Tröttnat på mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scuttle
    • April 2006
    • 13

    Tröttnat på mäsk

    Jag har tröttnat på att titt som tätt behöva "sätta mäsk", och skulle vilja skaffa ett kit med en co2-tank med mera istället.

    Jag har tittat runt lite, men eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska söka på så är det svårt...

    Nån som har tips på heltäckande "kit" man kan köpa som inte kostar skjortan?
  • hulkjohan
    • September 2008
    • 32

    #2
    Kolla här! När jag började med trycksatt system så köpte jag det här, är nöjd. Dock så insåg jag snabbt att jag ej behövde flaskan som endast rymder 500. Jag köpte större flaska. så det man behöver är: Silikon slang, regulator (tryckreducera), nålventil (siter ofta på regulatorn redan), flaska och en reaktor (löser gasen i vattnet). du kan läsa mer här.

    Kommentar

    • Scuttle
      • April 2006
      • 13

      #3
      Ser ju kanon ut. Jag har med min högstadietyska lyckats klura ut det mesta på sidan, men två frågor har jag kvar.

      Hur länge räcker en flaska? Det kitet du direktlänkade till har en flaska på 500g. Jag har ett kar på 200 liter, hur länge kan en full sådan flaska räcka för mig?

      Vart fyller jag på flaskorna? Jag har försökt googla mig fram, men har mest träffat på andra som också har letat efter ställen att fylla flaskorna på.

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Förbrukningen beror helt på hur mycket växter du har. Kolla här för lite data om förbrukning.

        För ett kar på 200 liter blir det alltså ~23 g/dag. Dvs, påfyllning var tredje vecka med en 500g tub.

        Några ställen för påfyllning finns listade här.

        Kommentar

        • hulkjohan
          • September 2008
          • 32

          #5
          Jag har också ett 200 liters kar. och då tyckte jag det var för jobbigt att åka ut och fylla på en gång i månaden! jag köpte snabbt en på 2kg (men det tar lite mer plats i skåpet).
          Ps: sidan finns på engelska också tryck på union jack flagan så får du sidan på Engelska.

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Har kört 20ppm i 1120 liter med en 2kg-tub. Räcker 2-3 månader och kosta 100spänn att fylla.

            30ppm är väl rekomenderat max om man ska ha fiskar i så 20ppm är ganska mycket.

            Bästa reaktorn tycker jag är att skicka ner det till ett ytterfilter. Testade andra lösningar också (se min zoonen) men för att få ner tillräckligt med CO2 fick jag dem ofta att "choka" (choka = bli överfulla så gasen läcker ut utan att lösas i akvariet)
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            Arbetssätt...