Hur sänker man pH samtidigt som man höjer hårdhet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Häggström
    • January 2011
    • 9

    Hur sänker man pH samtidigt som man höjer hårdhet?

    Har ett alldeles nystartat akvarium; de första fiskarna kom igår: 10 drottningrasbora, 4 pakistanbotia och 3 svärdbärare. Vi har tänkt att fylla på med ett 10 kardinaltetror och en mal om någon vecka. En vattenanalys med JBL EasyTest 5 in 1 visar på följande värden: Nitrit 0 mg/l, Nitrat 10-25 mg/l, Hårdhet <3 °dH, Karbonathårdhet 6-10 °d KH och pH 7,6-8 (på kvällen, ngt lägre på morgonen). Vattnet från kranen har Nitrit och Nitrat 0, Hårdhet 7-14°dH, KH 6-10 °dKH och pH 7,2-7,6. Att hårdheten har sjunkit beror nog på att jag har stoppat i en stor, visserligen urlakad, mangroverrot. Men varför stiger pH? Roten borde väl sänka pH? Enligt Fishbase (http://www.fishbase.org) fl webbsidor bör kardinalerna ha ganska surt pH (4,0 - 6.0, upp till 7,5 på någon sida), Pakistanbotierna pH 6.0-7,5, Drottningrasbororna 6,0-7,5 och svärdbärarna 7,0-8,0. Alltså bör jag hålla mig till pH 7,0 ungefär. Samtidigt tycker jag hårdheten är väl låg (<3.0). Går det att sänka pH samtidigt som man höjer hårdheten? Normalt hänger väl hög hårdhet ihop med högt pH? Finns det något trick här? Eller kan man kanske inte lita på mitt test (jag har testat flera gånger med samma resultat)?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Går gör det säkert men för dina fiskars skull behöver du inte göra något om nu dina vattenvärden är som du skriver. Du kommer bara att få en massa extrajobb framöver vid vattenbbyten osv. om du börjar laborera med olika preparat och tillsatser.
    Sedan är inte mätstickor den bästa mätmetoden, skaffa ett dropptest istället så får du mer exakta mätvärden att utgå från.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      hur du skall höja / sänka PH't låter jag bli att svara på, av den enkla anledningen att du inte behöver
      göra det.

      om man bortser från två fall så behöver man faktiskt inte bry sig så mycket om PH't.

      Fall 1: Om du har lite konstiga fiskar som vantrivs i fel PH (det har du inte)
      Fall 2: Du skall odla för att sälja.

      Det är extremt mycket viktigar att PH't är stabilt, än att det är "rätt".

      fiskar klarar av och trivs även om det är fel PH.

      vad dom inte alls gillar är om PH't börja åka jojo hela tiden.
      vilket tyvärr ofta händer om man börjar mikla med saker och ting, om man dessutom inte
      är en väldigt van akvarist.

      börja med att låta allt vara, håll bara koll på att det inte åker jojo, när det sedan har nått
      sin bekvämlighetsnivå, vilket beror på belastning, inredning, kranvatten, så håll det där.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Mm, enig i ovanstående. Trixa inte runt med vattnet, de kommer trivas bra ändå (kanske tom bättre än om du gör saker med vattnet). Att sänka pH och samtidigt höja hårdheten är svårt. Det enda jag kommer på rakt av är CO2-tillsats. Jag är idel öra om det finns andra tips.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Häggström
          • January 2011
          • 9

          #5
          Tack för tipsen. Då låter jag allt vara som det är, skaffar kanske en bättre pH-mätare och håller koll på pH:t.

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Ursprungligen postat av Häggström
            Har ett alldeles nystartat akvarium; de första fiskarna kom igår: 10 drottningrasbora, 4 pakistanbotia och 3 svärdbärare. Vi har tänkt att fylla på med ett 10 kardinaltetror och en mal om någon vecka. En vattenanalys med JBL EasyTest 5 in 1 visar på följande värden: Nitrit 0 mg/l, Nitrat 10-25 mg/l, Hårdhet <3 °dH, Karbonathårdhet 6-10 °d KH och pH 7,6-8 (på kvällen, ngt lägre på morgonen). Vattnet från kranen har Nitrit och Nitrat 0, Hårdhet 7-14°dH, KH 6-10 °dKH och pH 7,2-7,6. Att hårdheten har sjunkit beror nog på att jag har stoppat i en stor, visserligen urlakad, mangroverrot. Men varför stiger pH? Roten borde väl sänka pH? Enligt Fishbase (http://www.fishbase.org) fl webbsidor bör kardinalerna ha ganska surt pH (4,0 - 6.0, upp till 7,5 på någon sida), Pakistanbotierna pH 6.0-7,5, Drottningrasbororna 6,0-7,5 och svärdbärarna 7,0-8,0. Alltså bör jag hålla mig till pH 7,0 ungefär. Samtidigt tycker jag hårdheten är väl låg (<3.0). Går det att sänka pH samtidigt som man höjer hårdheten? Normalt hänger väl hög hårdhet ihop med högt pH? Finns det något trick här? Eller kan man kanske inte lita på mitt test (jag har testat flera gånger med samma resultat)?
            hej...inskärnker mig till att enbart svara på själva kemifrågan...sen är det mer kunniga akvarister ovan som kommenterat ditt egentliga bekymmer etc

            Nåväl: Om man höjer KH så höjs Ph. Det är grundregeln. Så, om du vill ha en paradoxal sänkning av Ph trots höjning av KH så går det bara genom att tillsätta CO2 i vattnet. Dvs höja CO2.

            /Jonas

            Kommentar

            Arbetssätt...