30 gradigt akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    30 gradigt akvarievatten?

    Tjenare alla!

    Jo har ett litet problem så här på fredagen.

    Har nyligen startat igång ett 310 liters akvarie som stått igång två veckor med inkörsfisk (endlers).

    Min temp är nu uppe på 30 grader och då jag ska ha malawi känns det aningen för varmt..

    Har dragit ut doppvärmaren utan resultat så där måste vara någon annan bov i dramat.

    Har slimlinebakgrund med två filterhörn där i det ena sitter ett fan3 pumphuvud och en aquaclear 30, och i den andra hörnan en aquaclear 70.

    Jag har en hemmabyggd heltäckande lysramp med 2 x 39 watts lysrör i, och täckglas under.

    Har en invändig temp sittande och jag kan såklart inte mer än hoppas den är tillförlitlig, vattnet känns liksom varmt också. Men givetvis ska ytterliggare en temp införskaffas för att testa det men vad i tusan kan orsaka denna värmeutveckling?!
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är troligen mer än en hund begraven i detta kar...
    Termometern är kanske inte helt ok
    Alla de pumpskallarna kyls ner av vattnet och ger då värme ut i vattnet, känn på någon av dem ifall de känns varmare än normalt.
    Lysrampen genererar såpass mycket värme att karet blir uppvärmt, testa isf att höja den någon cm från täckglaset och få lite luftcirkulation mellan glas och ramp
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Har du hög temperatur i rummet som karet står? (eller nära element)
      Annars är min tanke dålig ventilation i den egna rampen, prova att palla upp den så det blir minst 1cm glapp mellan glas och ramp och låt den ligga så några dagar och se om tempen sjunker, annars är det nog nån av dina pumpar som avger onormalt mycket värme, har du en energimätare så koppla in den och mät för att se om dom drar den effekt som står att dom ska dra, eller dra ut en pump under ett par dagar och se om det blir nån skildnad och sen upprepa det med varje pump så du hela tiden har 2 igång.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        attans vad sakta jag skriver, liknande tankar iaf

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          attans vad sakta jag skriver, liknande tankar iaf
          Mer exakta tankar skulle jag vilja kalla det...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Haha underbart. Tack för svar!

            Det första steget blir att köpa en ny temp, så de stämmer.

            Luftcirkulationen i rampen är väl näst intill obefintlig dessvärre men mellan lysrör och täckglas är det 4 cm. Är rätt mycket luft i rampen då den är 7 cm hög. Drosslar ligger i egen låda och bör inte påverka sådär mycket tkr jag.

            Nästa steg är som ni säger att testa stänga av en pump åt gången. Jag skulle gissa att boven är aquaclear 70 då den pumpar på rätt bra.

            Doppvärmaren är utdragen så den kan jag utesluta varjefall

            Har öppnat upp främre delen av rampen och tagit bort främre täckglaset så får se om det kan kyla det lite.

            Ytcirkulationen är inte riktigt som jag vill, påverkar den tempen också?
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ja, ju mer ytcirkulation desto mer kyler det vattnet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Vill du bara snabbt få en exakt temp i karet så kan du doppa ner sensorn till en inne ute termometer, om du har en vill säga!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Jo det är ju klart. Ska försöka fixa till mer ytcirkulation. Problemet är bara att det låter volym vattenfall då så inte så lätt att sova då jag har karet i sovrummet haha.

                  Har en sådan termometer men den litar jag absolut inte på! :P Lägger jag utsensorn bredvid innesensorn (själva visaren) så diffar det på en grad i dess bästa stunder. Var 30 grader i det stora akvariet och flytta över den till en mindre jag har där jag kände att vattnet betydligt kallar så öka den.. haha.
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det räcker med ytrörelse, det behöver inte se ut som en fors...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Ta bort täckglaset
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #12
                        Ursprungligen postat av J.Milton
                        Ta bort täckglaset
                        Blir tredje saken att testa. Dock så tror jag inte rampen tåler fukten så bra. Är förvisso målad och så men lär bli fuktigt.
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av tulle89
                          Blir tredje saken att testa. Dock så tror jag inte rampen tåler fukten så bra. Är förvisso målad och så men lär bli fuktigt.
                          Undrar fortfarande hur varmt du har i rummet?
                          vill du få maximal avdunstninga (kylning) så ska du köra helt utan täckglas och sen ventilera rampen med en liten pc-fläkt, om du sätter insugs och utblås för fläkten på rätt ställen så blir det inte så fuktigt i rampen heller

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            Undrar fortfarande hur varmt du har i rummet?
                            vill du få maximal avdunstninga (kylning) så ska du köra helt utan täckglas och sen ventilera rampen med en liten pc-fläkt, om du sätter insugs och utblås för fläkten på rätt ställen så blir det inte så fuktigt i rampen heller
                            Har en 24-25 grader i rummet men ibland blir här varmt som en bastu haha. Mitt rum ligger mitt i huset med bara en yttervägg så värmen hålls kvar bra, ibland för bra. Men jo får överväga att installera någon fläkt, även om jag helst undviker det.
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ja det blir ju inte så mycket avkylning mot rummet heller, håller själv gärna den temperaturen i mitt hus men sen så står mitt akvarie mot en kall nordvägg som utöver källaren (där dom andra karen finns) är den kallaste delen av hela huset.
                              Grejen för dig är att för att få ner karet till rumstemperatur så behöver du nog tyvärr en fläkt så avdunstningen kompenserar för den värme pumpar och belysning tillför, annars sänk temperaturen i rummet ett par grader så går nog akvariet ner med lika mycket

                              Kommentar

                              Arbetssätt...