delar av de hela tiden bara.

    Hur ser man om det är reflektorer på lysrören?
    Kolfilter är inget du behöver använda om du inte vill bli av med medicin och liknande från vattnet, så den kan du ta bort.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • AndreasA88
      • January 2011
      • 47

      #62
      Jag är nybörjare, så jag kan inte det här, men är det alltså inte bra att ta lite varmare vatten från kranen? Kan man inte värma vattnet lite efter att man hällt upp det då? Med någon liten doppvärmare eller något, lär väl ta lite tid iofs. :P Men det är väl ganska självklart att temperaturen sjunker väldigt mycket om man byter ut hälften av vattnet med kallvatten.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #63
        Ursprungligen postat av ansjo
        Kolfilter är inget du behöver använda om du inte vill bli av med medicin och liknande från vattnet, så den kan du ta bort.
        Var det inte det jag skrev?
        Ursprungligen postat av bossep
        Edit: skulle ha läst din första post: Det är det översta! Kolla om du har ett kolfilter om så kan du ta bort det och ersätta med grov filtermatta. Jag skulle nog komplementera med några mer billiga växter. Hornsärv och vattenpest är magiska näringsslukare. Sedan tycker jag de är snygga.
        Blev det missupfattat?
        Kolfiltret kan vara bra att ha i en låda om man som ansjo säger vill få bort medicin och liknande!
        Alltså skippa det och ersätt med en blå kudde. Jag tog en fin i min dotters akvarium för att få lite bättre mekanisk filtrering. Jag tror hon har flyttat om lite nu men vet ej. Det funkar i alla fall tycks det.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #64
          Ursprungligen postat av AndreasA88
          Jag är nybörjare, så jag kan inte det här, men är det alltså inte bra att ta lite varmare vatten från kranen? Kan man inte värma vattnet lite efter att man hällt upp det då? Med någon liten doppvärmare eller något, lär väl ta lite tid iofs. :P Men det är väl ganska självklart att temperaturen sjunker väldigt mycket om man byter ut hälften av vattnet med kallvatten.
          Om du har normalt standard kommunalt vatten och normal fiskar så kan du blanda i kranen och kolla med fingret. Om det har ungefär samma temperatur som akvarievattnet så är det OK.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #65
            Ursprungligen postat av bossep
            Om du har normalt standard kommunalt vatten och normal fiskar så kan du blanda i kranen och kolla med fingret. Om det har ungefär samma temperatur som akvarievattnet så är det OK.
            Så kör jag drar en slang från karet till duschen i badrummet och suger till i slangen och under tiden jag tömmer brukar jag ta och ställa in tempen på vattnet med duschblandaren så att det blir ungefär samma temperatur som det som rinner ur slangen. Sen när jag tömt nog så låter jag bara slangen rinna ur å sen kör jag i vatten med slangen och i med vattenberedningsmedel i karet då vi har klor i vattnet.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #66
              Mitt tips är att om du använder hinkar testa med t ex en stektermometer (man kontrollerat kalibreringen på) annars så brukar jag känna på vattnet i karet, känna på det ur slangen och kontrollera karet med ögon, känsel och termometer medan man fyller på.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #67
                Ursprungligen postat av fremar
                Så kör jag drar en slang från karet till duschen i badrummet och suger till i slangen och under tiden jag tömmer brukar jag ta och ställa in tempen på vattnet med duschblandaren så att det blir ungefär samma temperatur som det som rinner ur slangen. Sen när jag tömt nog så låter jag bara slangen rinna ur å sen kör jag i vatten med slangen och i med vattenberedningsmedel i karet då vi har klor i vattnet.
                Ungefär som jag gör.
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Mitt tips är att om du använder hinkar testa med t ex en stektermometer (man kontrollerat kalibreringen på) annars så brukar jag känna på vattnet i karet, känna på det ur slangen och kontrollera karet med ögon, känsel och termometer medan man fyller på.
                Eller så tar man akvarietermometern!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #68
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Ungefär som jag gör.
                  Eller så tar man akvarietermometern!
                  Fast de är så mycket långsammare! Jag kan nästa justera i realtid.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #69
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Fast de är så mycket långsammare! Jag kan nästa justera i realtid.
                    Med fingret?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #70
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Var det inte det jag skrev?
                      Jo, jag såg det sedan att du ändrat ditt inlägg sedan jag läste det sist.
                      Att ersätta den med en blå kudde är inte alltid lätt, eller hur menar du att han ska göra? Vet du hur filtret ser ut?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #71
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Med fingret?
                        Stektermometern!
                        Visst går med fingret också men jag har så bra förmåga att känna temperaturer att de kan likställas med att kasta i apelsin för att se om den fryser eller ett ägg för att se om det stelnar. Blir ett okej spann!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #72
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jo, jag såg det sedan att du ändrat ditt inlägg sedan jag läste det sist.
                          Att ersätta den med en blå kudde är inte alltid lätt, eller hur menar du att han ska göra? Vet du hur filtret ser ut?
                          Exakt! huvudsaken är att kolfiltret inte sitter i hela tiden. Ja jag micklade lite med min dotters filter i somras, Juvel standard. Det är färdigskurna skumbitar av olika slag. En grön, en svart, ett par blå med olika porer och ett vitt vadd filter.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #73
                            Det kan bli lite tight att sätta dit en blå filterbit, jag skulle hellre köra med den tunna filtervadden längst upp och rengöra den/byta den lite oftare istället.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det kan bli lite tight att sätta dit en blå filterbit, jag skulle hellre köra med den tunna filtervadden längst upp och rengöra den/byta den lite oftare istället.
                              Visst funkar bra. Filltervadd är nog lite under estimerat tror jag!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • icehacker
                                • December 2010
                                • 1046

                                #75
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Det växer lika bra om det bara ligger och flyter. Låt marodören hållas! Kan du inte ta en bild av karet?
                                Problemet ær bara att de då sugs mot insuget till filtret och dærmed blockerar och dæmpar cirkulationen :S

                                Ska ta en bild senare idag, har gjort om lite sen sist =)
                                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...