Tisps på bra och passande UV-c-filter?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    Tisps på bra och passande UV-c-filter?!

    Funderar på att köpa ett uv-c-filter. Jag har ett 540l:s kar och två Tetra tec 1200. Är det nödvändigt att köpa ett stort då jag sett att flera bara kör ca 3h/dygn? Eller ska jag anpassa det efter ena filterflödet? Eller ska jag köpa en cirkulationspump och koppla på?

    Har ni tips så vore jag tacksam;-)
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    De som kör 3h/dygn använder inte uv-c för att de redan har ett problem vilket jag anser är rätt onödigt i ett vanligt sötvattensakvarium om jag ska vara ärlig (lampan går sönder till sist och den är inte tillräckligt billig för att motivera användandet). Har man problem med exempelvis svävaralger ska uv-c vara på tills de är borta + någon dag till. UV-C ska anpassas efter flödet oavsett om det är intern eller extern pump och till en viss del akvariet.

    Ett exempel är Aquael UV-C 11W eller 9W som kopplas direkt på ditt tetratec. Tror faktiskt 9W duger även om jag inte har en egen erfarenhet av dessa. Du behöver ingen cirkulationspump om du redan har ytterfilter, inte för att koppla på uv-c filter iallafall.

    edit: kanske borde påpeka att det finns uv-c som är designade för att vara på en cirk. pump men prismässigt vad jag har sett kan du lika gärna ha en till ytterfiltret.
    Senast redigerad av MVN; 03 January 2011, 17:33.

    Kommentar

    Arbetssätt...