Grumligt vatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hdnina
    • October 2010
    • 27

    Grumligt vatten...

    Efter ett vattenbyte ca 1/3 av 180l så blev vårt akvarium "dimmigt" först, sedan mer och mer grumligt. I torsdags bytte vi därefter lite delar i vår pump och gjorde nytt vattenbyte ca 2/3. Det har blivit lite bättre, igår (fredag) var det bara dimmigt och man såg inte de bakre växterna och i morse (lördag) är den vita "dimma" borta men ersatt med ett mer ljusbrunt vatten men man kan se de bakre växterna. Jag funderar på att slänga i nåt algmedel då jag hört att det kan vara alger som flyter omkring. Jag blir tokig på detta. Akvariet har varit i gång i ca 1,5 månad och har haft jättefint klart vatten. Jag gör regelbundna tester på vattnets kvalitét och det visar inga konstigheter. Har dock en trästock (inhandlad på zoobutik). Kan den färga av sig?? Tips någon?? Fiskarna verkar må gott.
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Trästockar färgar ofta av sig och gör vattnet tefärgat eller liknande. Om du lade i trästocken under dagarna du såg förändringen så är det mycket troligt att det är just den. Trästocken kan också varit dammig eller sandig (el likn) och detta finns nu i vattnet.
    Om om stocken varit i sen start och inga andra förändringar så kan det vara annat. Har du möjligen höjt temperaturen?

    Kommentar

    • hdnina
      • October 2010
      • 27

      #3
      Tefärgad var en bra förklaring. Tyvärr låg trästocken i från början, innan förändringarna skedde. Däremot så har temperaturen varit 2 grader varmare än tidigare... kanske kan vara det (hoppas). Har nu sänkt temperaturen igen och hoppas att det hjälper. Vi hade fått alger på botten innan vattenbytet så jag sög omkring lite på botten med slangen innan vi fyllde på med nytt vatten (första vattenbytet) kanske jag ställde till med något då? ALLA tips är välkomna. Det är så frustrerande att titta in i en jättetekopp med fiskar i

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        så komme det nog vara ett tag. rötter färgar av sig i månader. ibland år. blir ju mindre med tiden så klart. ta det lugnt bara o fortsätt med veckovis vattenbyten på 30% som man bör göra.

        akvaristens främsta egenskap är tålamod.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Kan vara infusorier, ett litet mikrokryp i miljontals, får vattnet att bli dimmigt. lite mjölkaktigt.
          Och dessa får jag bort genom att dra ner på matningen och byta vattnet 30% regelbundet.
          På sommarn när det ofta blir problem med för varmt vatten så är det lättare att drabbas av detta.
          Och i nystartade akvarium såklart.

          Sen att dimman nu är borta och ersatts av tevatten har jag ingen aning om vad det beror på...
          Är det fortfarande dimmigt eller är det bara tefärgat men ändå klart??
          Kan ju vara nån form av svävalger (om det är grumligt) och då tycker jag inte att du ska hälla i algmedel, det kan göra mer skada än nytta.
          Försök istället att ge växterna lite boost med gödning du gör då livet svårt för just alger, växterna mår bra och fiskarna mår bra
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            tänkte med på infusorrier men glömde skriva. du kan ju släcka o mörklägga karet i ett par dagar. dvs slå in det med sopsäck eller täcke eller nått. så det blir helsvart. då borde de dö bort oxå. om det nu är infusorier förståss. samt karros tips om mat etc.

            Kommentar

            • hdnina
              • October 2010
              • 27

              #7
              En mjölkaktig dimma var det först... så som det blir när man häller i nitrivec. Men den dimman har bleknat men vattnet är mer suddigt (min sambo tycker det är dimmigt, men vad vet killar ... Det är jättesvårt att förklara. Men jag ska prova allt. Vad finns det för boost att ge växterna?

              Kommentar

              • hdnina
                • October 2010
                • 27

                #8
                Hur ofta ska jag mata? Jag har hittills matat varannan/var tredje dag. Jag har oxå bytt vattnet i gång i veckan ca 30%, räcker det? Blir så glad av alla snabba och bra svar =)

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  det låter bra så som du gör... infusorier kan komma "poff" utan nån egentlig anledning... kanske var det för att du hade det lite varmare ett tag.

                  pmdd är det vanligaste folk kör med... en allsidig gödning skitbilligt och skitbra

                  du kan ta en bild på karet??
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • hdnina
                    • October 2010
                    • 27

                    #10
                    Nu ytterligare en korkad fråga.... hur infogar jag bilden??

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Ursprungligen postat av hdnina
                      Nu ytterligare en korkad fråga.... hur infogar jag bilden??
                      Haha nejdå inte alls korkad fråga.
                      Du kan faktiskt inte eftersom du inte är goldmedlem.
                      Men du kan lägga upp bilden på te x photobucket.com och länka hit... eller så kan du skicka till mej så lägger jag upp den åt dej
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #12
                        Ursprungligen postat av hdnina
                        Nu ytterligare en korkad fråga.... hur infogar jag bilden??
                        Då får jag kontra med "Vad vet tjejer?"

                        Haha nä som karrokaja skrev; ladda upp bilden på något arkiv och hyperlänka dit.
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          Ursprungligen postat av tulle89
                          Då får jag kontra med "Vad vet tjejer?"

                          Haha nä som karrokaja skrev; ladda upp bilden på något arkiv och hyperlänka dit.
                          hyperlänka HIT inte DIT....vad kan killar...tsss
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • hdnina
                            • October 2010
                            • 27

                            #14


                            Sådär gjorde jag istället. Tycker det ser grumligare/dimmigare ut än vad jag tycker det gör i verkligheten... men men. =)

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              men va bra

                              Det ser ut som infusorier... om det hade vart alger hade det varit mkt grönare, detta grummel ser mjölkigt ut, vilket får det till infusorier
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...