Först ingen nitrit, nu nitrit? varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    Först ingen nitrit, nu nitrit? varför?

    Sartade upp mitt 450 L kar för ca 2 veckor sen. Testade det efter några dagar då fanns ingen nitrit. Nu stoppade jag ner lite växter, kopplade in mitt ytterfilter från gamla karet, o i med några malar. (detta gjorde jag i tors$dags)
    Idag testade jag nitriten i vattnet då ligger den på 0,5 ...
    Är det normalt, och kommer de försvinna självt?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är mellan vecka två och fyra som nitriten brukar komma, så inget onormalt med det. Nu vet jag inte hur höga nivåer du har, men med försiktig matning samt koll på nitrithalten så ska det ge med sig så småningom.
    Skulle du får väldigt höga nivåer är ett snabbt vattenbyte inte fel, även en liten salttillsats på ett par msk/100 liter akvarium till hjälp. Nitrivec var dag är en annan bra grej tills karet kommer igång.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #3
      Ursprungligen postat av Jessi_86
      Sartade upp mitt 450 L kar för ca 2 veckor sen. Testade det efter några dagar då fanns ingen nitrit. Nu stoppade jag ner lite växter, kopplade in mitt ytterfilter från gamla karet, o i med några malar. (detta gjorde jag i tors$dags)
      Idag testade jag nitriten i vattnet då ligger den på 0,5 ...
      Är det normalt, och kommer de försvinna självt?
      Förutsatt att du inte gör stora vattenbyten under uppstarten (ca 1mån) så ser det ut ungefär så här: http://www.bestfish.com/newtank3.html
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jessi_86
        • November 2007
        • 232

        #4
        okej tack för svaret...Får testa om några dagar igen.
        gurka till malarna är det lika farligt som "vanlig" mat?

        dom har fått det nu nämligen som dom smaskar på

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Ursprungligen postat av Jessi_86
          okej tack för svaret...Får testa om några dagar igen.
          gurka till malarna är det lika farligt som "vanlig" mat?

          dom har fått det nu nämligen som dom smaskar på
          Gurka inehåller ju mest vatten så det belastar nog inte vattnet så mycket, förutsatt att du plockar upp det som blir över!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jessi_86
            • November 2007
            • 232

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Gurka inehåller ju mest vatten så det belastar nog inte vattnet så mycket, förutsatt att du plockar upp det som blir över!
            åh bra för dom är helt tokiga dom små liven. Brukar låta den vara i en dag ca...så imorgon tar jag bort den

            Kommentar

            • Jessi_86
              • November 2007
              • 232

              #7
              måste fråga bara. Kollade vattnet idag igen. Fortf 0.5 i nitrit..
              Jag har ju haft i medel som ska påskynda processen, ska jag hälla i nitrivec också?

              För jag skulle behöva få bort de rätt fort så jag kan lägga i mina diskus...

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av Jessi_86
                måste fråga bara. Kollade vattnet idag igen. Fortf 0.5 i nitrit..
                Jag har ju haft i medel som ska påskynda processen, ska jag hälla i nitrivec också?

                För jag skulle behöva få bort de rätt fort så jag kan lägga i mina diskus...
                Du har varit medlem här sedan 2007, du kan väl inte missat hundratals inlägg om nitrit? Det tar sin tid innan karet är stabilt, någon genväg för att man ska lägga i sina diskus finns inte. Jag anser inte att man ens ska tänka tanken att skaffa diskus innan man förstår hur man ordnar ett stabilt akvarievatten.

                Tobbe

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  håller helt med tobbe här.

                  karet måste få gå i minst 1 månad innan du ska tänka på att lägga i "huvudrollsinnehavarna". o absolut vara väldigt noga när det gälelr diskus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...