Kondensvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amandus
    • February 2006
    • 36

    Kondensvatten?

    Hej
    Jag har en luftavfuktare som producerar kondensvatten från luften, vad jag förstår så är detta vatten ungefär som dest vatten. Kan jag använda detta vatten till mitt akvarium?
    //Bengt
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jaa det borde la gå. fast frågan är vad vattnet passerar genom när det går genom avfuktaren. hade nog bara haft dett till blommor eller strykning.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Nej, det bör du inte göra, och frågan är väl varför?
      Även om du har sötvatten så innehåller vattnet en viss mängd salter som fiskarna är anpassade för. Skulle du enbart använda dest. vatten skulle dina fiskar explodera, eftersom de skulle ta upp vatten för att utjämna skilllnaderna mellan salthalten i sin kroppsvätskor och salthalten i vattnet.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Nej, det bör du inte göra, och frågan är väl varför?
        Även om du har sötvatten så innehåller vattnet en viss mängd salter som fiskarna är anpassade för. Skulle du enbart använda dest. vatten skulle dina fiskar explodera, eftersom de skulle ta upp vatten för att utjämna skilllnaderna mellan salthalten i sin kroppsvätskor och salthalten i vattnet.
        Men man slipper använda osmos om man vill köra det!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Nej, det bör du inte göra, och frågan är väl varför?
          Även om du har sötvatten så innehåller vattnet en viss mängd salter som fiskarna är anpassade för. Skulle du enbart använda dest. vatten skulle dina fiskar explodera, eftersom de skulle ta upp vatten för att utjämna skilllnaderna mellan salthalten i sin kroppsvätskor och salthalten i vattnet.
          Nej det där stämmer inte, i alla fall inte om vi pratar om benfiskar. Salthalten i en fisk kan vi grovt säga är 1 % och de försöker med stora ansträngningar behålla det så, de behåller inom sig salthalten i nåt slags urhav där de kom till. När det gäller salthalten i sötvatten så kan vi likaså grovt sätta den till 0 % i det här sammanhanget och här är skillnaden mellan destillerat eller liknande och vanligt vatten helt försumbar. Fiskens hud är inte helt tät så genom osmos så väller vatten in i den och för att lösa det så får fisken göra sig av med stora mängder utspädd urin.

          I havet är salthalten runt 3 %, där förlorar fisken i stället vatten till omgivningen och måste dricka vatten för att kompensera det och göra sig av med de oönskade salter som den då får på köpet.

          Skillnaden ligger alltså mellan söt och saltvatten, det lilla mineralinnehållet i vanligt vatten gör inte ett dugg till eller från i det här sammanhanget. Däremot har det betydelse på annat sätt, sötvattensfisken förlorar också en del salter till omgivningen och har särskilda mekanismer för att plocka till sig salter från omgivningen. Hur vattenkemin ser ut kan också ha betydelse för annat, t ex gör många fiskar sig av med överskottskväve som ammonium via gälarna men det är en process som inte är möjlig i alla vatten. Fiskarna måste då vara anpassade till andra sätt att göra sig av med kväve.

          Det finns alltså ingen risk att fisken skulle explodera i destillerat vatten men det kan alltså bli andra problem. Det innebär inte att destillerat eller snarare osmosvatten som är det vanliga nu är oanvändbart. Dels så är det utmärkt för att ersätta vatten som dunstat, den vägen går ju inga salter så fyller man på med kranvatten så kommer man att öka innehållet av salter på ett oftast oönskat sätt. Dels så kan kranvatten ibland innehålla för höga halter av oönskade ämnen som nitrat. Använder man då osmosvatten och tillför en lagom mängd av de salter man vill ha så får man ett bra vatten utan föroreningar.

          När det gäller kondensvatten från luftavfuktare och liknande är det ändå mycket tveksamt om det är lämpligt att använda. Visserligen så är det som kondenseras rent vatten men det vattnet passeras av luft som innehåller en massa damm och liknande som kommer att fastna och följa med i kondensatet. Vattnet blir alltså knappast helt rent, det kommer att innehålla diverse jox från luften. Vill man ha helt rent vatten så är det nog alltså bäst att skippa det som kommer från såna här källor och skaffa en osmosanläggning i stället.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Tack Bygert, då fick jag lära mig något nytt, det är alltid roligt!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...