Svavel/sump doft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Svavel/sump doft

    Hej,

    Jag har nyss fått igång ett Juwel 180 Vision kar. Har succesivt börja slussa över fiskar från vårt förra lilla 54 liters. Vattnet är kristallklart och fiskarna simmar runt som besatt. Så allt verkar frid och fröjd.

    Har testat vattnet med sticks och allt ser perfekt ut inklusive nitratvärdet.

    Men....

    Det luktar svavel eller sump om vattnet! Inte en aning vad det beror på. Har plockat ur båda filterpatronerna och försökt sniffa var det kan komma ifrån. Det är jättesvårt, men möjligen från den gröna nitritsvampen?

    Så här ser min setup ut:
    Övre patron
    -Luddfilter
    -Grönt nitritfilter
    -Blå grov bakteriefilter
    -Cirax låda med en massa vita pluppar

    Undre patron
    3 st finkorniga blå filter

    Inget kolfilter. Hade det inititalt men tyckte det luktade kol, plus att jag läst här och frågat i butik att kolfilter ska man endast använda vid medicinering eller om man fått i Ajax.

    Vad kan svavellukten komma ifrån?
    Jag har nu ett 40-tal småfirrar, mest tetror, så nu står jag inför om jag ska börja flytta tillbaks fiskarna eller om detta kommer gå över. Har bytt 20% vatten varje dag denna vecka utan resultat, idag 30%. Har även försökt "vädra" karet genom att ha öppna luckor. Möjligen att det hjälpt något.

    Tacksam för råd!
    Senast redigerad av Kapten Zoom; 13 January 2011, 18:46.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    släng i kol i filtret i en nätstrumpa en period så bör det försvinna,.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Tack för tips. Gjorde exakt så, tog nätkassen som jag haft till yngelkassen och stoppade kolfiltret i. Ska det släppa så mycket kol om kolfiltrena? Det fullständigt forsar ut kol.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        mitt släpper ingenting, skölj innan, se till att du inte har det fritt i filtret utan i en sluten nätstrumpa.
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Ok, fick en strumpbyxa av frugan, då nätkassen var för gles. Hoppas det ordnar upp sig med lukten.

          Har även tagit med en burk vatten för att ta till zoo-butiken för test på lunchen idag.
          Senast redigerad av Kapten Zoom; 14 January 2011, 08:03.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Vad har du för växter. Om du har Aponogeton och rotklumpen ligger för länge under sand kan den "ruttna" och stinka som bara den. Annat kan också ligga och surna till och släppa ut metangaser.
            Checking out...

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Osäker på namn, men det är endast plantor med hårda blad. För malarna och även silvermollys åt upp de växter jag hade med mjuka blad. Har väl 5-6 plantor totti. Hade betydligt fler först, men mollysarna slet sönder alla mjuka snabbväxare.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #8
                Kom hem efter jobbet idag och kolfiltret verkar ha gett resultat. Påtagligt mindre svaveldoft.

                Testade vattnet på zooafären också, med perfekt resultat. Så det är väl bara att simma lugnt som man säger
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                Arbetssätt...