Bakteriekultur från en myr.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilsson84
    • February 2007
    • 39

    Bakteriekultur från en myr.

    Kommer snart dra igång ett paludarium dvs. en vattendel plus en landdel. Landdelen kommer vara någonstans mellan 2 och 3 kvadratmeter och vara beväxt av mossa och vara bebodd av ödlor, grodor, hoppstjärtar, bananflugor, gråsuggor fan och hans moster. allt vatten som går genom mossan går sedan ner i akvariedelen som är ca 150 liter, vattnet rinner därifrån ner i en sump och pumpas sedan ut i landdelen.


    Nu till saken. Jag undrar hur bakterifloran på land kommer påverka vattnet?
    Jag kommer att ta in mycket "natur" in i landdelen så som döda grenar mossa och vitmossa (sphagnum sån som växer i myrar)

    Myrar är ju otroligt rik på mikroorganismer.

    Kommer det bli nån verkan på vattnet? Jag kan inte tänka mig att det skulle vara dåligt men är det till någon fördel?
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av nilsson84

    Myrar är ju otroligt rik på mikroorganismer.

    Kommer det bli nån verkan på vattnet? Jag kan inte tänka mig att det skulle vara dåligt men är det till någon fördel?
    Har alltid trott tvärtom, att myrar är i stort sterila pga av det sura vattnet. Kan du ge mig lite källor på vad det är för organismer?

    Tobbe

    Kommentar

    • nilsson84
      • February 2007
      • 39

      #3
      Det har du helt rätt i. Den är ju antiseptisk till och med. Jag förväxlade det med alla småkryp som lever där i.
      Men om jag ändrar frågan =)

      Hur skulle vattenfloran se ut om man tog vatten från en sjö?
      Är det samma mikroorganismer i en sjö som det är i vattnet som kommer från kranen? Tänkte om man får ett bredare sortiment av mikroorganismer och på så sätt ett bättre vatten.

      Är svåra frågor men de kanske finns nån biolog här på forumet som har en aning.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av nilsson84
        Det har du helt rätt i. Den är ju antiseptisk till och med. Jag förväxlade det med alla småkryp som lever där i.
        Men om jag ändrar frågan =)

        Hur skulle vattenfloran se ut om man tog vatten från en sjö?
        Är det samma mikroorganismer i en sjö som det är i vattnet som kommer från kranen? Tänkte om man får ett bredare sortiment av mikroorganismer och på så sätt ett bättre vatten.

        Är svåra frågor men de kanske finns nån biolog här på forumet som har en aning.
        Förhoppningsvis är det inte samma, om man bortser från Östersund finns det inte så mycket mikroorganismer i dricksvatten. Om sedan sjövatten duger till akvarievatten så tror jag att det skulle gå bra, dricksvatten är vanligen manipulerat av vattenverket, i sämsta fall med klor eller kloraminer. Det finns en liten risk med sjövatten och det är att man får in sjukdomsalstrande organismer men jag tror inte risken ska överdrivas.
        Tobbe

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Jag skulle ta vatten från en sjö! Har just gjort det och det funkade. Försök få med något från botten såsom en sten pinne eller kanske lite botten. Kör sedan akvariet med växter och filter INNAN du stoppar i fisken eller något annat.
          Om du vill vara riktigt toksäker kan du koppla in ett UV-C efter en dag eller 2 då skall bakterierna ha satt sig där de skall.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Försök få i lite vattengråsuggor när du ändå tar utifrån så får du hjälp med renhållning eller så blir det mellanmål för fiskarna.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Försök få i lite vattengråsuggor när du ändå tar utifrån så får du hjälp med renhållning eller så blir det mellanmål för fiskarna.
              Ja ta med håven och försök få med så mycket kryp du kan, förutom sländlarver kanske.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Sedan tycker iaf jag att gammarusen är känslig så undvika såna kan vara idé isf.
                Huga nu rycker det i min s a s insektstarm. Några Ranatra linearis oxå skulle göra sig fint i vattendelen.
                Senast redigerad av eriahl; 15 January 2011, 22:14.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • nilsson84
                  • February 2007
                  • 39

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Sedan tycker iaf jag att gammarusen är känslig så undvika såna kan vara idé isf.
                  Huga nu rycker det i min s a s insektstarm. Några Ranatra linearis oxå skulle göra sig fint i vattendelen.
                  ååå nu längtar jag till sommaren så ja kan gå till träsket och samla skräddare, skorpioner fan å hans moster och vattengråsuggor. Får nog skaffa nån skadedjursfärsäkring samtidigt också.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...