Lite funderingar kring delvattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Lite funderingar kring delvattenbyte

    Jag har lite funderingar kring hur man gör delvattenbyte. Är dags för att börja med det nu snart (akvariet är nystartat).

    Jag tänkte att första gången jag tömmer vatten ur akvariet så hör jag det till hink så att jag vet hur mycket jag tappar ur. Sen så märker jag upp i bakkant på akvariet var 10e liter. Nästa gång kan jag tömma direkt i avloppet och vet ändå hur mycket jag har tömt.

    Sen tänkte jag fylla akvariet direkt från duschslangen och försöka hålla vattnet typ 20-25 grader så att fiskarna inte blir chockade. Kan man göra så eller måste man använda kallt vatten som man låter stå?

    Vattenberedningsmedel, kan man hälla det direkt i akvariet efter att det är uppfyllt igen? Eller måste man blanda ut det med vattnet som man fyller i akvariet, innan det hälls i?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Har man startart upp det som man ska, med få fiskar och snålmatning så är det läge att göra första bytet efter ca 4 veckor, därefter varje eller varannan vecka! Handlar det om stora akvarier (200 och uppåt) så är slang från en kran det minst bökiga tycker jag och hur mycket man ska tömma behöver ju inte vara exakt utan det lär man sig, tex 25% blir mellan mitten och toppen av karet När det gäller vattenberedningsmedel så får man kompromissa och hälla det direkt i karet, gärna vid utblåset så det snabbt sprids!
    Senast redigerad av åheim; 05 December 2010, 11:35.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      du kan använda ganska kallt vatten på en gång rakt ner i karet. ( inte dökallt förståss) det simulerar regnperiod nämligen. kan stimulera till lek på fiskarna tillomed.

      jag klämmer fast en slang typ en 3e del ner i karet sen slangen ut till badrummet. suger till så häverteffekten kommer igång o sen tar jag en kaffe.

      sen när vattnet är ute så kopplar jag på duschkranen o full kareta på kranen o fyller upp karet igen.
      klart!

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #4
        Å så låter man bli att göra som hannesc gjorde med sin SA kub var det väl? Kolla ugnen lite bara under vattenbytet. Jag var sååååå nära att göra samma sak i lördags, bytte vatten i 300 karet och pysslade med karantänkaret samtidigt. Bytte ut vatten där i från stora karet å sen koppade jag in 10 st corydoras green laser. Petade ner en växt å dåååå kom jag på visst fan jag håller på att fylla vatten i de andra karet, sprang dit å stängde av då var det 1-2 cm från kanten som tur var.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Om du tar ljummet vatten /varm vatten så är det inte så bra om du har en varmvattenberedare i koppar.
          Själv byter jag med kallvatten av den anledningen, 25% går bra, sänker tempen bara några grader.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Kör man bara på kallvatten från vår dusch är det extremt kallt, är inte många grader Ska ta och testa lite försiktigt vid nästa vattenbyte och hålla koll på tempen. Koppar är inge bra!
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av FaZt
              Å så låter man bli att göra som hannesc gjorde med sin SA kub var det väl? Kolla ugnen lite bara under vattenbytet. Jag var sååååå nära att göra samma sak i lördags, bytte vatten i 300 karet och pysslade med karantänkaret samtidigt. Bytte ut vatten där i från stora karet å sen koppade jag in 10 st corydoras green laser. Petade ner en växt å dåååå kom jag på visst fan jag håller på att fylla vatten i de andra karet, sprang dit å stängde av då var det 1-2 cm från kanten som tur var.

              haha aa skulle kanske lagt till det att man BÖR hålla ett öga på karet när man fyller upp. så man inte fyller hela sovrummsgolvet med vatten ( som jag)

              Kommentar

              • Henrik_von_Jyndevad
                • January 2006
                • 272

                #8
                Det är alltid viktigt att hålla koll vid påfyllning.
                När det gäller hur mycket man ska byta så är det inte jätteviktigt. Uppskatta ca 25%/50% och kör på det. Spelar ingen större roll om det blir på litern exakt.
                När det gäller att fylla på vatten så bör man ha kallare vatten för att det inte är lika fullt med dåliga ämnen (klor? Rätta mig om jag har fel). Det är även bra om vattnet bryts och rörs runt så man inte stoppar ner slangen under ytan.
                MVH Henrik

                Kommentar

                • häpp
                  • February 2010
                  • 88

                  #9
                  Ett litet tips om du vill veta ganska exakt hur mycket du tömt ur, men inte markera på karet är att sätta en genomskinlig tejpbit på ett relativt osynligt ställe. På den markerar du varje 10-liter, eller de mått du oftast kommer ha nytta av. Skulle du vilja byta plats på karet någon gång och får denna sida att hamna i blickfånget, så är det bara att ta bort tejpen och rengöra ytan.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    eller så kör man på ögonmått. sååå blodigt viktigt är det inte. precis som henrik säger.

                    Kommentar

                    • häpp
                      • February 2010
                      • 88

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      eller så kör man på ögonmått. sååå blodigt viktigt är det inte. precis som henrik säger.

                      Det har du ju rätt i. För min del visade det sig att jag överskattade hur mycket vatten jag faktiskt bytte, så därför tycker jag att det är en smidig lösning med tejpen.

                      Sedan är jag en sådan person (särskilt i början, innan jag har fått in en rutin) som trivs när jag vet exakt vad jag har gjort. Jag är en sån där typ som antecknar exakt när och hur mycket vatten jag bytt också... Fick känslan att trådstartaren var lagd åt samma håll, eftersom uppmätningsidén togs upp inledningsvis. Därför det tipset. Smaken är som baken.

                      Kommentar

                      • Nasso
                        • November 2010
                        • 719

                        #12
                        Jag slangade till hink första gången. Märkte upp var 10e liter. Enklare att dosera vattenberedningsmedlet då!
                        /Emil Andersson
                        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Kloss
                          • December 2006
                          • 76

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nasso
                          Jag slangade till hink första gången. Märkte upp var 10e liter. Enklare att dosera vattenberedningsmedlet då!
                          Gör så med ett 720l sen också t.ex. eller ett 980l. :P då får du springa många gånger.
                          720 liter rov fiskar :P
                          105 liter Molly odling

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            hur man byter vatten är ju lite beroende på hur stort kar man har / hur många kar man har / var dom står / etc etc.

                            ex hos mig skulle det aldrig fungera med slangar till och från badrum / kök.

                            har man ett 60 liters kar, och skall byta 25% (15 liter) så är ju en spann lättast.

                            jag använder en dunk på 25 liter.

                            till 110 litaren så är det lagom att byta en dunk
                            till 222 + 240 litaren så är det lagom med 2 dunkar.

                            gjorde byte i alla tre karen igårkväll, började ganska exakt 20,00.
                            och satt med kaffekoppen i soffan och beundrade allt 20,30......
                            Dvs 10 min på varje kar, och då inräknas lite skogning på blommor,
                            omplantering av ett par blommor, samt en quick and dirty uppstart på ett 10 liters kar....


                            men...skulle jag haft större kar----375 liter och uppåt, så skulle jag nog hittat på en
                            mer "automatisk" lösning.......




                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kloss
                              Gör så med ett 720l sen också t.ex. eller ett 980l. :P då får du springa många gånger.
                              Jo. Eller så gör man det två-tre gånger. Mäter avståndet mellan strecken med en linjal och ritar ut resten av strecken med samma mellanrum. Så på millimetern är det inte. Mest för att det ska vara lite enklare att dosera eventuella tillsatser i vattnet. Behöver ju inte göra hela karet eller. Sällan man gör ett 100%igt vattenbyte
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...