Mycket fisk=Bra vattenkvalité?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eric700
    • June 2010
    • 97

    Mycket fisk=Bra vattenkvalité?

    Har ett 60l jordakvarium med körsbärsräkor och Endlers i. Har nu ca 30 stycken yngel i olika stadier från 1 vecka till 2 månader gamla + 3 vuxna. Har inte överdrivet stort filter så jag undrar hur många Endlers kan jag ha innan det blir problem med platsen och stabiliteten i karet? Göder inget, har normalt ljus, byter vatten 1 gång/månad max.

    Vad tror ni?
    // 330liter SA
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    jordakvarium? O.O
    All we are, we are.

    Kommentar

    • eric700
      • June 2010
      • 97

      #3
      Ursprungligen postat av roosterboy
      jordakvarium? O.O
      Precis Fakta jord i botten för att göra så växter växer mer. Gjorde detta kar för att ptova om det fungerar.
      // 330liter SA

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Testa byt ca. 25% en gång i veckan istället så blir det nog bra. Guppyna kommer föröka sig hela tiden så antingen får du ge bort efterhand eller så får du skaffa fiskar som äter ynglen.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • eric700
          • June 2010
          • 97

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Testa byt ca. 25% en gång i veckan istället så blir det nog bra. Guppyna kommer föröka sig hela tiden så antingen får du ge bort efterhand eller så får du skaffa fiskar som äter ynglen.
          Okej de behöver färskt vatten... Dock går det inte ihop för växterna då vattenbyte inte ska göras så ofta..
          // 330liter SA

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Varannan vecka skulle nog funka men mer sällan än så kommer nog mest troligt leda till ganska dålig vattenkvalité. Vad är det för växter du har som inte fixar "vanliga" förhållanden?
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              tja,,,hur många du KAN ha i karet beror på hur mycket vatten du vill byta ....varje dag...

              hade för ett par år sedan ett 63 liters,,,,när jag tömde karet så räknade jag ihop 200++ endlers,
              + obegripligt mycket räkor....så hade karet sett ut i 7-9 månader....

              men på slutet var jag tvungen att byta 15-20% vatten varje dag, rengöra filtret 1g/vecka, annars
              rasade vattnet ihop, eller så kom stressjukdomar,,,,,

              i ett normal 60 liters,,,,,,kanske 20-30 st med vattenbyte varje vecka
              kanske hälften om det byts mer sällan.....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • eric700
                • June 2010
                • 97

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                tja,,,hur många du KAN ha i karet beror på hur mycket vatten du vill byta ....varje dag...

                hade för ett par år sedan ett 63 liters,,,,när jag tömde karet så räknade jag ihop 200++ endlers,
                + obegripligt mycket räkor....så hade karet sett ut i 7-9 månader....

                men på slutet var jag tvungen att byta 15-20% vatten varje dag, rengöra filtret 1g/vecka, annars
                rasade vattnet ihop, eller så kom stressjukdomar,,,,,

                i ett normal 60 liters,,,,,,kanske 20-30 st med vattenbyte varje vecka
                kanske hälften om det byts mer sällan.....
                .
                Okej då ska jag hålla ett mindre antal Endlers 10-15 stycken istället. Jag tar reda på om ett lowtech akvarium för växter fungerar lika bra som ett vanligt kar. Har planterat likadana växter i jordakvariet som i det stora och kollar vad skillnaden på tillväxten. Växterna är crypto, hornsärv, javamossa (dessa klarar sig även om jag byter vatten oftare men passar inte för min undersökning).

                Dags och sälja Endlers då :P
                // 330liter SA

                Kommentar

                Arbetssätt...