Märkligt med grumligt vatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Märkligt med grumligt vatten??

    Är inte detta märkligt ändå?
    Har ett välfungerande 260L med kristallklart vatten. Kör extern pump och UV.

    Startade ett 60L. Körde filtermaterialet från innerfiltret (60L) i ytterfiltret ett tag och rörde om lite i ytterfiltret för att få lite bakterier. Tog vatten från stora karet till lilla. Samma grus som det andra karet och tog även lite grus från 260L för bakterier. Stenar och rötter från 260L till 60L.

    Ändå blev det omgående riktigt grumligt vatten, liknar infusiorer. Som en Londondimma.
    Kör unifilter 500 med UV i nya karet men Led UV är nog inget att hurra för =)

    Hur kan detta komma sig, borde inte vattnet vara kristallklart? Vägrar tro att det är från gruset som är Julas Blästersand.
    Har gått ett par dagar nu och inget har blivit bättre.

    Simmar två fjärilciklider i 60L.
    Nån som har en teori?
    Senast redigerad av Bass; 18 January 2011, 12:17.
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    #2
    Bild på eländet. Mossbollen ligger 50cm bort. Träbiten 20cm kanske. Inte direkt fantastisk sikt =)
    Klicka på bilden för större version

Namn: london.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,5 KB
ID: 2130882

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      låt gå några dagar till. tog nån vecka innan mitt klarnade. julas sand med-

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #4
        Jo ska vänta. Tycker bara att det är så skumt då det inte alls blev grumligt i första karet. Sanden är från samma säck. Samtidigt kanske det va mer damm i botten på påsen =)

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Kan vara bakterier som gör det grumligt om det rör sig om mer mjölkvit grumling. Dessa kommer isåfall säkert från dina okulerade filtermedia o sand. Vattenvolymen är alltså för låg i förhållande till den bakteriemängd du introducerat. Men det kommer ordna sig automatisk, men kanske ett vattenbyte vore på sin plats så du exporterar lite bakterier innan dom dör

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #6
            Tja, tror du satt huvet på spiken!
            Gjort dagliga vattenbyten, och i början kom det tillbaka direkt, för att plötsligt försvinna helt vid sista bytet.

            Kommentar

            • exight
              • July 2009
              • 167

              #7
              Jag har själv grumligt vatten, och haft det någon vecka nu.. Tror mitt kan stämma in på Bakterie biten..

              275L - Kristallklart vatten
              Efter 3 olika kullar på 2 veckor, blev mitt vatten grumligt..
              2 Zebra Ciklid kullar som resulterade i 2x30 Yngel.
              Och en Oscar/Påfågelciklid kull, där alla Äggen blev uppätna..

              Körde på vattenbyten, och lade även i lite Easy Life beredningsmedel som gör vattnet lite grumligt för att sedan bli kristallklart, men mitt gick inte tillbaka till att bli kristall klart..

              Och det där "vita", har börjar bli grönt.. Som Alg-vatten (för att poängtera har jag näst intill inga växter då dom ändå är helt borta på 1 vecka(uppätna).. Så har cirka 1 blad i karet och 1 plastväxt..)..
              Varför har det gått över ifrån vitt till mer grönt?
              Kan posta bild om det skulle vara viktigt..
              Akvariet är 120 brett, och kan i princip inte se igenom det 2-3 dagar efter ett vattenbyte..

              Har dessutom bra filtrering, med både ett ytterfilter för 300L - och ett mindre innerfilter för cirkulation och syre tillsättning..
              Tidigare: 120L Malawi
              Tidigare: 275L Mix
              Tidigare: 540L Mix
              Nu: 275L Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Ursprungligen postat av exight
                Jag har själv grumligt vatten, och haft det någon vecka nu.. Tror mitt kan stämma in på Bakterie biten..

                275L - Kristallklart vatten
                Efter 3 olika kullar på 2 veckor, blev mitt vatten grumligt..
                2 Zebra Ciklid kullar som resulterade i 2x30 Yngel.
                Och en Oscar/Påfågelciklid kull, där alla Äggen blev uppätna..

                Körde på vattenbyten, och lade även i lite Easy Life beredningsmedel som gör vattnet lite grumligt för att sedan bli kristallklart, men mitt gick inte tillbaka till att bli kristall klart..

                Och det där "vita", har börjar bli grönt.. Som Alg-vatten (för att poängtera har jag näst intill inga växter då dom ändå är helt borta på 1 vecka(uppätna).. Så har cirka 1 blad i karet och 1 plastväxt..)..
                Varför har det gått över ifrån vitt till mer grönt?
                Kan posta bild om det skulle vara viktigt..
                Akvariet är 120 brett, och kan i princip inte se igenom det 2-3 dagar efter ett vattenbyte..

                Har dessutom bra filtrering, med både ett ytterfilter för 300L - och ett mindre innerfilter för cirkulation och syre tillsättning..
                Infusorier som övertagits av algblomning?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • exight
                  • July 2009
                  • 167

                  #9
                  Jo men tycker det låter konstigt.. Jag menar vad skulle anledningen vara?
                  Jag har absolut inte tänt karet för länge..
                  Jag övergöder absolut inte.. Matar kanske 5-6 gånger i veckan MAX!(och då inte för mycket mat)..
                  Jag har näst intill inga växter..
                  Jag har haft samma temp i vattnet i över 1 år, utan liknande problem..

                  Förstår inte vad som ska vara grundorsak.. Den enda förändringen är alla små yngel som simmar omkring..
                  Kan dom påverka vatten kvalitén?
                  Tidigare: 120L Malawi
                  Tidigare: 275L Mix
                  Tidigare: 540L Mix
                  Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  Arbetssätt...