PMDD, dosering efter så mycket man byter eller hela karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    PMDD, dosering efter så mycket man byter eller hela karet?

    Som det står i rubriken, ska man dosera pmdd efter så mycket vatten man byter eller hela karet??
    Alltså ska jag dosera 22 ml (hela karet) eller (om vi säger jag byter 60 l ) 6 ml. (10 ml per 100 l vatten)
    Har hört att man ska hälla i mer om man har co2, men det har inte jag iaf. Jag kör med micro+ och ph:et är 7,5 om det har någon betydelse
    Vill gärna höra hur just du gör!
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    om du har ett 220, så är det alltså 10ml/100l som du säger. Alltså 22ml från varje flaska. Sedan kan du dosera mer än 10ml/100l om du känner för det, men var lite försiktig och prova dig fram.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag gör som christer säger. doserar efter volymen på karet. men jag har oxå hört att man ska dosera efter volymen på vattnet man bytte. fast det funkade ju bra för mig att dosera efter karet. (350L =35ml) så jag fortsätter med det

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Om jag har fattat saken rätt så skall det vara efter akvarievolymen.

        Blommorna äter ju upp gödningen efter hand.

        sedan har jag sett diskussioner om just det där med akvarievolymen.
        om man har ett kar på 222 liter, så skall det enligt standarddosen drattas ner 22,2 ml / vecka.

        men....ett 222 liters kar innehåller ju aldrig 222 liter.

        1)
        Mäter man på karets insida, så blir det sällan 222 liter, 222 liter räknas oftast på utsidan av glaset.
        Där försvinner lite vatten.

        2)
        Sedan drattar man ner sand, som tar en bra plats

        3)
        sedan drattar man ner rötter / sten annat som tar plats

        4)
        Någon liter försvinner med blombeståndet

        5)
        fiskar ta lite plats dom oxå.


        Summa....ett 222 liters kar, kanske inte innehåller mer än 140-160 liter vatten.

        skall man då dosera 14-16 ml / vecka.......?

        den frågan har jag inte sett några svar på.


        personligen doserar jag 0,75 dos / vecka, och det verkar räcka i mitt kar.

        skulle rekommendera att man börjar runt 0,5-0,75 och ser hur effekten blir efter ett par månader.
        räcker det, så fortsätt med det, räcker det inte, jacka upp till 0,75-1,00 dos, etc etc.




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Jag brukar byta ca 100 lite i mitt kar och har då doserat 15 ml pmdd. Karet har 125x50x55 i yttermått blir väl 344 liter, men mätt på insidan från sanden upp till vattenytan så ger det ca 300 liter vatten. Sen försvinner ju en den till rötter, stenar, växter fiskar också. Det bästa vore väl att doser PMDD efter vilka värden man har på näringsämnena i vattnet?

          När jag testade igår så hade jag dessa värden som är intressant för näringen då:
          NO3 10 mg/l
          Fe 0,1mg/l

          Vet inte riktigt vad man vill uppnå för värden på det?

          Kommentar

          • firren_99
            • September 2009
            • 237

            #6
            tack för alla svaren=)
            tror jag börjar lite försiktigt, typ 15 ml. Är det en bra ide?
            Sen kan man ju alltid öka om det behövs
            Senast redigerad av firren_99; 03 December 2010, 15:36.

            Kommentar

            Arbetssätt...