Nitrit i över 6 veckor - åtgärd och kan det bero på easy carbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Nitrit i över 6 veckor - åtgärd och kan det bero på easy carbo?

    Har som sagt var haft nitrit i minst 6 veckor (upptäckte det då) på mellan 0,025 och 0,05 ppm.

    Karet har varit igång sen juni, bytte ytterfilter för 2 månader sen, har inte haft problem med nitrit tidigare. Kan ha dött tre otocinclusar som varit liggande men det vet jag inte. Det enda "nya" är att jag började med easy carbo nån vecka innan jag upptäckte nitriten - men det ska väl inte påverka eller? Har i 3,75 ml easy carbo/dag, fulldos PMDD 2 ggr/v, byter 25% vatten 1 ggn/v och har då i easy life ppm. Övriga värden ligger på PH: 8 eller strax under, KH: 6, n03: 5-15 (beroende på när jag mäter med tanke på pmdd).

    Jag vill helst inte krångla med regimen mer egentligen utan vill hålla det stabilt men tänkte att nån kanske har en idé varför man kan få nitrit under en längre tid, om det ev kan ha med ec att göra men också så klart vad man kan göra åt det.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur gammalt är NO2-testet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Nytt. Jag körde mitt i perioden slut på mina gamla flaskor och beställde nya. De nya flaskorna visar dock lite mörkare än de tidigare så det är inte helt ljust ens på kranvattnet.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det skulle jag tro, den lilla halten är troligen bara en missvisning och inget jag skulle oroa mig över.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Jaha? Men när det började visa nitrit var det med de gamla flaskorna (som inte är gamla enligt utgångsdatom för förtydligande) som var helt genomskinliga vid noll. Vågar inte stoppa i ny fisk förrän det är borta. Ser t ex att dagen efter vattenbyte är det 0,025 för att sedan pendla mellan det och 0,05 så det flukturerar lite från dag till dag. När blir det fara för fisken och räkorna (man märker inget alls på dem).

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Det är diskuterat en del runt Easy Carbo eftersom det innehåller ett ämne (Glutaraldehyd) som är mycket giftigt. Easy Carbo kan alltså döda bakterier i filtret vid för stora doser vilket gör att filtret inte hänger med att omvandla nitrit till nitrat så att det syns på tester. Huruvida du faktiskt påverkas av det vet jag inte men det är en möjlighet. Finns de som vägrar använda EC av det här skälet för att det kan vara giftigt.
            Du kan ju prova sluta med EC och se om nitriten sjunker men i sig är det inget jag hade oroat mig över precis som ansjo sa.
            Senast redigerad av MVN; 12 December 2010, 12:36.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Har du även utslag på kranvattnet så är det svårt att få ner det till noll i ditt akvarium. Skulle du ha ett värde över 0,5 är det hög tid att göra något åt problemet, men som du har är det ingen fara.
              Gör en mätning på kranvattnet och jämför med ditt kar och se hur stor skillnaden är, och även efter ett 50% vattenbyte.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Tack för svar.

                Började med easy carbo för att jag inte vill börja med co2 men att jag ändå ville ha en kolkälla på grund av helt galen alginvasion (framför allt tofsalger). Kör därför på väldigt låg dos a´3,75 ml till 200 l akvarium med mycket växter vilket är väldigt lite som jag har förstått det. Får ta mig en funderare dock...

                Jo det är lite mer än kranvattnet - kranvattnet stannar på 0,025 och akvarievattnet 0,05 någon gång något mer men långt ifrån att ge utslag på nästa steg som är 0,1. Jag byter aldrig 50% utan endast 25% och då ligger det på mellan 0,025 och 0,05. Det skumma är att det hållt i sig så länge och jag fattar inte varför. Har inte överbefolkat med fisk, karet är inkört och jag matar minimalt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det hade varit intressant ifall du gjorde en mätning precis före ett 50% vattenbyte, och sedan ett efter för att se hur resultatet blev...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #10
                    Eftersom det sjunker till nästan noll (eller 0,025 som de nya testerna visar på kranvattnet) skulle jag tippa att det skulle nollas efter 50% vattenbyte och sen stiga som det gör nu.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Det låter inte som ett rimligt resultat. Det känns troligare att mätnings-kitet är dåligt eller att nån kemikalie du tillsätter karet förgiftar reagenskemikalierna i mätnings-kitet.

                      En annan avlägsen möjlighet är att du tillsätter ett gigantiskt överskott av nitrat till akvariet, det kan driva reaktionerna baklänges så du får nitrit.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        #12
                        Hmm, på vilket sätt är det inte rimligt resultat? Jag kör JBL's dropptest som till för en månad sen inte visat på nitrat. Sen började jag mäta varje dag när jag upptäckte nitratet. För tre veckor sedan tog flaskorna slut och jag köpte nya. Så isåfall är det ju fel på alla flaskor? (Dock känns det knepigt att de nya flaskorna mäter lite fel.)

                        Gigantiskt överskott av nitrat? Vad är gigantiskt? Har uppmätt mellan 5-15 ppm sista månaderna beroende på var i veckan jag är - räknas det som gigantiskt? Tillsätter två doser pmdd i veckan vilket väl ger 2 x 5 ppm nitrat/v om jag inte minns fel men nu blir jag osäker...

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #13
                          Ni hade så rätt så. Fick idag hem nya no2-flaskor till testet och det visar på 0 nitrit, testade med gamla flaskorna igår och då visade det på 0,05. Så det var väl antagligen ingen nitrit under hela tiden kan jag misstänka.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...