Från Afrika till Amerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av zoomi
    Jo men de vill ju ha lågt pH och kalken höjer väll pH:et? Stenarna har iofs legat i rätt länge, ca 2 år så vet inte hur mkt kalk de egentligen bidrar med.. Men stabiliseras inte pH:et utav rötterna som sänker det någon nivå?
    pH stabiliseras definitivt inte av rötterna. Ett vatten utan buffringsförmåga innebär att pH kommer att svänga enormt mycket - speciellt om man har mycket växter i akvariet och ett svängande pH är bra mycket värre än ett stabilt men inte helt idealiskt pH-värde.
    Kalk löser inte ut över ett pH på ca. 7,5
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #17
      Men om jag förstått det rätt så sänks pH av rötterna?

      Okej men då har jag kvar kalkstenen om ser hur pH:et utvecklas, jag ska ju mäta och se..
      Bör man satsa på en digital mätare, dropptest eller räcker det med stickor?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av zoomi
        Bör man satsa på en digital mätare, dropptest eller räcker det med stickor?
        Dropptester är bra, stickor funkar inte om KH är lågt, digitala mätare kräver mycket arbete och kalbrering för att fungera korrekt och de billiga är skräp.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...