Vita partiklar i akvarievattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Vita partiklar i akvarievattnet

    Sedan två dagar har jag fått små vita svävande partiklar i hela akvariet. Det jag nu undrar är, vad kan detta vara? Har läst igenom en mängd tidigare inlägg och kommit fram till att det kan vara infusorier eller alger. Håller ni med om detta? Eller har ni andra förslag på vad dessa partiklar kan vara för något?

    Om det nu skulle vara alger så ska man öka vattenbytena, minska matningen, minska ljustiden osv. Men om det är infusorier vad ska jag göra då? Läste att man kan mörklägga akvariet under några dagar. Men dör inte växterna då? Hur länge kan växterna vara utan ljus innan de dör? Har mycket växter, vilka jag inte vill bli av med.

    Läste även att infusorier trivs i stillastående vatten stämmer det? I motsatt håll av akvariet från pumpen sett har jag ganska mycket med rötter samt ett växtnystan med hornsärv som kan bidra till stillastående vatten just där. Kan det vara detta som har orsakat partikelinvasionen?

    Har börjat med att göra dagliga vattenbyten samt dragit ned på belysningstiden från 9 till 2 timmar för att se om det blir någon skillnad. Behöver jag bekymra mig, eller kan det försvinna av sig själv?

    Det som hänt i akvaret är att jag ökat tempen från 26 till 28 grader, satt i flera rötter, införskaffat 4 discusar, vilket medfört en drastisk ökning av matningen. Ph är 6,5, några andra vattentester har jag inte.


    Mitt akvarium är ett juwel 180 l som är tättplanterat med vallisneria, hornsärv, vattenpest, paniculatus-svärdplanta, javaormbunke & anubias. Inrett med rötter.
    Fiskinnehållet är
    4 siamesiska algätare
    1 ancistrus
    4 discus
    20 kardinaltetra
    2 kuhliålar
    2 caridina japonicor
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    Du kan ju kolla om de små prickarna hoppar till lite då & då..isåfall kan det vara smådjur(hjuldjur, toffeldjur etc) som är som pyttesmå vita prickar.. ofarliga & yngel käkar dem när de är små..tror även små fisk typ neoner kan käka dem =)

    160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
    45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Tack för svaret, ska titta på detta imorgon när belysningen är tänd igen. Har nu haft akvariet tänt 2 timmar per dag samt varit övertäckt med handukar i 3 dygn, vilka jag tog bort idag. Tyvärr var partiklarna fortfarande kvar. Fortsätter med vattenbyten. Till min förvåning var den yttersta filtervadden som jag rengör en gång i veckan helt igenslammat, vilket det inte brukar vara, så något skumt är det.

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        om det är infusorier eller alger (typ algblomning) så borde det bli som jag hade det, ser ut som om man hällt några deciliter mjölk i karet..eller lite svagt grönt... om det är vita prickar så tror jag inte att det är typ algblomning..men jag vet inte.. inte läst nåt som låtit som det iallfall.. kör ner ett extra filter i akvariet & rensa upp vattnet då? =) kanske bara är nån tillfällig skit som måste rensas bort?

        160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
        45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Funderar på om jag ska rengöra mina filter, vilket jag inte har gjort sedan jag startade akvariet, nu 4 månader sedan. Har bara rengjort filtervadden en gång i veckan. Om jag rengör mina filter kan man tydligen förstöra bakteriekulturen i akvariet. Vissa här på forumet hävdar att man aldrig ska rengöra filtrena i akvariet av just den anledningen. Vad tror ni, ska man rengöra något av flitrena vid sådana vattenproblem som jag har?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            "Vissa här på forumet hävdar att man aldrig ska rengöra filtrena i akvariet av just den anledningen."
            Det är inte fel att rengöra ett fel filter om det behövs, använd dock vatten med ungefärlig akvarietemperatur vid rengöringen.
            Däremot är det en helt annan sak att om man har ett akvarium i balans (dvs med korrekt och tillräckligt tilltaget filtermaterial, lagom med fisk, använder korrekt foder och övermatar inte, samt sköte vattenbytena) så skall man inte behöva göra rent filtermaterialet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • bubbis
              • February 2003
              • 425

              #7
              Har nu testat att rengöra filtren. Doppade endast dem upp och ned i en hink med akvarievatten, detta vatten blev kolsvart. Samtidigt som jag tog ut filtren ur behållaren vällde det brunvit sörja ut i akvariet. Är det normalt att filtren är så skitiga eller är det ett tecken på obalans i akvariet?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                När du rengör filtret så rengör det rejält att bara doppa den upp och ned i en hink med vatten räcker inte.
                Krama ur filtret rejält under rinnande vatten tills det inte längre kommer ur någon smuts ur det.
                Låter väl lite också som om du skulle behöva dra ner lite på matningen.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är det normalt att filtren är så skitiga eller är det ett tecken på obalans i akvariet?
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                  Har man finporiga filtermaterial och inte rengör filtret på några månader, då blir det så där. Dvs det är normalt.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • bubbis
                    • February 2003
                    • 425

                    #10
                    Tack för svaren. Låter som jag ska göra om rengöringen av mina filter. Var rädd att rengöra dem för mycket och på så sätt ta bort de goda bakterierna. Ytterigare en fråga. Var sitter de goda bakterierna, i själva filtret eller i smusten som sitter i filtret?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      "i själva filtret eller i smusten som sitter i filtret?"
                      I huvudsak på filtret. Förutsatt att man har rätt tempertaur på vattnet så kommer det att finnas tillräckligt kvar även efter en rengöring.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • bubbis
                        • February 2003
                        • 425

                        #12
                        Tack för svaret.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...