Problem: "mjölkigt" vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Problem: "mjölkigt" vatten?

    Tjo, osäker på om detta är rätt plats för denna tråden men det är bara att flytta den om så är fallet.

    Min 220-balja har fått lite problem. Det började för ca 1½ månad sedan när vattnet började bli väldigt dimmigt/mjölkigt, vattnet i sig är lite ljusgrönfärgat, trodde nästan först att det blev så pga ett vattenbyte, gruset har vimlats upp och gör så vattnet ser skitigt ut. Sikten in i karet försämrades drastiskt helt enkelt och det la sig inte, så jag gjorde ett vattenbyte på 30% och det blev bättre, i 5-6 timmar. Efter det var vattnet likadant. En vecka senare gjorde jag ett nytt vattenbyte, 50%, samma sak då. Det blev bättre temporärt men det försvann inte. I skrivandes stund håller jag på med ett vattenbyte på 50%. Sikten in i karet är så dålig att man ser max 10cm in, sen ser man inte längre.

    Först trodde jag att det var något i karet som missfärgade vattnet. Så jag körde uteslutningsmetoden. Först ut med roten, körde utan den i en vecka, gjorde regelbundna (mindre) vattenbyten under den veckan, utan resultat. Jag la ner roten igen och tog bort en grotta, osvosvosv. I slutändan lyckades jag utesluta att det är någon rot/grotta som missfärgar vattnet.

    Inga fiskar har dött, samtliga lever och mår bra, deras beteende har inte förändrats, ej heller deras färger eller teckningar så fiskarna i sig verkar inte må sämre av att vattnet är såhär grumligt och konstigt, växterna lever och frodas också. Dock stör jag mig något förbaskat på att vattnet är som det är.

    Jag har testat vattnet med sticktest och alla värden ser jättebra ut. Så, är det någon här som vet vad felet kan vara, och hur man åtgärdar det?
    Senast redigerad av ImPulse; 02 June 2010, 12:53.
    65 liter
    220 liter
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Infusoriegrumling eventuellt tillsammans med algblomning eftersom vattnet även är grönfärgat. UV-C filter fixar detta på några dagar och gör vattnet kristallklart. Annars finns en massa huskurer med mörkläggning osv. men då får man orka kämpa i veckor eller månader..

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Om det är så mycket grönalger är det viktigt att du har ordentlig fart på ytvattnet iom att så mycket algerna nattetid kommer att sluka syre, se till att strilrör eller liknande piskar vattenytan och kör med uv-c om du har.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #4
        Tack för svaren.
        Jag har inget UVC filter så det är något jag får införskaffa nästa gång jag får pengar. Jag har tittat på detta, är det någon som har erfarenhet av det filtret?

        Ang. grönalgerna så kan jag inte påstå att jag ser så mycket alger, varken på rutor eller något som ligger i karet. Är dessa grönalger någonting som "svävar" runt i vattnet och inte fäster sig på någonting? Jag ska öka styrkan lite på pumpen, som läget är nu så har jag en ganska lugn o fin ytrörelse men om det är ordentlig fart som krävs så behöver jag öka flödet ytterligare.

        Tack som sagt, jag ska inhandla ett sådant filter så fort jag kan och se om det löser mitt problem.
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #5
          Har ett liknande Aquael dock 11W och det fungerar perfekt. Men det du tittat på fungerar säkert också bra. Ett bra UV-C filter löser problem med infusorier och algblommning snabbt och effektivt.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Kör själv med tetratec uv400, funkar perfa!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • ImPulse
              • August 2009
              • 203

              #7
              Alrighty. Jag tänkte på det där med UVC-filter. Grejen är att pumpen jag har i nu verkar sjunga på sista versen, om man säger så och jag har ganska länge planerat att köpa nytt innerfilter. Med tanke på det, så kanske jag bör köpa ett innefilter med inbyggt UV? Har hittat detta men jag är osäker på Aquael.
              65 liter
              220 liter

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Ursprungligen postat av ImPulse
                Alrighty. Jag tänkte på det där med UVC-filter. Grejen är att pumpen jag har i nu verkar sjunga på sista versen, om man säger så och jag har ganska länge planerat att köpa nytt innerfilter. Med tanke på det, så kanske jag bör köpa ett innefilter med inbyggt UV? Har hittat detta men jag är osäker på Aquael.
                Har testat detta vid infusoriegrumling men det fungerar inte alls. "UV-dioder" har nog en alldeles för dålig effekt.

                Kommentar

                • ImPulse
                  • August 2009
                  • 203

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Har testat detta vid infusoriegrumling men det fungerar inte alls. "UV-dioder" har nog en alldeles för dålig effekt.
                  Mkay, då litar jag på detta och lägger ut de pengar som krävs för att få ett ordentligt UVC-filter. Tack så mycket!
                  65 liter
                  220 liter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...