Hur påverkar yngelkullar nitrithalten i nystartat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Hur påverkar yngelkullar nitrithalten i nystartat akvarium?

    Startade upp ett 200 l för 9 dagar sedan. Min ena platyhona har betett sig lustigt och gömt sig i grottor så jag trodde hon var sjuk men så idag såg jag massor med svarta prickar bak i buken på henne då jag matade (matar var 3e dag litegrand). Kollade då en annan hona som också är rund och ser samma svarta prickar där så jag antar att det eventuellt blir två kullar yngel snart. KUndrar hur det kan påverka nitrit och andra vattenvärden så här i starten? Hur ska jag göra för att förbereda mig (har beställt droptest för bl a nitrit som jag borde få i dagarna, har stickor hemma) eller är det ingen fara?
  • Hvarulf
    • April 2010
    • 75

    #2
    Om du har möjlighet - flytta ynglena till ett eget litet kar. Då kan du mata friskt och byta vatten ofta utan att det blir jobbigt.

    Kommentar

    • Cyruz10
      • February 2010
      • 235

      #3
      Om du bara matar var 3e dag kommer du inte ha det minsta problem med yngel, dom kommer agera föda. Om det osannolika skulle hända och du fick en stor andel överlevande yngel så kommer du självklart få ett instabilt vatten i ett nystartat kar. Hur instabilt beror väl på hur många fiskar du har.

      Antingen gör du som Hvarulf säger eller så låter du ynglen bli levandeföda. Märker du att en av honorna blivit smal kan du skippa matningen nästkommande 3:e dags period.

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Tack för svaren.

        Har inte möjlighet till ett separat yngelkar, var inte alls i planeringen att mina piloter skulle gå och yngla av sig, haha.

        Har fem platy i ett 200 liter. Hade tänkt chansa och köpa två fjärilar imorgon men nu blir det nog ansträngt ändå vad gäller vattenvärdena antar jag? Känns inget vidare alls med tanken att ynglena blir levande käk heller men man kan väl inte ge bort yngel?

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Alltså, jag tycker inte du behöver vara orolig. 5 Platy i ett 200-liters som varit igång ett litet tag är inte speciellt mycket. Jag hade väntat med inköp av fjärilar ett tag och börjat mata en liten mängd varje dag när ynglen väl kommit. Vi har aldrig råkat ut för nitritspikar i våra nystartade kar, inte ens den gången då våra inkörsfiskar, Guppys, i ett 75-liters fick 2 kullar yngel 2 dagar efter inköp, som vi sedan matade lite, lite 2 gånger om dagen. Ingen anledning till panik. Mata "lagom", så att det försvinner direkt i princip och håll gärna lite koll på vattenvärdena för att slippa oroa dig. Lycka till! (Det var många år sedan vi hade Platy men om jag inte missminner mig var deras kullar inte speciellt stora och Platyna var dessutom ganska pigga på att äta upp sina yngel...Troligtvis blir det enbart ett fåtal kvar, om ens det.)
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #6
            Tack för svar Dexter. Då avvaktar jag fjärilarna lite till och ser vad som händer helt enkelt.

            Kommentar

            Arbetssätt...