Ovanligt hög temperatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    Ovanligt hög temperatur

    Aloha!
    En märklig sak har hänt de senaste 14 dagarna... Nämligen att tempen har höjts från 26-28 grader till 30-31 grader... tillsynes utan anledning. Morgon/dag tempen ligger på 30 grader och kvälls tempen på närmare 31 grader.
    Medans i de andra 2 karen som står i samma rum ligger på stadiga 26-28 grader...

    Karet som de handlar om, är på 500L och använder 2 st lysrör som är 150cm vardera...
    Rören är nyköpta (ca 6mån) och är anpassade för akvarium... Minns inte märke eller styrka på rören, men kvinnan som jobbade där hjälpte mig att beställa rätt Watt,färg och längd baserat på mina fiskar samt storleken & djupet på karet.

    Allt har varit frid och fröjd, tills för 10-14 dagar sen då min termometer började tokblinka och ljuta som satan... Går och tittar för att se vad som händer och ser då att tempen av någon anledning stigit över 30 grader... Sedan dess så ligger vattentempen ALLTID över 30 grader.

    Jag har inte ändrat någonting, använder INGEN DOPPVÄRMARE och har slutat med "månljuset" med tanke på de höga siffrorna...

    Tycker detta är JÄTTE märkligt, då jag hade såna här höga temperaturer under högsommaren...
    Men nu är det ju bara några enstaka plusgrader ute
    Och de som gör det hela ännu mer märkligt är att ingen av de andra karen, visar dessa höga siffror trots att de alla står i samma rum. varav en står vid ett element...

    Känns nästan rent spontant att det är fel på något utav rören, men jag känner mig inte så jätte sugen på att köpa ett nytt då de är ganska dyra

    Vad är det man kan göra för att komma fram till problemet?
    Hur ska man behandla karet under tiden?

    tackar på förhand
    /Sandish
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Lysrör värmer inte upp så mycket. Kolla din doppvärmare. De kan gå sönder och det har hänt förr att fiskar "kokat" ihjäl. "" pga att det givetvis inte blir 100 grader men tillräckligt varmt för att de ska dö.
    Checking out...

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Lysrör värmer inte upp så mycket. Kolla din doppvärmare.
      Fast nu har han ingen.

      Sandish: Om du känner på vattnet, är det varmare än dina andra akvarium? har haft termometrar som är digitala och som fått in vatten vid sensorn och då visar de fel temperatur. Annars känn på pumparna om de blir varmare än förr. Rampen/lysrör i sig bör inte ändra temperatur och ge mer värme. Däremot kan du höja rampen med distanser.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Läser visst dåligt. Jag håller med om at du skulle kunna känna om pumpen blir varm. Är det ett ytterfilter eller innerfilter?
        Checking out...

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Säger bara kolla din termometer!

          Den jag hade (en digital från clasohlosn som jag silikonade sensorn på) slog på 5 grader gällande inne- och utetemp när de låg bredvid varandra. Anade att något inte var helt rätt då :P
          När jag testa mot en "vanlig" kvicksilver-termometer så stämde de bättre överens. Men har ändå lite för varmt i mitt också men det beror på flera komponenter. Mina cirkulationspumpar genererar en viss värme samtidigt som lysrören och framförallt drosslarna värmer på en hel del. Att min ramp sedan är helt sluten gör ju inte att det blir kallare direkt utan vad jag förmodligen kommer få göra är att installera någon datorfläkt som kan pumpa in lite kalla luft. Kanske också ett alternativ för dig?

          Sen har placeringen stor påverkan också. Står dina andra kar mot en vägg som är en yttervägg får dessa kar också lägre temp. Har mitt mot en vägg som är in mot mitten av huset, och samtidigt ligger rummet där mitt kar står ganska centrerat så "bara" en yttervägg och därav får jag grymt varmt. Framförallt när man får pressa upp värmen nu i de andra rummen för att de inte ska bli kallt där.
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • sandish
            • August 2009
            • 462

            #6
            Ahhh kanon, då vet jag att självaste termometern kan vara boven i dramat... Får ta och kolla upp det imorrn
            Får helt enkelt sätta ner en "enklare" och mer "vanlig" temp som man fäster på insidan av tanken. Så får vi se hur mycket det egentligen skiljer

            Hör av mig när jag fått fram ett resultat
            500L Monster Tank
            1st Paroon haj
            3st Påfågelciklider (Oscar)
            1st Gibbicep

            1 st Redtail Catfish

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av sandish
              Ahhh kanon, då vet jag att självaste termometern kan vara boven i dramat... Får ta och kolla upp det imorrn
              Får helt enkelt sätta ner en "enklare" och mer "vanlig" temp som man fäster på insidan av tanken. Så får vi se hur mycket det egentligen skiljer

              Hör av mig när jag fått fram ett resultat
              Försök att få tag i en tysk termometer som är gul och väldigt tunn och långsmal - den är mycket pålitligare den lilla knubbiga flytvarianter
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • sandish
                • August 2009
                • 462

                #8
                Ursprungligen postat av 022helpek
                Försök att få tag i en tysk termometer som är gul och väldigt tunn och långsmal - den är mycket pålitligare den lilla knubbiga flytvarianter

                Japp, precis som alla misstänkte, så var det fel på den digitala termometern... Efter att ha slängt i en vanlig temp med sugkopp så visar den 26-27 grader och INTE 30,5 som den digitala visar...

                Tycker de e förjävla dåligt att man betalar för en digital som sägs vara bättre och mer pålitligare, men i själva verket så är den bra mycket sämre och visar dessutom käpprätt åt helvete fel med 4-5 grader...
                fyfan... Ja men då har man lärt sig någonting...
                500L Monster Tank
                1st Paroon haj
                3st Påfågelciklider (Oscar)
                1st Gibbicep

                1 st Redtail Catfish

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Var köpte du den? De i djuraffärer brukar vara imponerande usla utav vad jag sett. Ett tips är att om de är igång kolla vad alla visar på samma hylla. Ofta skiljer det 5< grader mellan de som hänger på samma pinne i hyllan, helt oacceptabelt!
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  Arbetssätt...