Vilken typ av torv ska man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Vilken typ av torv ska man ha?

    Tänkte få till vattenvärdena till mitt SA-kar. Siktar på att hitta nåt på plantagen eller dyl. då akvariumet är rätt stort.
    Vad väljer man (nån pellets? löst, vilken humifieringsgrad??) om man vill ha nåt som inte grumlar och sätter igen filtret alltför mycket och som har långtidseffekt?
    Hur mycket behövs till 1120 liter och vad kan man vänta sig för vattenvärden då?

    Har pH strax över 7.5 (lite över 8 ur kranen) och kH runt 7-8 (eller var det gH, dH???)

    Målet är väl att få ner pH mot 7 och om kH ändras av torv så är ju något mjukare att föredra men inte så det blir instabilt.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • Skägget
    • July 2009
    • 96

    #2
    Själv kör jag med granulat från zoo-butik. Skiljer sig mycket mellan tillverkarna så det handlar om att pröva sig fram och hitta olika recept med olika tillverkare. Kan variera mellan 1-5 liter i ditt fall skulle jag tro. Har själv ett vatten på lite över pH 8 i kran och kH runt 2,5. Knäcker ner det med syra till pH6,5-6,8 vid byte och torven gör resten, ligger stabilt runt pH 6 och kH runt 1. Läskigt lågt pH om man läser i böckerna men värdena är stabila och fiskarna ynglar som bara den.
    200 liter SA
    180 liter sällskap
    54 liter viejita med vänner
    mp eheim 60 54 liter

    Kommentar

    Arbetssätt...