Funderar lite över pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Funderar lite över pH

    Jag har ett akvarie på 150 liter med följande invånare

    7 st Nyckelhålsciklider (Väntar på att de ska para ut sig)
    1 Fjärilsciklid (Har överlevt två olika parners, planerar att helt enkelt låta henne finnas kvar tills hon dör)
    2 st Bågfensciklider
    6 st Otocinclus
    Planerar att skaffa Panda-pansarmalar igen.

    Mitt pH ligger stadigt på ca 7,5 och mitt KH på 2.5-3. Med tanke på de fiskar jag har skulle ett pH på ca 6,5 vara bäst, speciellt eftersom jag gärna skulle vilja ha överlevande yngel från både Bågfensicklider och Nyckelhål.

    Finns det någon möjlighet att sänka pH utan att göra mitt KH ännu lägre? Jag bor norröver och har ganska snål tillgång till tex. eklöv/ekgrenar (säsongen gör ju också det lite svårt att få tag på eklöv. Går det att plocka "färska" eklöv och låta dem torka förresten?), men jag kan gå och tigga hos en familj (som jag dock inte känner, huga) som har en stor, fin ek på tomten.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Tror inte du behöver fundera på pH utan kör på som du gör
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Tror inte heller det, jag har ett pH på 7.0-7,5 lite svårt att se på JBL's 3.0-10.0 test å mitt KH ligger på 3-4. Mina nyckelhålsciklider lekte i alla fall i veckan, men de åt upp äggen efter 3 dagar.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Enig, tror inte du behöver tänka på pH. Kör som du gör. Varken bågfenor eller Nyckelhål har särdeles stora krav på exakt pH. Vet att bågfenor med framgång förökat sig i Malmös kran vatten (pH mellan 7,5-8 och KH mellan 5-6).

        Ett sätt att sänka pH utan att KH påverkas är koldioxid, CO2. I övrigt är det svårt, har ju sett uppgifter om vatten med pH under sju som ändå har KH - i praktiken har jag aldrig lyckats med något sådant, mer än med CO2.

        Eklöv ska inte plockas färska och sedan torkas, det är fjolårslöven du ska ha. De kommer dock att sänka även KH.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Ah okej, skönt att höra att jag egentligen inte behöver bekymra mig då Och bra med bågfenorna.

          Kan tänka mig att eklöv/grenar/rötter osv. inte sänker pH särskilt mycket och därför inte påverkar KH alltför mycket? Hur menar du med fjolårslöv? Alltså de som föll i höstas? Hinner inte de förmultna? Eller menar du att man plockar löv som helt enkelt har hunnit falla?
          Senast redigerad av Vimsa; 25 December 2010, 17:12.

          Kommentar

          Arbetssätt...