Ph mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nettrax
    • February 2002
    • 790

    Ph mätare

    Vart får man tag på Ph mätare och vilken typ är bäst att använda?

    Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille
  • murdoc
    • February 2002
    • 83

    #2
    Ph mätare finns ju nog i alla zoobutiker alla är väll nästan lika bra......sen finns det ju också Digital Ph mätare som brukar kosta runt 500 lappen

    Philip
    Philip
    http://hem.passagen.se/vaaf/index.htm

    Kommentar

    • salo
      • January 2002
      • 108

      #3
      Det finns tex en digital PH-mätare på Claes Ohlsson för 525:-, en sådan skulle jag vilja ha eftersom jag inte riktigt trivs med slabbandet vid ett vanligt phtest men framför allt att jag har lite svårt att jämföra med färgskalan för testet, det känns väldigt unefärligt. Frågan om digitala, dessa skall ju kalibreras med bufferpulver och destillerat vatten, måste man kalibrera varje gång eller räcker det att kalibrera bara då och då?

      /Jonas

      Kommentar

      • nettrax
        • February 2002
        • 790

        #4
        Mina föräldrar köpte en digital Ph mätare för ca 500:- (till sitt företag) och den var de inte alls nöjda med. Den var inte speciellt "säker" att mäta med då den visade olika värden hela tiden och dessutom var det jobbigt att kalibrera den (detta göres med vätskor i denna) Är det bäst att använda sånt där papper (kommer inte ihåg vad det heter) eller BTB?

        Mvh. Ninni
        Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

        Kommentar

        • salo
          • January 2002
          • 108

          #5
          nettrax:

          Det var det jag förmodade. Ja på den jag tittade på blandar man "bufferpulver" i destillerat vatten till antingen ph4 eller ph7 och kalibrerar utifrån detta.

          Pappret du menar är kanske lackmuspapper?

          /Jonas

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej Nettrax,
            Jag tycker nog att de flesta vätsketester har en fullt tillräcklig noggranhet för akvarium. Själv använder jag Duplas tester, andra använder Tetras och är också nöjda. Jag har också testat Aqua-Vital multistick och de har varit bra nog.
            Skall man använda en digital mätare så är 2 saker viktiga.
            1/ Att man rengör elektroden regelbundet (ca 2 ggr per månad) och att inte elektroden får torka in mellan användningarna.
            2/ Att man kan kalibrera den vid 2 värden - t.ex. pH 4 och 7, eller 7 och 9. Digitala mätare som bara kan kalibreras vid en punkt (oftast 7) betraktar jag som tämligen värdelösa. Ett undantag dock om man bara avser att mäta pH-värden som ligger precis runt mätpunkten (6.6-7.4) så räcker det med en kalibreringspunkt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • nettrax
              • February 2002
              • 790

              #7
              Jo lackmuspapper var det.
              De digitala mätarna är säkert tillräckliga för akvarie men om dom inte är helt "säkra" så anser jag att man lika gärna kan använda billigare alternativ.

              Mvh. Ninni
              Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

              Kommentar

              • peyman
                • May 2002
                • 416

                #8
                Hej,
                Jag har en digital PH mätare(Claes Ohlsson), Det måste kalibreras varenda gång. Dessutom är bufferpulvret ganska dyr. Jag gav upp efter någon vecka och köpte vanliga tester.

                mvh.
                // Peyman

                Peyman Zehtab-Fard
                Uppsala

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • January 2002
                  • 585

                  #9
                  Hej

                  Börja med att fundera på vad du ska göra med mätvärdena. Skulle det viktiga vara att se om vattnets pH är över/under 7 räcker den enklaste metoden(bromkreosol grönt). Det kan också vara bra att fundera över intervallen, för det finns tester som har en mindre intervall. Dessa har i regel också en mindre upplösning. För de flesta räcker en pH-intervall på 6-8,5.

                  Alla mätinstrumet måste underhållas och kalibreras, vilket de flesta missar. Ett mätinstrument som inte underhålls är helt värdelöst. Mitt tips är att görs mätningar mindre än en gång/dag köp inte ett mätinstrument. De elektroniska mätinstrumenten kan köpas till en kostnad av 400:- och uppåt. Köper du ett mätinstrumet, köp då också rengöringsvätskor och förvaringsbehållare för proben/instrumentet.

                  Rickard Berg
                  /Rickard
                  don Quijote och KA.
                  http://www.killifish.tk

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Angående prenumeration.
                    Tony Franzén, du har prenumereret på detta ämne, men eftersom din e-post adress inte funkar för tillfället och jag därför får din prenumeration i retur varje gång någon skriver ett inlägg, så har jag plockat bort din prenumeration.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • nettrax
                      • February 2002
                      • 790

                      #11
                      Tack för alla svar.
                      Till slut blev det ett enkelt Ph test från sera.
                      Med hjälp av det fick jag samma resultat som ett mätinstrument för ca.1000 kr gav. Då var dessutom seras test enklare att använda.

                      Mvh. Ninni
                      Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

                      Kommentar

                      • Michael Legnér
                        • January 2002
                        • 467

                        #12
                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                        Tack för alla svar.
                        Till slut blev det ett enkelt Ph test från sera.
                        Med hjälp av det fick jag samma resultat som ett mätinstrument för ca.1000 kr gav. Då var dessutom seras test enklare att använda.
                        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                        Ja jag fattar då inte det där i alla fall. Har använt olika kemiska och pappersbaserade tester under tjugo år men jag tycker de känns otroligt svårbedömda. Är det ingen annan som har svårt att avgöra vilken färg den transparenta vätskan har i förhållande till den tryckta, icke genomskinliga, färgen på papperet?

                        Samma sak med nitrat- och nitrittest! Jag tycker de är väldigt besvärliga. Det enda som fungerar hyfsat är järntestet då det mer handlar om att bedöma om det finns järn där eller inte.

                        Jag har köpt en sådan där elektronisk mätare från Clas Ohlson och jag tycker den verkar fungerar hyggligt. Visst måste den kalibreras ibland men det är ju med buffertlösning som används om och om igen. Den ingick dessutom i mätarepaketet. Jag har mätaren sittande i akvariet och kan därför snabbt kontrollera pH både morgon och kväll utan att den måste "anpassa sig" till vattnet.

                        Jag kan dock hålla med om att den säkert bara klarar ett intervall kring kalibreringspunkten, 7,0, men det är okej för mig då jag vill ha 6,5 - 7,0 ungefär.

                        /Micke

                        310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, Svarta fantomtetror.
                        Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).
                        /Micke
                        Mitt akvarium

                        Kommentar

                        • Michael Legnér
                          • January 2002
                          • 467

                          #13
                          En del tillverkare säljer ju CO2-kontroller som man kan koppla pH-mätare till. Vilken kvalitet håller de? Finns det en elektronisk pH-mätare som någon kan rekommendera (jag menar då förutom budgetalternativet från Clas Ohlson)?

                          /Micke
                          /Micke
                          Mitt akvarium

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • January 2002
                            • 585

                            #14
                            Hej

                            För den som har goda kontakter eller är händig kan denna länka vara till hjälp http://school.chem.umu.se/pH/ , där kan du själv fixa en pH-indikator som passar just dig. Recept och färgskala finns där.

                            Det finns också möjlighet att mäta via datorn, kostnad ca. 2000;-. Varför detta? Ja, om någon skulle känna behov av att veta pH förändringen över dygnet. Går också att mäta temperatur och konduktivitet.

                            Rickard Berg
                            /Rickard
                            don Quijote och KA.
                            http://www.killifish.tk

                            Kommentar

                            • Michael Legnér
                              • January 2002
                              • 467

                              #15
                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              ...Det finns också möjlighet att mäta via datorn, kostnad ca. 2000;-. Varför detta? Ja, om någon skulle känna behov av att veta pH förändringen över dygnet. Går också att mäta temperatur och konduktivitet...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                              Har du någon kul länk med info om detta?

                              /Micke
                              /Micke
                              Mitt akvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...