Omstart? Grönvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    Omstart? Grönvatten

    Aaah!
    Har haft grönvatten nu i mer än en månad i mitt 250 liters...
    Har provat alla lösningar jag kan hitta på internet, inget har hjälpt.
    Har blivit av lite med det gröna men där är fortfarande en tjock dimma så jag ser knappt bakgrunden.

    Funderar på att starta om karet i veckan.
    Kan man köra med samma växter etc eller man får slänga allt?
    Tänkte byta sand iaf, ska man tvätta filter etc
    Vill inte ha det som det ser ut nu, blir less på det.

    Har inte gjort något annorlunda heller när det uppkom.
    Inga nya växter ingen skillnad med vattenbyte. samma värden som innan.
    Vad tycker ni man ska göra?
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Ett bra UV-C filter och vattnet är kristallklart på 2 dagar. Du måste ha missat den lösningen?

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Ett bra UV-C filter och vattnet är kristallklart på 2 dagar. Du måste ha missat den lösningen?
      nej jag har inte missat den lösningen heller. har lånat ett sådant av en affär eftersom de e så jäkla dyrt men det hjälpte inte heller...
      Hade filtret igång i en vecka.
      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #4
        Är det bara en vit dimma nu? är isåfall troligtvis inte grönvatten. Matar du mycket? det ska inte ligga mat kvar och slamsug även bottnen. Gör 2 vattenbyten med 2 dagars mellanrum och det brukar ordna upp sig om du också matar sparsamt.

        Är det fortfarande grönvatten (neongrönt i färg) kommer det krävas drastiska metoder såvida du inte vill täcka ytan med flytväxter och vänta ut det. Gör då ett 50% vattenbyte och sen ett stående vattenbyte så fort du fyllt akvariet igen (en slang in med kranvatten i samma temp och en slang ut) tills vattnet är klart. Ha pump igång under det stående vattenbytet. Mata inte och tillsätt inte växtnäring, matning kan du göra sparsamt var 3:e dag. Så fort du ser en skumt av grönvatten upprepar du behandlingen. Det såvida du inte gör en omstart, isåfall ha fisk i hinkar och pumpen igång i en hink med akvarievatten som du inte rengör. När du tillsatt fiskar, låt vara släckt tills dagen efter och mata sparsamt var 3:e dag.

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #5
          Ursprungligen postat av MVN
          Är det bara en vit dimma nu? är isåfall troligtvis inte grönvatten. Matar du mycket? det ska inte ligga mat kvar och slamsug även bottnen. Gör 2 vattenbyten med 2 dagars mellanrum och det brukar ordna upp sig om du också matar sparsamt.

          Är det fortfarande grönvatten (neongrönt i färg) kommer det krävas drastiska metoder såvida du inte vill täcka ytan med flytväxter och vänta ut det. Gör då ett 50% vattenbyte och sen ett stående vattenbyte så fort du fyllt akvariet igen (en slang in med kranvatten i samma temp och en slang ut) tills vattnet är klart. Ha pump igång under det stående vattenbytet. Mata inte och tillsätt inte växtnäring, matning kan du göra sparsamt var 3:e dag. Så fort du ser en skumt av grönvatten upprepar du behandlingen. Det såvida du inte gör en omstart, isåfall ha fisk i hinkar och pumpen igång i en hink med akvarievatten som du inte rengör. När du tillsatt fiskar, låt vara släckt tills dagen efter och mata sparsamt var 3:e dag.

          Nja eller jo det är mest vit dimma nu men man kan se lite grönt.
          Matar varannan dag och väldigt sparsamt.
          har slutat med gödningen och co2.
          Slammsuger botten var vecka.
          Byta 70% vatten förra veckan och ca 50% två dagar efter men det blev bara värre då.
          Har även sänkt ljustimmarna till 8h ist för 10.

          Men om jag gör omstart, kan det inte finnas nåt som triggar algerna i filtret? Kanske man ska rengöra det ändå fast bakterierna försvinner?
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Om det är grönvatten kan sporerna som finns kvar i filter komma tillbaka. Nackdelen är med verkligen total omstart är att du blir utan filterbakterier och har man redan ett normalstort fiskbestånd kan fisk dö för det finns ingen färdig bakteriekultur som tar hand om restprodukterna. Akvarievatten i sig har redan algsporer, fast kanske inte för svävaralger. Ammoniumsvängningar som skapas när man kör in ett akvarium kan trigga alger i sig så är inte säkert det blir bättre.

            Jag hade nog försökt med flytväxter och antingen gjort stående vattenbyte eller inga alls (vanliga delvattenbyten gör ingen skillnad nämligen utan förvärrar bara situationen). Alternativt mörklägga i 5 dar och vara mycket noggrann, vanliga filtar är oftast inte tillräckligt tjocka utan kartong o silvertejp. UV-C ska ju annars vara det effektivaste men det har du redan använt...
            Senast redigerad av MVN; 29 December 2010, 15:40.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ifall det inte hjälpte med UV-C filtret så fungerade det nog inte riktigt. Algblommning och infusorier (vit dimma) fixar ett bra UV-C på ett par dagar utan tvekan. Du kanske fick låna ett innerfilter med dioder? Det funkar däremot inte alls.

              Kommentar

              • Robbs
                • December 2009
                • 242

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Ifall det inte hjälpte med UV-C filtret så fungerade det nog inte riktigt. Algblommning och infusorier (vit dimma) fixar ett bra UV-C på ett par dagar utan tvekan. Du kanske fick låna ett innerfilter med dioder? Det funkar däremot inte alls.
                Har själv ett med dioder och vet att det inte fungerar.
                Det jag lånade monterades till ett ytterfilter. Kostar 1800kr att köpa så jag valde att låna det + att jag inte har ytterfilter själv.
                Man kan väl inte göra fel med det? blev iof lite bättre ist för grönt blev det mer mjölkaktigt och har varit så en vecka,
                Tror jag låter det vara några dagar till och ser om det blir bättre annars startar jag om det.
                The Flyfishing Man
                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #9
                  Ursprungligen postat av MVN
                  Om det är grönvatten kan sporerna som finns kvar i filter komma tillbaka. Nackdelen är med verkligen total omstart är att du blir utan filterbakterier och har man redan ett normalstort fiskbestånd kan fisk dö för det finns ingen färdig bakteriekultur som tar hand om restprodukterna. Akvarievatten i sig har redan algsporer, fast kanske inte för svävaralger. Ammoniumsvängningar som skapas när man kör in ett akvarium kan trigga alger i sig så är inte säkert det blir bättre.

                  Jag hade nog försökt med flytväxter och antingen gjort stående vattenbyte eller inga alls (vanliga delvattenbyten gör ingen skillnad nämligen utan förvärrar bara situationen). Alternativt mörklägga i 5 dar och vara mycket noggrann, vanliga filtar är oftast inte tillräckligt tjocka utan kartong o silvertejp. UV-C ska ju annars vara det effektivaste men det har du redan använt...
                  Jo det var de jag tänkte på om man rengjorde filtret. Flytväxter är inte så lätt att få tag på här heller har knappt något utbud på växter.
                  Men jag låter det gå några dagar till och ser om dimman lättar, är mer som mjölk nu.

                  Kunde ju provat stående vattenbyte men är rädd att det kommer lika fort igen?
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Hur länge har akvariet varit igång? Hur mycket filtervolym har du? Kör du med vattenberedningsmedel?

                    UV-C borde funka, var det begagnat? Det kan vara så att lampan i det behöver bytas.

                    Annars kan du testa kolfilter också som jag hört ska hjälpa även om jag inte tycker det är logiskt.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Om det är vit dimma så missgynnas inte det av vattenbyte då infusorier finns i kranvatten.

                      Infusorier lever av förruttnelse. Se till att hålla borta ruttnande blad mat och fiskar om du skulle ha det i akvariet.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Robbs
                        • December 2009
                        • 242

                        #12
                        Ca ett halvår har karet varit igång.
                        Filter volym är ett vanligt innerfilter, samma som i mitt förra.
                        Kör inga medel förutom att jag använder gödning vilket jag sluta med när det börja bli grönt, samt Co2.
                        Ja det kan ju vara så att lampan var dålig eftersom alla säger att det SKA bli bra med en sådan.

                        Dimman är mest vit nu, ska jag byta vatten igen då eller jag ska låta det gå ett tag till?
                        Tycker att det har blivit lite bättre idag, har inte haft lampan igång på 2 dagar.
                        The Flyfishing Man
                        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Du kan ju prova med något antialg medel som en engångsgrej för att se om det har effekt.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            #14
                            Den "vita dimman" (infusorier) triggas av vattenbyte och brukar alltså bli värre efter delvattenbyte. Du kan ju prova ett klarningsmedel typ JBL Clearol. Risken är bara att dimman kommer tillbaka när effekten av Clearol avtar eller vid vattenbyte.
                            Men som sagt ett bra UV-C grejar infusoredimma och algblommning annars är lampan defekt.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Sorry Dre, men det är inget vidare bra tips. Risken finns att hela karet kraschar om man kör i ett algdödarmedel. Dels dödar medlet alger, och med det belastar du karet otroligt mycket. Sedan tål inte alla invånare sådant medel något vidare, algätande malar är ett exempel som kan fara illa och även snäckor osv kan lämna in.
                              Som skrivet innan så tar ett UV-filter både svävalger och infusorier, om det nu är sådana som karet drabbats av. Men det går inte över på en dag, utan man kan behöva köra ett tag innan man är av med problemet. Se även till att ytterfiltret som du använder som flödeshjälp inte är för överdimensionerat för UV-filtret, går vattnet för fort genom UV:t gör det mindre verkan.

                              Vad är det för UV du testat?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...