Nitrat - acceptabla värden 25-100 mg/l???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Nitrat och nitrit försämrar fiskens syreupptagningsförmåga, eller rättare sagt blodets syreupptagningsförmåga. därmed är det inte bra i stpra mängder. Jag har hört att 30mg/l skulle kunna vara en lämplig nivå för fiskar, men som sagt de klarar mer och beroende på hur man vill prioritera mellan fisk/växt så får man väl lägga sig någonstans lämpligt.

    Detta gäller även människor och är anledning till varför uppvärmd mat inte är bra. det bildas nämligen nitrat då maten bryts ned mellan mattillfällena och den tas upp av kroppen och då får man sämre syreupptagningsförmåga...
    Checking out...

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #17
      Ursprungligen postat av vickson
      Tack för ett väl utförligt svar! Ju mer jag får meta, ju fler frågor dyker upp märker jag. Jag vill inte ha något växtkar men att de växterna jag har ska trivas, växa lagom och vara fina. Men jag gör så att jag fortsätter pytsa i PMDD och ser var jag hamnar och får jag en alltför stor ökning av nitrat kör jag bara med micron tills det lugnat sig. Kan det vara en god idé?
      Kör halvdos makro och något mer micro tycker jag. Sedan skall du inte ändra detta oftare än säg en 3-4v -period då det tar tid för värdena att stabilisera sig och för växterna att ta fart. Ser det bra ut då och Nitraten ligger mellan 15 och 30 så är det nog utmärkt. Har du några snabbväxare som gulnar i toppen så är något av näringsämnena för låga och då kan du öka något. Ligger Nitraten närmare 30 än 15 så saknas troligtvis nån micro om topparna gulnar. Får du tydliga symptom så går det att söka runt och gissa ganska pricksäkert vad som saknas.

      Personligen gillar inte jag stora vattenbyten och skulle hellre köra ytterligare mindre dos och byta mindre vatten och oftare än 1/3 per vecka som PMDD standard.
      Ännu bättre att mata sparsamt och byta 1/6 varje vecka med större delen av gödningen då och en midre del mitt i veckan. Detta för att slippa svängningar i CO2
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        #18
        Tillsätter man gödning så har små vattenbyte den inverkan att det kan anrikas prylar i vattnet.

        Kör man med en konstant dos (veckovis) så blir det aldrig mer än dubbel dos om man kör 50% iga vattenbyte (veckovis).

        Därför rek. 50%iga vattenbyte vid PMDD. CO2 svängningar är normalt inge problem.
        Men om man har en hög CO2 halt i kranvattnet så kan man ju alltid byta vatten o släcka belysningen . Morronen efter är överskottet utluftat o CO2 svängningen är borta när växterna ska börja sin fotosyntes.

        Man köper sig med andra ord en större felmarignal med större vattenbyte.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #19
          Ursprungligen postat av LN
          Tillsätter man gödning så har små vattenbyte den inverkan att det kan anrikas prylar i vattnet.

          Kör man med en konstant dos (veckovis) så blir det aldrig mer än dubbel dos om man kör 50% iga vattenbyte (veckovis).

          Därför rek. 50%iga vattenbyte vid PMDD. CO2 svängningar är normalt inge problem.
          Men om man har en hög CO2 halt i kranvattnet så kan man ju alltid byta vatten o släcka belysningen . Morronen efter är överskottet utluftat o CO2 svängningen är borta när växterna ska börja sin fotosyntes.

          Man köper sig med andra ord en större felmarignal med större vattenbyte.
          Jo jag är med på det... Hellre då mindre gödning skulle jag säga. (det kan ju inte anrikas mer än 5xdosen vid 20%) Eller skippa helt men självklart beroende på fisklast, antalet/typ av växter och ljusmängd. Low-tech lever en del på att växterna vänjer sig vid låga co2-värden och då får man inte byta vatten alls.
          50%-vattenbyten brukar för mig ge växter som knakar ett par dagar men sedan stannar om jag inte har co2.

          Vattenbyte sen kväll med släckt akvarium låter som en vettig ide. Ska jag börja med...
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          Arbetssätt...