Skitigt vatten? Får det inte klart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Skitigt vatten? Får det inte klart

    Tjenare!
    Har lite problem med mitt vatten..
    Jag har 260L med diskus och lite småfisk. Ytterfilter Eheim Pro3e som pumpar upp till 1500L/h
    Byter vatten 2ggr i veckan. Slamsuger också efter varje matning.
    Men hur jag än gör så är vattnet skitigt, alltså patiklar i vattnet. Både stora och små. Alltså ganska rejält skitigt.
    Har gjort rent ytterfiltrets förfilter (täta mattan högts upp) gjort rent slangar osv. Hjälpte inte =/

    Nån som har tips på vad man skulle kunna göra?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Acceptera det, det är närmast omöjligt att få vattnet att bli totalt partikelfritt.
    Det bästa du kan göra är att du skaffar en extra pumpskalle, Aquaclear i någon mindre storlek och sätter en tillsats som heter Quickfilter på denna. Jag lovar dig, det kommer inte att bli mycket partiklar kvar om du sköter den, men helt fritt kommer du aldrig att få det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #3
      Tjenare!
      Gick in i affären och köpte en Quickfilter, dom hade plockat ur själva filtret men sa att det skulle fungera kanon med filtermatta som man lindar runt det inre röret.
      Sen hade dom bara den lilla Aquaclear pumpen som heter 20.
      Pluggade in och har kört den i över ett dygn. men tyvärr ingen skillnad alls. Faktum är att den inte suger i sig någonting alls haha.
      Beställde från nätet själva filtret till quckfilter från nätet och får den nog imorgon. Hoppas det fungerar bättre då =/

      Jag är inte så extremt kräsen faktiskt.. kan ta att det är partiklar i karet, men jag får lixom inget flöde i karet så att skiten sugs ur in i ytterfiltret. Så det är riktigt riktigt skitigt oberoende på hur mycket jag städar =(
      Vettetusan vad som är felet.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det får vara hyffsat bra fart för att du ska få in möset i filtret, det sätter igen ganska snabbt men det är bara att ta ur filterdelen och krama ur den i rinnande vatten.
        Det finns ett flertal anledningar till att skiten ansamlas som du beskriver. Det kan vara för litet ytterfilter, igensatt så det tappat flödet, partier i karet som vattnet står still i, felriktat utblås, hög fiskbelastning och/eller mycket multnande växter osv.
        Det du bör göra är kanske att ta tag i den biten först och då kanske det inte blir så mycket bös som flyger omkring i vattnet.

        Nu tror jag knappast det är pumpens fel, det är bra flås på den och i ett såpass ändå litet kar bör det inte vara några problem.
        Prova först att rikta om strilröret från utblåset, men det kan ta ett par dagar innan du ser någon förändring.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Tror att du petar för mycket i akvariet, man behöver inte slamsuga hela tiden och inte byta vatten två gånger i veckan. Partiklarna rörs om hela tiden om du rotar runt så mycket.

          Tobbe
          Senast redigerad av Tobbe R; 17 December 2010, 09:13.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ursprungligen postat av Tobbe R
            Tror att du petar för mycket i akvariet, man behöver inte slamsuga hela tiden och inte byta vatten två gånger i veckan. Partiklarna rörs om hela tiden om du rotar runt så mycket.

            Tobbe
            +1

            Det handlar ofta om att akvariet inte "mognat" så vattenbyten mm. hjälper föga. Sen kan jag tänka mig att vissa alger gör att det kan se "bösigt" ut. Ett UV-C filter kan kanske vara lösningen isf.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Bass-hur länge har du haft igång karet? för mig låter det som du har för lite goda bakterier, vilket troligen beror på att du slamsuger, rengör filter och byter vatten hela tiden. Så sluta slamsuga och rengör bara filtret om det är nära helt stopp, täta vattenbyten är nog dock vettigt att fortsätta med då du har diskus. Ett UV-c filter hade jag nog varit försiktig med då det knappast hjälper tillväxten av bakterier även om det ser klart och fint ut i karet så det viktigare att få ordentligt med bakterier som sen kan hjälpa dig få rent och fint

              Kommentar

              • Bass
                • October 2010
                • 379

                #8
                Tjenare!
                Tack för alla svar!!
                Jag kör diskus och matar med foder som grisar ner en hel del. Även om jag matar så de äter upp så åker en hel del in vid stenar, gömslen och bland växterna. Oxhjärta, räkor osv som ligger i 30C vatten låter som en dålig ide, så därför har jag försökt hålla rent på överbliven mat som hittar in i områden som fisken inte letar igenom.

                Ang. för lite goda bakterier. Tror det är det rätta.
                Fick sjuk fisk som sket vitt och mådde pyton. Var till slut tvungen att behandla då det spred sig.
                Körde Superkiller och bacterialkiller i karet och det slår ju ut filtret..
                Idag såg jag nitrit för första gången också så det var väl anledningen till att det helt plötsligt ganska lagom till kuren va slut så kom problemen?

                Har kört karet sedan i början på oktober tror jag det var. Har alltid rotat och hållt efter och aldrig haft problem. Filtret är inte igensatt heller.
                Ska försöka få balans i karet nu och inte oroa mig för mycket om det är lite stökigt. Blir till att mata lite försiktigare igen nu och få igång bakteriekulturen igen.

                Va tror ni?

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Jo har du dödat av alla bakterier så är det nog inte så konstigt att det kommer problem strax efter, har du mat som blir mycket skräp av på det sättet så blir det ju förståss en ganska hög belastnig just nu men till slut när du fått upp mängden bakterier så kan dom ta hand om förvånansvärt stora mänder skit, om det inte vart snö överallt hade jag sagt att gå ut i en skogsbacke och gräva upp lite jord men nu så kan det va ide att satsa på att köpa in nitrivec istället och ösa på den närmaste tiden och samtidigt inte slamsuga så bakterierna får massor med näring att växa till sig av.
                  Sen vet jag inte riktigt hur dom preparaten du nämner funkar så jag hoppas dom inte har nån kvarvarande antibakteriell verkan för då kan det bli jobbigt att få tillbaka bakterierna.

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    Jag hade struntat i oxhjärtan om jag var du, en gammal fodertyp som envist hänger kvar av någon anledning. Kanske var det så att man hade problem med att hitta proteinrikt foder för många år sedan och då provade oxhjärtan.
                    Utan hjärtan kan du också sänka temperaturen lite och får då bättre syrehalt automatiskt, gynnsamt både för fisk och goda bakterier.

                    När allt funkar och fiskarna mår bra kan du fundera på avel och först då är det dags att höja temperaturen.

                    Tobbe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...