För högt ph.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    För högt ph.

    Jag har ett 180l akvarium där det nu går sterbai pansarmalar, koppartetror och gröna smaragd rasboror (kubotai). Är lite växter i akvariet, 3 st, men kommer fler efterhand.

    Ph-värdet är vad jag förstår lite för högt. Mätt det till 7.5.

    Ph-värdet på vårat kranvatten är även det högt, 8. Jag antar därför att det bara kommer att blir värre allt eftersom jag gör fler och fler delvattenbyten.

    Därför är min fråga; Vad rekommenderar ni att jag gör? Tänkte i banorna att jag ska tillsätta något vattnet när jag gör vattenbyten. Vad rekommenderar ni att jag använder?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Kan inte mycket om Ph-värde och så men jag har en massa rötter i mitt kar och det sägs sänka ph-värdet. Men jag vet inte hur mycket det gör i ditt kar.

    Hoppas att någon annan kan svara så även jag kan lära mig lite om detta
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Kan inte mycket om Ph-värde och så men jag har en massa rötter i mitt kar och det sägs sänka ph-värdet. Men jag vet inte hur mycket det gör i ditt kar.

      Hoppas att någon annan kan svara så även jag kan lära mig lite om detta
      Jag har en ganska stor rot i akvariet. Verkar inte ha sänkt värdet i mitt akvarium iaf. Men å andra sidan så kanske det hade varit ännu högre utan roten
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Släng i lite torra eklöv, corydoras älskar dessa. Och de sänker nog pht med om jag minns rätt.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Kangas
          • November 2010
          • 23

          #5
          Rötter och löv har marginell effekt eller ingen. Ph är ett värde bland flera andra, att sänka karbonathårdheten gör det enklare att sänka pH-värdet. Är vattnet inte speciellt hårt från början är pH-värdet förmodligen artificiellt på grund av vattenverket. Då går det att sänka ganska lätt genom att filtrera vattnet över torv. Man kan sänka det värdet på andra vis också, med vissa syror till exempel. Annars kan man köpa preparat som sänker det.

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Ska man inte försöka ha hårt vatten så att ph-värdet blir stabilt?

            Har nu ingen kolla på mitt vattens hårdhet. Tester är beställt dock.

            Kan också säga att mina växter ser lite hängiga ut. Läste någonstans att co2 kan sänka ph-värdet. co2 är väl också växtnäring? Kanske något man skulle använda sig av? Har även för mig att jag läst om några tabeller eller liknande man lägger i akvariet som utsöndrar co2?
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Kangas
              • November 2010
              • 23

              #7
              Stabilt pH kan man ha ändå.

              Jodå, det fungerar det med, inget jag använt mig av själv, men det finns många exempel på det.

              Hur exakt den här listan är kan jag inte svara på, det här med CO2 är inget jag pysslat med.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Jag föreslår att du är nöjd med ditt vatten och Ph. De fiskar som du har borde klara ditt Ph 7,5 utan större problem. Fiskar är mer känsliga för stora svängningar i Ph än lite för högt eller lågt men konstant.
                Problemet blir att om du sänker Ph med något och sedan byter vatten med ett Ph av 8 eller kanske mer får du just snabba Ph svängningar.
                Med de fiskar du har borde du nog ha mera växter, det 10 dubbla eller mer vore inte fel. Då kan du sedan börja fundera på CO2 och PMDD gödning. Med 3 växter och CO2 får du ganska säkert något annat grönt nämligen alger.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Om ni vill fördjupa er lite mer i detta finns här en mycket bra tråd.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #10
                    Hittade värdet på vårat dricksvatten på internet.
                    Ort pH ºdH Hårdhet
                    Falkenberg/centralorten 8,2 3,8 mjukt

                    Just pH låter väldigt högt! sänker växter, fiskar, rötter etc pH-värdet kontinuerligt i vattnet? Kan inte riktigt få ihop att jag har 7-7,5 pH i akvariet och 8 (enligt egna mätningar) till 8.2 (enligt kommunen) i kranvattnet.

                    Någon som kan upplysa mig?
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Mecka inte med vattenkvaliteten. Dina fiskar bryr sig inte ett dugg. Don't worry, be happy.

                      Dina pH mätningar kan stämma. Kranvattnet är inte i balans med koldioxiden i luften när det kommer ur kranen pga att vattenverken höjer pH med hydroxid för att motverka rost och pannsten. När vattnet kommer ut i "luften" så tar det upp koldioxid tills det kommer i jämvikt, vilket ofta (beroende på alkalinitet) blir cirka 7.5.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Nasso
                        • November 2010
                        • 719

                        #12
                        Aha. Gott. Är det det därför man "luftar" vattnet? Tex genom att klämma åt slangen med limklämma?
                        /Emil Andersson
                        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                        Kommentar

                        Arbetssätt...