Gegga eller inte gegga det är frågan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Gegga eller inte gegga det är frågan

    Ibland har man en massa gegga i filtret och ibland har man det inte
    Jag undra villket som tyder på att ett akvarium mår bäst
    eller varför får man en massa gegg i filtret i vissa kar men nästan inget i andra kar
    hoppas ni förstår min fråga annars får ni fråga mig så jag kan förklara bättre
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Har man en väl tilltagen filteryta till mängen fisk och fodermängd så blir det inte så mycket gegga i filtet tycker jag! Det enda filter jag har behövt rengöra (av mina kar som jag haft de senaste 5-åren) är i mitt lilla AN paradise och det har varit igång ca3år och rengorde en av filtermattorna för första gången för två veckor sen! De andra karen har engenkonstruerade filterhörn eller matta bakom bakgrund oc de har jag aldrig rört sen starten av karen och visar inga tecken på att vara igensatta!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Kanske beror lite på pumpen med eller?
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ursprungligen postat av solis
        Kanske beror lite på pumpen med eller?
        jag vet inte riktigt vad du menar men det men man får ju en snabbare nedbrytning i filtret om man har en pump med högt flöde, samtidigt så drar det ju då in mer partiklar i en snabbare takt i filtret så det blir lite ett moment 22! Jag tycker det handlar mer om hur filtreringen är uppbyggd, har filtret en stor träffyta (tex genom ett brett och tunnare filter istället för ett smalt men djupt filter), sen får det självklart inte vara för finporigt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...