Nystart akvarium nr.2 - Ta vatten & gegga från andra filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Nystart akvarium nr.2 - Ta vatten & gegga från andra filtret?

    Tjenare!
    Håller nog på bli mer biten än jag vågat erkänna =) Efter att ha fått igång mitt 260L diskus akvarium så köpte jag idag ett 60L som jag ska ha två fjärilciklider i.
    De har lekt i det stora akvariumet men malarna har frossat ägg så jag tänkte försöka ge dom en chans i eget hus =)

    För att få igång akvariumet snabbast. Ska jag ta vattnet från stora akvariumet, doppa filtermattan i stora ytterfiltret för att "sno" lite bra bakterier. Kanske en skvätt sand också?
    Andra tips som kan hjälpa till?
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Kan du pula ner filtermattan i filtret och köra i en eller ett par dagar? Det borde ge en skjuts. Kan du ta lite bottensubstrat från stora karet?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Uffelpuff
      • February 2010
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av Bass
      Tjenare!
      Håller nog på bli mer biten än jag vågat erkänna =) Efter att ha fått igång mitt 260L diskus akvarium så köpte jag idag ett 60L som jag ska ha två fjärilciklider i.
      De har lekt i det stora akvariumet men malarna har frossat ägg så jag tänkte försöka ge dom en chans i eget hus =)

      För att få igång akvariumet snabbast. Ska jag ta vattnet från stora akvariumet, doppa filtermattan i stora ytterfiltret för att "sno" lite bra bakterier. Kanske en skvätt sand också?
      Andra tips som kan hjälpa till?
      drog igång mitt lilla 75l för nån vecka sen som yngel akvarie och jag gjorde som så att jag pumpade över akvariet fullt från akvariet där fisken gått då jag ändå skulle göra vattenbyte (220l akvarie).

      pga brist på filtermaterial i min pump till det karet så gjorde jag som så att ja nallade några bio bollar + lite annat material från mitt ytterfilter sålänge.

      och ciklidhonan och ynglen verkar trivas bra i det trots att det saknar grus på botten och inte har några växter. honan äter och ynglen lever / simmar runt ser jag som ett bevis på att hon iaf kommer överleva

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #4
        Tjenare!
        Gjorde på samma sätt. Får se hur det går. Fick direkt infusorer. Hade ett havkasst filter och köpte idag Unifilter 500 med UV. Får se om det hjälper. Har lite svårt att tro på UV led.. =)

        Kommentar

        Arbetssätt...