Hur ofta/länge ska uv-c filter vara på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quattromaniac
    • June 2010
    • 286

    Hur ofta/länge ska uv-c filter vara på?

    Ja, som sagt i rubriken......
    Hur ofta/länge ska uv-c filter vara på?
    Har monterat ett aquael 11w uv-c filter efter mitt ehiem 2028 pro2.
    Trodde det skulle vara igång hela tiden, men så verkar det inte vara?
    Har under mina ca 20år med akvarier aldrig behövt något uv-filter. Men nu var det dags för att bli av med infusorier som är envisa.....
    Har precis kopplat den på samma timer som bel. men det planerar jag inte göra sen...
    Ska man köra en viss tid nu tills problemet försvinner å sedan nån timme i veckan eller?
    Känner mig som en riktig nybörjare nu
    Vårt nya sällskap/diskuskar
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    #2
    Jag har också nyligen börjat med UV-C-filter och i början, när jag hade extrema mängder svävalger, körde jag den oavbrutet i ett par dygn tills vattnet var glasklart.
    För tillfället håller jag på och provar mig fram tills jag har hittat rätt "setting" för hur det ska användas utan att algerna kommer tillbaka , vilket jag tror att du också för göra.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Ursprungligen postat av quattromaniac
      Ja, som sagt i rubriken......
      Hur ofta/länge ska uv-c filter vara på?
      Har monterat ett aquael 11w uv-c filter efter mitt ehiem 2028 pro2.
      Trodde det skulle vara igång hela tiden, men så verkar det inte vara?
      Har under mina ca 20år med akvarier aldrig behövt något uv-filter. Men nu var det dags för att bli av med infusorier som är envisa.....
      Har precis kopplat den på samma timer som bel. men det planerar jag inte göra sen...
      Ska man köra en viss tid nu tills problemet försvinner å sedan nån timme i veckan eller?
      Känner mig som en riktig nybörjare nu
      Jag tror du får bättre effekt om du sätter dit uv-c filter före filtret!
      Sedan kör du 24/7 tills vattnet är klart.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Tänk också på att svävalger och infusorier normalt är ett täcken på obalans i burken. Det är oftast bättre att rätta till obalansen en att sätta in ett uv filter.
        Jag använder uv till ”naturvatten” och i utomhus dammar för att döda parasiter och cyanobakterier som kan komma in ”oavsiktligt”.
        Ett bra alternativ är att koppla uv filtret till en extra pump med enbart ett mekaniskt förfilter. Då kan man koppla bort det enkelt utan att störa det biologiska filtret. Tänk också på att flödeshastigheten är det som bestämmer effektiviteten. Ju längre kontakt tid mellan ljus och vatten ju bättre fungerar det. Speciellt på bakterier och parasiter.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • quattromaniac
          • June 2010
          • 286

          #5
          Varför sätta det före filtret? Blir det inte snabbt skitigt då?
          Att jag har obalans är jag medveten om..... Gissar på kombination av nystart, unga discusar som vill ha mat ofta och solen som värmer/lyser på akvaritet..... Hoppas det löser sig med lite mindre mat, ingått filter och uv-filtret.....
          Vattnet var igår så disigt så man inte såg fiskarna om de stog i bakersta hörnet!
          Håller tummarna att det ska lösa sig
          Funderar på att packa i en massa filtervadd i filtret när jag kommer hem. Både för att fånga upp de fina particklarna och sänka flödet något.
          Kan det va Nått?
          Vårt nya sällskap/diskuskar
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #6
            Tror du kan köra UV dygnet runt tills du är nöjd med vattnet nu när du har problem.

            Jag kör mitt UV ett dygn i veckan efter att jag gjort vattenbyte, dagen efter göder jag med PMDD eftersom jag hört att UV kan spöka med bl.a. järnet i PMDD.
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Tanken med att ha UV före ett bakteriologiskt filter är att det man vill bli av med kommer i kontakt med uv ljuset först. Man knäpper dom innan dom går in i filtret.
              Vist blir det lite tätare rengöring men jag tycker fördelarna uppväger nackdelarna.
              En annan sak. Det finns massor av bra bakterier i ditt filter och dessa spolas med ut i akvariet och sätter sig i sand och på växter där dom gör nytta. Om du har UV efter filtret knäpper du dessa och förutom att dom inte kan göra nytta så bidrar dom till belastningen. Dessutom blir det bra mat för infusorier.
              Sedan vet jag inte hur mycket effektivare det blir. Ovanstående är mer teori en ren praktik. Båda sätten fungerar.
              Men i mitt fall vill jag oskadliggöra parasiter och i viss mån cyanobakterier innan dom kommer i kontakt med akvariet/dammen. Så då blir det naturligt att ha det före filtret.


              Filtervadd. Koppla på UV filtret och låt naturen ha sin gång. Det biologiska filtret kommer att bli effektivare ju mer det går och sätts igen. Tålamod min vän tålamod.


              Fråga vad matar du med?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • quattromaniac
                • June 2010
                • 286

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Fråga vad matar du med?
                Jag brukar ge dem [COLOR=rgb(0, 0, 0)]stendkers frysfoder och tropical granulat D-50 plus. Ibland får de någon ruta intense röd oxå....
                Är rätt säker att jag gav dem för mycket av stendkers mat första veckan....
                Det verkar mätta bra
                Nu får de en bit stor som en sockerbit ungefär vid varje matning....
                Brukar ge dem granulat på morgonen innan jag åker till jobbet.
                [/COLOR]
                Vårt nya sällskap/diskuskar
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Är det inte rätt ute o köra UV på huvudfiltret. Idag finns ju fina små dränkbara Inner Uv filter som man kan stoppa i vid behov.
                  Tycker de är kanon o köra vid t.ex svävalger/infusorier/extrena parasiter eller karens Man kör dem ett antal dagar o när problemen är över är det bara o plocka upp dem.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Jag kör med UVn, 16 w till 540 karet på natten, mitt UV sitter efter filtert för att inte få skit i det.
                    Anledningen till att jag kör på natten är att ta sådant som släpper på natten och svävar runt.

                    Jag har provat lite olika varianter med längder och tider, detta har fungerat bäst för mig.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...