Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Grumligt vatten

    Vattnet i akvariet har börjat bli lite grumligt tyckte jag igår. Vad jag kunde se var det små partiklar av fiskbajs mm som flöt omkring och ännu mindre som inte gick att se direkt, vita kanske? Skulle det fungera att slänga in ett paket såna här i Fluval 405 filtret http://www.hagen.com/uk/aquatic/prod...01002440030101 om jag får plats med dem ovanför makaronerna i nån korg.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det skulle nog funka. Men ju finare filter du har, desto ofta får du också rengöra det.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Prova att slamsuga i sanden vid nästa vattenbyte först, för att se om det hjälper.
      Kanske även dags att rengöra ditt ytterfilter til en viss del, om det har varit igång länge?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #4
        Har ju bara varit igång i 2 veckor till helgen, så de är ju inte speciellt länge. Ligger ju rätt mycket fiskbajs på sanden som samlas där cirkulationen i vattnet bryts av växter. Som jag förstått det av de där water polishing pads till fluval är de till för att tillfälligt rensa ut mindre partiklar från vattnet, så de ska väl inte sitta i hela tiden.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          OK. Kanske du kan ändra flödet i vattnet lite så skiten åker in i pumpen bättre. Men prova kan du alltid göra med den filtergrejen...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            När akvariet är full gång kommer nog nedbrytningen i det att vara så snabb att du inte får lika mycket grums. Bajset kommer att sönderdelas och brytas ned till näringsämnen istället. Tycker därför du skall låta det vara i åtminstone två-tre veckor till innan du gör något. Att mixtra med filtret under inkörningsfasen i akvariet kan orsaka problem med nitrit osv.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Oki, men då låter jag det vara och håller bara koll på att det inte blir värre.

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                Ser ut som att de större partiklarna har minskat, men det är en del små vita prickar kvar i vattnet ännu.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Köpte ett paket med såna water polishing pads och satte ett lager i ovanför makaronerna i korgarna jag har det i. Får nog köpa lite mer makaroner så att de korgarna blir fulla sen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...