Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KORSARKOFF
    • August 2010
    • 327

    Vattenbyte

    Tänkte byta 50 liter 2-4ggr i månaden i vårat 260l-kar.. (självklart med vattentillsatser)
    vad tror ni, mer eller mindre?
    40L Yngel
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
    240L Sällskap
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    1/3 i veckan brukar man utgå ifrån
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • KORSARKOFF
      • August 2010
      • 327

      #3
      Det är ju tusan nästan 100 liter... :-) Måste skaffa en slang som når till badrummet..
      40L Yngel
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
      240L Sällskap
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Japp Blir många rundor mer spannar om du ska ta det så :P

        Finns även dem som byter 2/3 men då är akvariet väl inkört och fylls på genom kolfiter osv osv bla bla.

        Men 1/3 är tumregeln
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • KORSARKOFF
          • August 2010
          • 327

          #5
          Har tre 25l-dunkar nu... 2 brukar stå några timmar med "medel" i, medans den tredje tömmer lite...

          Får väl köra 75l lite oftare istället..
          40L Yngel
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
          240L Sällskap
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Ursprungligen postat av KORSARKOFF
            Har tre 25l-dunkar nu... 2 brukar stå några timmar med "medel" i, medans den tredje tömmer lite...

            Får väl köra 75l lite oftare istället..
            Har du ett filter som är igång och har en bra bakteriekultur i så behövs inte det medlet i, typ aquasafe, enligt mig varjefall.

            Jag kör med slang och direkt ner i karet utan preparat.

            Låter bara vattnet stå och rinna en stund först så man spolar rent ledningarna och sedan på med slangarna och ner i karet.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Du behöver inte byta vatten så ofta. I ett såpass ändå hyfsat stort kar räcker det med att byta ca 50-75% varannan vecka. Det blir lixsom till vad man gör det, många nybörjare tror att man måste byta vatten stup i kvarten och orkar tillslut inte med det å lägger därför ner hobbyn.

              Faktum är att fisken lättare kommer till "lekro" om man inte e nere å "pillar" hela tiden. Det viktiga är att man håller en hög kvalitet på vattnet. Att göra rent är tex. minst lika viktigt att byta vatten å ändå ha fullt med skit som ligger på botten är lite som "plåster på skottskada".

              Göra rent behöver man i regel dock inte göra vid varje vattenbyte. Det finns så klart undantag där det är lämpligt att byta oftare men det är som sagt undantag.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Ursprungligen postat av Rooster
                Du behöver inte byta vatten så ofta. I ett såpass ändå hyfsat stort kar räcker det med att byta ca 50-75% varannan vecka. Det blir lixsom till vad man gör det, många nybörjare tror att man måste byta vatten stup i kvarten och orkar tillslut inte med det å lägger därför ner hobbyn.
                Nja vet inte om jag vill hålla med dig där. Skulle snarare säga tvärt om, att nybörjare inte vet att man behöver göra kontinuerliga vattenbyten med fiskdöd som resultat och därav tycker det är tråkigt och slutar.

                Ursprungligen postat av Rooster
                Faktum är att fisken lättare kommer till "lekro" om man inte e nere å "pillar" hela tiden. Det viktiga är att man håller en hög kvalitet på vattnet. Att göra rent är tex. minst lika viktigt att byta vatten å ändå ha fullt med skit som ligger på botten är lite som "plåster på skottskada".
                Har man en bra balans behöver man inte ner och pilla i karet heller. Slamsuger aldrig mina kar utan det fixar filterna så det enda som "pillas" är i med en slang som tömmer -respektive fyller karet
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • vordf
                  • May 2010
                  • 106

                  #9
                  När det gäller vattenbyten anser jag att man ska prova sig fram tills dess att man hittar en bra balans.

                  Jag byter 100l vatten(460l akvarium) 1 gång varannan vecka. Inga vattenberedningsmedel. Vattenvärdena är perfekta, inga alger att tala om och fiskarna stortrivs.

                  Ibland känner jag att det råder viss "fanatism" kring det här med vattenbyten. Det finns inge gyllene regel.
                  460L Amerika

                  Kommentar

                  • KORSARKOFF
                    • August 2010
                    • 327

                    #10
                    Har sluttande botten mot framsidan, dammsuger där 1 gång i veckan. Det resulterar i 50 liter vatten ut, och 50 liter vatten in (med beredning). Karet har varit igång i ett par år, innan det flyttade till oss. 50 liter vatten följde med, samma grus, pump med filter (F4+)
                    Ett par fiskar har strukit med (tror det beror på fisk till fisk-fight nattetid). Vissa fiskar har flyttat ut. Kvarvarande bestånd har utökats.
                    Upplever dock att det grumlas runt en del. Kan bero på lite nya växter, men jag vet inte. Börjar bli lite alger på glaset också.
                    40L Yngel
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                    240L Sällskap
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Hur mycket man skall byta beror på många faktorer som vilka värden man har på kranvattnet, vilka fiskar och hur många man har, vilka växter och hur många man har, vilken filtrering man använder, om man använder växtgödning och i så fall vilken, vilken kloreringsmetod som kommunen använder etc. etc.

                      Är man lite osäker så funkar det oftast bra att byta ca. 1/3 i veckan som tulle89 skriver - men som sagt det beror lite på omständigheterna

                      Var dock lite försiktig med riktigt stora vattenbyten eftersom kranvattnet ibland kan vara av dålig kvalitet och då kan det gå åt skopgen
                      Man skall också vara lite försiktig med att använda ord som "om fiskarna trivs" är allt Ok. Om vattenvärdena sakta förändras (vilket det gör om man slarvar med dom) till det sämre så anpassar sig fiskarna sakta till de dåliga förhållandena och verkar trivas (även om det närmast är kloakförhållanden) men det går åt helskotta den dag då man gör ett stort vattenbyte
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • vordf
                        • May 2010
                        • 106

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Var dock lite försiktig med riktigt stora vattenbyten eftersom kranvattnet ibland kan vara av dålig kvalitet och då kan det gå åt skopgen
                        Man skall också vara lite försiktig med att använda ord som "om fiskarna trivs" är allt Ok. Om vattenvärdena sakta förändras (vilket det gör om man slarvar med dom) till det sämre så anpassar sig fiskarna sakta till de dåliga förhållandena och verkar trivas (även om det närmast är kloakförhållanden) men det går åt helskotta den dag då man gör ett stort vattenbyte
                        En förutsättning för att hålla ett akvarium måste väl ändå vara att man följer upp sina vattenvärden på regelbunden basis och därigenom förhindrar att det sker någon gradvis försämring till "kloakförhållanden".
                        460L Amerika

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av vordf
                          En förutsättning för att hålla ett akvarium måste väl ändå vara att man följer upp sina vattenvärden på regelbunden basis och därigenom förhindrar att det sker någon gradvis försämring till "kloakförhållanden".
                          ja eller så byter man 20-30% varje vecka och slipper att hålla på med dyra tester hela tiden
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • vordf
                            • May 2010
                            • 106

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            ja eller så byter man 20-30% varje vecka och slipper att hålla på med dyra tester hela tiden
                            Också en möjlighet - hela livet handlar om prioriteringar. Tid är pengar
                            460L Amerika

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #15
                              Ursprungligen postat av tulle89
                              Nja vet inte om jag vill hålla med dig där. Skulle snarare säga tvärt om, att nybörjare inte vet att man behöver göra kontinuerliga vattenbyten med fiskdöd som resultat och därav tycker det är tråkigt och slutar.


                              Har man en bra balans behöver man inte ner och pilla i karet heller. Slamsuger aldrig mina kar utan det fixar filterna så det enda som "pillas" är i med en slang som tömmer -respektive fyller karet

                              Ja nä e det bara en slang som man kör i så stör man ju så klart inte fisken nått nämnvärt. Ja nä det är nog så att man hittar sin egen rutin som funkar å precis som Kjell säger så beror det hela ju på en rad olika faktorer.
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...