Från Afrika till Amerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Från Afrika till Amerika

    Jag har ett akvarium på 250-liter i vilket jag har diverse malawiciklider.

    Problemet är att jag vill byta till amerikanska, mestadels sydamerikanska ciklider och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

    Akvariumet är inkört och vattnet är riktigt bra, i bottnen är väldigt fin rådasand och jag har lite kalksten bl.a.

    Det jag strävar efter är ett grönt akvarium med väldigt mycket växter och mycket rörelse, förhoppningsvis några diskusfiskar eller skalarer men även tetror etc.

    Har läst runt lite och vissa säger att man måste lägga näring i sanden för att växterna ska gro, då måste jag tömma hela och börja om från början väll?

    Samt räcker det med två lysrör? (akvariumet är ca 45cm högt..)

    Är även väldigt tacksam för allmänna förslag eller tips..

    Tack på förhand!
    Mvh.
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Fråga akvarieaffären om du kan byta dina malawi mot några SA-fiskar, vill han inte det så kan du ju lägga ut dem på blocket, här på zoopet och något annat fiskforum.
    Vad har du för PH i kranen? Plocka ut all kalksten och byt ca 50% vatten och skaffa tetror först, koppa i dom försiktigt.
    Jag har gödningskulor som jag har petat ner i gruset bland växterna, de ligger ca 5cm ner i gruset.
    Hur långt är karet?
    Finns ju väldigt fina växter som även klarar sig bra i mörkare akvarium oxå.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Jo men saken är den att många av dem är aulonocara-honor som jag inte vet exakt vilka de är så jag tvivlar på att de kommer ta emot dem.. sen har jag en hinderii hanne, en stor golden, 3 maingano och en auratus.. så det är lite spridda sorter men kan ju helt klart fråga, men vet inte om de tar emot enskilda fiskar så där liksom.

      Vad är det för gödningskulor? Hur länge håller dem sig och hur många ska man skaffa?
      Sen en annan fråga som jag har är att i akvariebutiken sa dem att man kan hälla ner "gödningsmedel" ca en gång i veckan för att få växterna att trivas, är det något som rekommenderas?

      Karet är 110cm långt, 50 cm djupt, 45 cm högt med täckglas och för tillfället en simpel lysrörsramp på ca 20 cm bred och ca 110cm lång som ligger över täckglaset.. Kanske bättre att skaffa en dubbel lysrörsramp och sedan ta bort täckglaset som är under den rampen?
      Sen funderade jag på om man skulle ha reflektorer?.. jag tror jag hörde någon som stoppad foliepapper barom lysröret för att få mer effekt.. fungerar det?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        köp riktiga reflektorer. jag testade med folie en gång,. blev ingen bra effekt. o gärna en ramp till ja.

        det finns ett billigt gödningsmedel som heter PMDD som man köper på internet. många här som använder det.

        mycket billigare än det som affärena säljer.

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Jo jag var precis inne på den sidan och läste lite men.. hittade ingen förklaring till hur det används vilket jag tyckte var konstigt..
          Då jag hör PMDD tänker jag på att man måste ha en egen listen anläggning och massa strul.. eller det är fel?

          Kommentar

          • Fishface
            • October 2010
            • 385

            #6
            Om du går till denna länk, http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=19&Itemid=27

            Tror du lägger till det i flytande form, du blandar det du beställer med vatten och applicerar, rätta mig om jag har fel.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              fel. man köper från sidan. så får man hem typ 4 små påsar. det står skitenkelt hur man gör.
              man tar tre vanliga halvliters cola flaskor o sen står det vilka påsar som ska vara i vilka. sen varje vecka när du gör vattenbyte så häller du i 10ml per 100L från alla tre flaskorna. hur enkelt som helst.

              saxat
              1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)
              1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)
              1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
              1x Micro+ 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten (Flaska 3)

              Kommentar

              • vitter
                • August 2010
                • 219

                #8
                Finns bra anvisningar på sidan.

                Kortfattat får du hem påsar och en flaska med medel som du blandar ut i vatten i tomflaskor, och sedan doserar du 10ml per 100 liter en gång i veckan som grunddos. Supersimplare blir det nog inte.

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #9
                  Låter ju riktigt simpelt och praktiskt!
                  Klart någon man bör testa!

                  Då undrar jag hur svårt det är att motstå alger vid gödning? .. Då jag haft malawi har jag bara haft ett fåtal växter och de har väll trivts okej, de lyser ju inte gröna men är ändå helt okej, samtidigt som jag har haft väldigt väldigt lite alger..

                  Och om man ska använda pmdd, ska man även använda gödningskulor och finns de i vanliga akvariebutiker?

                  Vilka växter är bra att börja med, som inte är för svåra?

                  Förresten kommer jag inte ihåg vilket pH mitt vatten från kranen har men bor i malmö så någon kanske vet hur vattnet är här..

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    pmdd motverkar faktiskt alger har jag för mig. börja gärna med snabbväxande växter så som vattenpest, hornsäv o vallisneria.

                    skippa gödningskulorna om du kör med PMDD. onödig kostnad

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #11
                      PMDD motverkar nog inte alger direkt, men det hjälper växterna att konkurrera ut algerna
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Beror ju lite över hur du vill ha akvariet.
                        Går man till naturen så finns det ju minst lika mycket växter i malawisjön som där akvariefiskarna lever i sydamerika

                        Kalken hade jag behållit för utan det så blir pH väldigt instabilt och det gillar definitivt inte sydamerikanska ciklider
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • zoomi
                          • August 2004
                          • 829

                          #13
                          Jo men de vill ju ha lågt pH och kalken höjer väll pH:et? Stenarna har iofs legat i rätt länge, ca 2 år så vet inte hur mkt kalk de egentligen bidrar med.. Men stabiliseras inte pH:et utav rötterna som sänker det någon nivå?

                          Jo fast det beror ju på vart i malawisjön man tittar sen har mina malawisar grävt upp alla växter jag planterat, bortsett från anubias.. Men jag hittar ingen riktigt bra bild som speglar hur jag vill ha det, men rätt mkt växter och lite rötter, mycket grönt alltså men inte för mycket..

                          EDIT: hittade en okej bild som reflekterar hur jag ungefär vill ha det.. förutom att jag tycker att upplägget av dekorationerna på bilden inte är så tilltalande och ser onaturlig ut men lagom proportion av växter, sen vill jag ha någon rot också:




                          Vill gärna ha diskus eller skalare som huvudinvånare i akvariumet och komplementera med tetror, någon dvärgciklid och kanske pansarmalar..

                          Men så då ska jag alltså ha det som det är, men introducera lite rötter och införskaffa bättre ljus?

                          En annan fråga jag tänkt på är hur pålitliga doppvärmare är.. Jag hade sådana för några år sedan men de gick alltid sönder varpå jag kört utan och legat på 25 grader, men då jag sikter på att ha discus har jag förstått att tempen ska ligga mer eller mindre perfekt på 30 grader?
                          Senast redigerad av zoomi; 31 October 2010, 20:49.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            lite inspiration ?
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • zoomi
                              • August 2004
                              • 829

                              #15
                              Jo det är riktigt fint! Nästan exakt som jag tänkt det, fast med någon större rot någonstans och några diskus-fiskar men annars var det riktigt fint!

                              Det kliar verkligen i fingrarna då jag vill komma igång nu, men har fortfarande ingen lösning till vart jag ska göra av mina nuvarande fiskar, har mailat diverse affärer, får se om de svarar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...