Hur kan jag rengör akvariet :0

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makkan
    • October 2009
    • 45

    Hur kan jag rengör akvariet :0

    Hej jag byter vatten kanske 1 gånger i veckan men det finns fortfarande smuts på botten... eftersom jag har 375 liter akvarium, mina fiskar bajsar väldigt mycket och min vatten pump kan inte ta in bajset... vad ska jag göra ? finns det medel eller något... behöver hjälp.

    // Makkan
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Antingen matar du för mycket eller så har du för litet filter.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Antingen matar du för mycket eller så har du för litet filter.
      eller så har karet inte hunnit komma i balans...hade samma problem i början i mitt kar men troligen så är filtret för klent
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Lite grums på botten bir det ju alltid, det bryts ju ner bildar en bra bakterieflora såsmåningom. Det går ju att suga lite botten, men det gör jag själv väldigt sällan, ibland under matplatsen där det kan bli lite mer.

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Där vattnet blir mer stillastående i akvariet blir det alltid lite skit. Jag använder en kapad petfaska för att rensa i sanden där mitt vatten är lite stillstående.

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #6
            Köp en vanlig slamhävert i närmast zoo-affär så kan du suga upp det, men var försiktig och sug inte varje gång, då förstör du bara bakteriefloran. Du behöver inte rota runt djupt ner i gruset utan bara föra den lätt över botten så sugs skiten upp
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • Makkan
              • October 2009
              • 45

              #7
              .. jag tror också att det är filtret. För jag hade pumpen till mitt 60 l akvarium som jag hade innan.För den pumpen som jag hade innan läkte ut vatten från slangarna och andra problem...

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Låter som ett behov av ett ordentligt filter med rejält flås med andra ord! Sedan stämmer det som de andra säger, om man inte rör runt för mycket kommer bakteriefloran som byggs upp ta hand om en hel del. Jag kan även rekommendera malaysiska sandsnäckor som när de fått upp populationen städar karet ganska bra under natten!
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • askungen
                  • June 2010
                  • 107

                  #9
                  Dem där maylasiska sandsnäckorna, är dem små el stora? Har praktbotior nämligen, därför undrar ja. Skulle behöva nåt som städar bra ja me, annars blir det nog nån mal kanske.
                  Anki
                  220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                  60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                  Kommentar

                  • nuttan85
                    • June 2010
                    • 23

                    #10
                    Ja det är de. Praktbotiker äter upp en del. De förökar sig dock rejält om man övermatat i akvariet. Så om du får upp en lite större population gör det nog inget att botikerna plockar ett par här och där. Men som sagt. De kommer tugga i sig ett par då och då.

                    Kommentar

                    • nuttan85
                      • June 2010
                      • 23

                      #11
                      Har du pansarmalar eller ottosar? Dessa städar kanon och är rätt roliga att titta på med

                      Kommentar

                      • Grothras
                        • July 2009
                        • 401

                        #12
                        Det är ju förmodligen bajs som ligger på botten, och det äter varken sandsnäckorna eller pansarmalar upp.

                        Kommentar

                        • nuttan85
                          • June 2010
                          • 23

                          #13
                          Nej de gör de inte...Men det finns väl inget som äter bajs? Svarade mest på frågan om botikerna äter snäckorna... Sen nått som städar bra är ju pansarmalar och snäckor. Men de städar ju inte bajs... De bajsar lika bra själva.....

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Sandsnäckorna bor ju under sanden för det mesta och kryper upp på natten så botiorna får knappast tag på alla
                            De äter inte bajset i sig men har en tendens att röra sönder de där fina högarna så de försvinner snabbt..
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • askungen
                              • June 2010
                              • 107

                              #15
                              Aha,kanske sak testa sandsnäckor då, har funderat på vad ja ska ha i det akvariumet som städar bra,ska kolla upp pansarmal osv med såklart innan ja bestämmer mig. Kul me tips, tusen tack
                              Anki
                              220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                              60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...