pH fall sen start med PMDD?? Hur påverkas vattenkemin??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cavelzini
    • October 2009
    • 318

    pH fall sen start med PMDD?? Hur påverkas vattenkemin??

    Körde igång med PMDD i 140l för ca: 3 veckor sen och pH i karet har minskat stadigt sen dess

    Fattar ingenting...kollade pH vid VB igår och då låg det på 6,4

    Har väldigt lågt pH värde i kranvattnet här oxå enligt JBL stickorna

    Värden på vattnet i karet igår pH 6,4 KH 3 DH >3

    Värden på Kranvattnet igår pH 6,8 KH 3 DH <4

    Enligt kommunen så ligger pH hos Vattenverket som vattnet kommer ifrån på 7,2-7,3

    Så det kan ju va så att stickorna spökar men det har aldrig visat under 6,8 på dom innan jag började med PMDD.

    Ploppade i endel sköldpaddskalk och 1 dos Bikarbonat igår vid VB för att se ifall det ger nån effekt.

    Kan temperaturen de senaste veckorna spela in nånting för pH värdet

    Körde igång en superbasic mäsk anläggning idag nu så får vi se vad som händer med värdena.

    Som det varit de senaste veckorna så ligger Nitraten från >25 efter VB till 50 när det är dags för nästa.

    Om mäskCO2 gör så att växterna kan tillgodogöra sig näringen nitraten snabbare så borde väl den minska något om jag fortsätter att köra enl. samma gödningsregim

    Har rätt dålig koll på kemin då jag fram tills för 3 veckor sen kört helt utan extra gödning
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Hej,
    Först av allt så är det här kanske mer n fråga för defdac och de andra PMDD experterna.
    Men, först av allt lita inte på stickorna! Speciellt inte om du börjar laborera med vattenkemin och andra tillsatser. Köp åtminstone ett par bra dropptester. Väl värt priset.
    PMDD borde enligt min logik snarare höja en sänka Ph i alla fall i ett ”växande” växtakvarie med mycket ljus då klorofyll produktionen konsumerar kolet och därmed borde Ph gå upp.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • cavelzini
      • October 2009
      • 318

      #3
      Det blir å skaffa dropptest vid tillfälle känns det som, har insett, förstått att det är väldigt mycket pålitligare och exaktare. Har inte tyckt att jag behövt det förut men det va ju innan jag började laborera med gödning och grejer.

      Tänkte slänga upp frågan ang. sambandet mellan grejerna iaf....så får jag se ifall det är nån som kan skina lite ljus på saken

      Kommentar

      • cavelzini
        • October 2009
        • 318

        #4
        En ytterligare fråga som hänger ihop med samma ämne...

        Märkte nu att alla fiskarna gick i ytan och flämtade och att ancistrusarna var uppe och hämtade luft i ytan, haft dom sen oktober och aldrig sett detta beteende förut men har hört att malar kan göra så ibland.

        Fick flytta pumpen närmare ytan och blåsa på lite mer i den...uppställd på max nu och det verkar som fiskarna lugnat sig lite nu

        De fiskarna som går idet karet vill ju ha lite mindre cirkulation och jag undrar om mäsken på nått vis kan påverka syremängden i vattnet??

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av cavelzini
          En ytterligare fråga som hänger ihop med samma ämne...

          Märkte nu att alla fiskarna gick i ytan och flämtade och att ancistrusarna var uppe och hämtade luft i ytan, haft dom sen oktober och aldrig sett detta beteende förut men har hört att malar kan göra så ibland.

          Fick flytta pumpen närmare ytan och blåsa på lite mer i den...uppställd på max nu och det verkar som fiskarna lugnat sig lite nu

          De fiskarna som går idet karet vill ju ha lite mindre cirkulation och jag undrar om mäsken på nått vis kan påverka syremängden i vattnet??
          Du sänker inte syremängden med CO2 men i dit fall troligen Ph.
          Sedan ökar naturligtvis CO2 löst i vattnet och detta är mycket giftigt för fisken i höga nivåer.
          Som jag sa tidigare skaffa kunskap och bra mätutrustning när du börjar använda high-tech.
          Det finns enkla och bra CO2 indikatorer att köpa eller man kan tillverka själv.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Om man tittar i tabeller med relationen Ph/Kh/ CO2 så ser man
            att ditt vatten som har Ph 6,4 KH 3 skall innehålla 35 ppm CO2
            Vilket är i överkant som det är och börjar bli giftigt för fiskarna.
            Sänker du Ph till 6,2 så får du 56 ppm. Börjar bli riktigt dålig för fisken
            Sänker du Ph ytterligare till 6 så får du 87 ppm. Det är överhängande risk att du blir utan fisk redan med värden under det.
            Optimal CO2 ligger någon stans runt 10 – 30 ppm. Så du ligger i överkant som det är enligt tabellerna och om dina stickor stämmer vilket dom inte gör.
            Enligt dina mätningar så har du ju en diff på 0,4 -0,5 mot kommunens värden.
            Om man antar att felet är linjärt (vilket det sannolikt inte är) så skulle ditt vatten i akvariet vara PH7.2
            Då kan du sänka ph till till låt oss säga 6.8 drar vi sedan bort 0,4 fel så ser du att ditt vatten är helt OK som det är.
            Som du ser fungerar inte gissningslekar! Inte heller att slänga i ”en dos” bikarbonat eller PMDD, CO2.
            Så slutledningen är att du skall ta bort ”mäsken” tills du har pålitlig mätutrustning!


            Kan du ge oss lite mer uppgifter?
            Hur mycket växter har du, vilken sort.
            Fisk population
            Filter
            etc, etc.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Kolla in Dupla CO2 Permanent Test. Vilket tycks vara vad som gäller, JBL och EHEIM har tydligen
              liknande produkter. Man kan säker bygga något liknande själv men fråga mig inte hur.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • cavelzini
                • October 2009
                • 318

                #8
                Ok mycket på en gång där...

                Jag får kolla upp de testerna lite mer ingående, kommer säkert bli att jag införskaffar nåt sånt när det finns pengar till det eller ifall jag hittar nåt som jag kan bygga själv.

                Jag har väldigt mycket växter i karet Svärsplantor några olika sorter 5-6 plantor, massa olika sorters valle, gräsväxter som sagittaria, vattenpest nån cryptocorne, papegojblad och en hel del flytväxter

                Så här ser karet ut


                Fiskarna i karet är

                1 ganska ungt skalarpar (lekt en gång)
                2 Ancistrus
                4 svärdbärare
                15 kardinaltetror
                1+2 Kakaduciklider + 30 kakadua yngel
                + ett gäng snäckor

                Filtret

                Nån äldre variant av Eheim innerfilter

                Har som sagt kollat vattenvärden idag igen och oavsett hur felaktiga stickorna är som alla klagar på så får jag utgå ifrån att alla stickor i förpackningen har samma fel så en ökning är en ökning osv.

                Körde som sagt i bikarbonat igår för att få upp pH KH och nu så ligger det ungefär där jag vill ha det pH 7,2 kH 6 och i sånna fall så ska CO2 ligga på ungefär 13 ppm. enligt den tabellen jag hittade.

                Den största höjningen av pH värdet beror säkerligen på vattenbyte men jag är rätt övertygad om att bikarbonaten spelat roll för höjandet av KH.

                Det som jag märkt är ju att det har blivit större svängningar på vattenvärdena sen jag började med PMDD gödning, om det beror på att jag får göra större vattenbytenoch oftare än tidigare när jag körde helt utan gödning eller om det beror på gödningen i sig vet jag inte

                Visst så är det ju lite chansartat att göra för mycket experiment men när man läser om grejerna och frågar folk på forum osv. så får man ju hur många olika svar som helst!!

                så man får ju testa och se lite med känns det som då jag inte har råd att skaffa nån super exklusiv utrustning.

                Får gå på känsla lite oxå då vissa grejer verka funka hos nån men inte hos andra.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av cavelzini
                  Ok mycket på en gång där...

                  Jag får kolla upp de testerna lite mer ingående, kommer säkert bli att jag införskaffar nåt sånt när det finns pengar till det eller ifall jag hittar nåt som jag kan bygga själv.

                  Jag har väldigt mycket växter i karet Svärsplantor några olika sorter 5-6 plantor, massa olika sorters valle, gräsväxter som sagittaria, vattenpest nån cryptocorne, papegojblad och en hel del flytväxter

                  Så här ser karet ut


                  Fiskarna i karet är

                  1 ganska ungt skalarpar (lekt en gång)
                  2 Ancistrus
                  4 svärdbärare
                  15 kardinaltetror
                  1+2 Kakaduciklider + 30 kakadua yngel
                  + ett gäng snäckor

                  Filtret

                  Nån äldre variant av Eheim innerfilter

                  Har som sagt kollat vattenvärden idag igen och oavsett hur felaktiga stickorna är som alla klagar på så får jag utgå ifrån att alla stickor i förpackningen har samma fel så en ökning är en ökning osv.

                  Körde som sagt i bikarbonat igår för att få upp pH KH och nu så ligger det ungefär där jag vill ha det pH 7,2 kH 6 och i sånna fall så ska CO2 ligga på ungefär 13 ppm. enligt den tabellen jag hittade.

                  Den största höjningen av pH värdet beror säkerligen på vattenbyte men jag är rätt övertygad om att bikarbonaten spelat roll för höjandet av KH.

                  Det som jag märkt är ju att det har blivit större svängningar på vattenvärdena sen jag började med PMDD gödning, om det beror på att jag får göra större vattenbytenoch oftare än tidigare när jag körde helt utan gödning eller om det beror på gödningen i sig vet jag inte

                  Visst så är det ju lite chansartat att göra för mycket experiment men när man läser om grejerna och frågar folk på forum osv. så får man ju hur många olika svar som helst!!

                  så man får ju testa och se lite med känns det som då jag inte har råd att skaffa nån super exklusiv utrustning.

                  Får gå på känsla lite oxå då vissa grejer verka funka hos nån men inte hos andra.
                  Nu kanske man kan komma med vissa pekpinnar igen men det skall jag INTE!
                  Bara ett litet råd. Om inte bilden ljuger så skulle jag förutom dropptester investera i mera ljus.
                  Speciellt om du tycker att dina växter växer sakta och ser ”taniga”ut.
                  Stickor. Det kan nog variera från sticka till sticka.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Bikarbonat: Visst det smäller upp både Ph och Kh.
                    Visst så är det ju lite chansartat att göra för mycket experiment men när man läser om grejerna och frågar folk på forum osv. så får man ju hur många olika svar som helst!!
                    Jag gillar också att experimentera men det kan ha sina risker och pris! Tänk också på att det är levande väsen du experimenterar med.

                    Förövrigt gillar jag ”looken” på ditt akvarium!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • cavelzini
                      • October 2009
                      • 318

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Nu kanske man kan komma med vissa pekpinnar igen men det skall jag INTE!
                      Bara ett litet råd. Om inte bilden ljuger så skulle jag förutom dropptester investera i mera ljus.
                      Speciellt om du tycker att dina växter växer sakta och ser ”taniga”ut.
                      Stickor. Det kan nog variera från sticka till sticka.
                      Jo ljuset kanske är i klenaste laget 0,25/l. så jag ska kolla hur jag ska göra med det, tror det kommer bli en ny ramp, sitter bara 1 rör i den jag har nu...

                      men det ser betydligt mörkare ut på bilden än i verkligheten om man säger då mobilkameran inte är direkt lysande.

                      Tycker inte att det växer så jättesakta lr att växterna blir speciellt taniga med undantag för vattenpesten kanske.

                      Jag märkte en klar ökning av alger efter PMDD starten men de börjar gå tillbaka nu.

                      Givetvis så tänker jag inte experimentera i den utsträckningen att det drabbar fiskarna...det viktigaste är ju att de mår bra.

                      Skalarerna lekte ju för första gången för 1 dryg vecka sen ochh kakaduornas yngel är nu 8 dagar fri simmande så jag tar det som tecken på att de verkar trivas iaf.

                      Tackar Joo jag börjar bli ganska nöjd med karet.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Du börjar i lite fel ände, först ökar du ljusmängden sen kör du på med näring och CO2, investera i en reflektor för nån hundring redan i morgon om du kan!

                        Hur gör du nattetid med mäskningen och hur löser du upp gasen och får ut den i akvariet?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • cavelzini
                          • October 2009
                          • 318

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Du börjar i lite fel ände, först ökar du ljusmängden sen kör du på med näring och CO2, investera i en reflektor för nån hundring redan i morgon om du kan!

                          Hur gör du nattetid med mäskningen och hur löser du upp gasen och får ut den i akvariet?
                          Har kollat på reflektorer men har inte hittat nån som får plats i denna rampen. Får kanske lösa det med att sätta i reflektortejp så länge innan jag har kulor till en ny ramp.

                          Har ju superbasic med mäsken så jag bara skruvar av korken på flaskan i nuläget. Köpte en sån citronträsten för att få ut det i karet.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            inuti ett litet innerfilter som reaktor så räcker det att du har filtret på timer, nattetid när filtret är avstängt kommer gasen att rapas ut och bubbla upp till ytan utan att lösas i vattnet!
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              vad är det för ramp? Ta en bild och lägg upp!
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...