Hur fungerar aquasafe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #31
    Ursprungligen postat av Andreas_Ace
    Hur mycket pengar är dyrt?
    Vill bara veta i allmänhet, inget klagande.

    Såg ett starterkit på bromma zoo 120liter, 1395kr
    Evolution 100.

    Men skulle du tycka det är dyrt?

    Annars har ju akvarielagret sina 54l kar för 395, ganska lagom nybörjarkar i min mening så länge man bara läser på lite först om vilka fiskar man kan ha, hur nitrifikation fungerar osv.

    Har själv planer på att köpa 4 st sådanna och slänga upp på höjden nånstans i lägenhet eller förråd för att nyttja som odlingskar för apistos och mindre L-malar.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • kanelbullen
      • May 2010
      • 34

      #32
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Trevligt!
      Det är obligatoriskt med en projekttråd.
      I helgen ska vi nu hämta hem ett 100 liters akvarium!

      Tack för tipset!

      trodde aldrig att min mamma skulle gå med på det, men det gjore hon!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #33
        Hmm har man pengar till hästar så har man pengar till ett rejält kar...
        Själv tycker jag 200-240 liter är väldigt lagom stort
        lätt att sköta och få balans i.

        Lycka till med ditt 100 liters kar.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • kanelbullen
          • May 2010
          • 34

          #34
          Vi hämtade akvariet lite senare än planerat . Men vi hämtade det idag klockan 5!
          Så nu har jag hållt på med akvariet i flera timmar!
          Och oj vilken storleksskillnad det är på dom två akvarierna..
          Imorgon får det stora akvariet nya invånare
          Dom som har bott i det lilla då. Så dom blir väl en aning lyckliga!

          jag har inte så mycket inrett i akvariet än , men jag ska gå ner till djurmagasinet imorgon och köpa några flera växter.

          just nu har jag bara en växt och två träsaker xD
          har ingen bild tyvärr. :/ men jag ska lägga upp!

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av kanelbullen
            Vi hämtade akvariet lite senare än planerat . Men vi hämtade det idag klockan 5!
            Så nu har jag hållt på med akvariet i flera timmar!
            Och oj vilken storleksskillnad det är på dom två akvarierna..
            Imorgon får det stora akvariet nya invånare
            Dom som har bott i det lilla då. Så dom blir väl en aning lyckliga!

            jag har inte så mycket inrett i akvariet än , men jag ska gå ner till djurmagasinet imorgon och köpa några flera växter.

            just nu har jag bara en växt och två träsaker xD
            har ingen bild tyvärr. :/ men jag ska lägga upp!
            Hej,
            Kul att du nu börjar trilla dit på det här med akvarium och fisk!
            Gratulerar också till dit nya akvarium.
            Ta en titt på bilderna från VisualDarkness akvarium både det lilla och det stora.
            Dessa är nog några av de snyggaste burkar jag sett på många år. Att han sedan säger att han bara pysslat med detta i ett halvår tror jag inte på!


            Eftersom han just har startat kan han säkert ge dig massor av goda råd! Följ dom.
            Lyssna också på andra här mycket kloka människor som vet hur man får till rätt miljö för Fiskar, växter och diverse ”kryp”.
            Tänk på att det är levande varelser du har i ditt akvarium och ta väl hand om dom.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #36
              Ursprungligen postat av bossep
              Hej,
              Kul att du nu börjar trilla dit på det här med akvarium och fisk!
              Gratulerar också till dit nya akvarium.
              Ta en titt på bilderna från VisualDarkness akvarium både det lilla och det stora.
              Dessa är nog några av de snyggaste burkar jag sett på många år. Att han sedan säger att han bara pysslat med detta i ett halvår tror jag inte på!


              Eftersom han just har startat kan han säkert ge dig massor av goda råd! Följ dom.
              Lyssna också på andra här mycket kloka människor som vet hur man får till rätt miljö för Fiskar, växter och diverse ”kryp”.
              Tänk på att det är levande varelser du har i ditt akvarium och ta väl hand om dom.
              Vilket smicker, tackar! Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du bara försöker fjäska, men vad man skulle vilja ha av mig vet jag icke.
              Mitt 180l ser bättre ut på bild än i verkligheten medans det är tvärt om med mitt 60l om man frågar mig.

              Att läsa och fråga här på Zoopet, googla och kolla andra forum och guider när det behövs ger ett stort försprång.
              Det viktigaste jag har lärt mig är att det är betydligt lättare att göra saker ordentligt från början istället för att försöka rätta till saker i efterhand. Mitt 180l som jag tog över ordentligt i januari var misskött och har äntligen börjat bli i skick medan mitt 60l som endast varit igång en kort tid redan verkar stabilt och bra.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • kanelbullen
                • May 2010
                • 34

                #37
                kan man lägga upp bilder direkt på zoopet?

                isåfall hur? :P

                tänkte att jag kunde lägga upp en bild på mitt akvarium som jag har inrett och flyttat in fiskarna i!

                I karet har jag då: 2 guldfiskar (eftersom ena dog för ett tag sedan, så blev den andra ensam, så idag köpte jag en ny guldfisk , som fick bli sällskap till den andra, och dom är redan vänner och simmar runt sida vid sida ), en mal, och tre stycken små fiskar. Dom ser ut som skalare fast mycket mindre.. dom heter något med tetra på slutet. Och så har dom svarta ränder längst sidorna. jag försöker verkligen komma på vad det är , men jag vet verkligen inte! jag kommer inte ihåg vad det stod på lappen i djurmagazinet.
                och fiskarna som har bott i det lilla akvariet blev sååå glada för att få komma ut i ett lite större kar! Roligt att se dom så lyckliga

                någon som kan veta vad det är för nån slags fisk?

                och även det där med bilden

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Ursprungligen postat av kanelbullen
                  kan man lägga upp bilder direkt på zoopet?

                  isåfall hur? :P

                  tänkte att jag kunde lägga upp en bild på mitt akvarium som jag har inrett och flyttat in fiskarna i!

                  I karet har jag då: 2 guldfiskar (eftersom ena dog för ett tag sedan, så blev den andra ensam, så idag köpte jag en ny guldfisk , som fick bli sällskap till den andra, och dom är redan vänner och simmar runt sida vid sida ), en mal, och tre stycken små fiskar. Dom ser ut som skalare fast mycket mindre.. dom heter något med tetra på slutet. Och så har dom svarta ränder längst sidorna. jag försöker verkligen komma på vad det är , men jag vet verkligen inte! jag kommer inte ihåg vad det stod på lappen i djurmagazinet.
                  och fiskarna som har bott i det lilla akvariet blev sååå glada för att få komma ut i ett lite större kar! Roligt att se dom så lyckliga

                  någon som kan veta vad det är för nån slags fisk?

                  och även det där med bilden
                  Du måste vara guldmedlem för att ladda upp bilder.
                  Men du kan ladda upp någon annan stans och länka dit.
                  Gissningsleken: Jag tror på Sorgmanteltetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • kanelbullen
                    • May 2010
                    • 34

                    #39
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Du måste vara guldmedlem för att ladda upp bilder.
                    Men du kan ladda upp någon annan stans och länka dit.
                    Gissningsleken: Jag tror på Sorgmanteltetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1!

                    åh! rätt!

                    grattiiiiiiiiiiis!
                    tack! (a)

                    okej, jag får väl lägga upp på bloggen? xD

                    Kommentar

                    • kanelbullen
                      • May 2010
                      • 34

                      #40
                      Så nu har jag fixat in några bilder på bloggen



                      tips om hur jag kan göra finare?
                      jag bara slängde in lite växter och stenar utan någon riktig tanke om hur det skulle bli :P
                      höhö..

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #41
                        Jag skulle flytta bak växter som står framför stenarna och sätta någon fin mindre växte fram, annars tyckar jag du lyckats bra.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • kanelbullen
                          • May 2010
                          • 34

                          #42
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Jag skulle flytta bak växter som står framför stenarna och sätta någon fin mindre växte fram, annars tyckar jag du lyckats bra.

                          okej

                          och en till sak!
                          att min mal har inte synts till sen jag flyttade fiskarna till det nya akvariet..
                          Och nu letade jag noga runt akvariet, och så såg jag nåt som liknade malen men den jag såg var mycket ljusare, typ likaktig, den låg typ "under" en växt, växten längst till vänster. Så jag tog en "pinne" eller en sån här sak man rengör rutorna med, och petade lite på växten uppåt, och jag vågade typ inte titta så mycket (jag är jätterädd för döda fiskar) , men jag tror att det var malen som var död! Jag tror att han fick typ en stresschock när vi flyttade honom..
                          Jag vet inte hur länge den har legat där..
                          Blir det likbakterier i akvariet och dom andra kommer också att dö?
                          Hur länge klarar sig ett 100 liters akvarium utan mal? :O
                          Jag tänkte idag gå ner på stan och köpa en till, för två skulle vara bättre i ett lite större akvarium , sen såg jag att den var död!
                          Ska jag ta upp malen så snabbt som möjligt? Isåfall får jag be någon som vågar!
                          Borde jag ha två malar? eller räcker en?

                          snälla , om någon kan så svara på alla frågor xD vet att det är många men jag behöver veta allt!

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #43
                            Jag sitter o läser på min aquasafe nu.. i korken har du olika nivåer 5 ml och 10 ml -
                            och du ska ha 5 ml per 10 ml
                            MEN aqua safe startar en kraftig alge odling.
                            så jag tar alltid lite mindre än vad det ska vara..För det verkligen får aljer att blomma osv...

                            Kommentar

                            • Majki01
                              • May 2010
                              • 769

                              #44
                              Ja du ska absolut ta upp den så fort som möjligt börjar den förmulta så får du en grov bakterie kultur i akvariet.. hur många malar bestämmer du själv

                              i mitt 120 kar hade jag 4 malar plus 3 albino malar och 1 eldstjärt,.. Eldstjärtarna har också en liten "mal" funktion

                              Sen såg jag att du hade slöjstjärtar i ditt akvarie. så tänkte bara tillläga så du vet det är ingen social fisk . och det är en alätare.. Blir dom mycket hungriga så äter dom upp alla andra sorters fisk du har i akvariet.
                              Alla "guldfiskar" gör det.
                              Senast redigerad av Majki01; 04 June 2010, 08:55.

                              Kommentar

                              • kanelbullen
                                • May 2010
                                • 34

                                #45
                                Ursprungligen postat av Majki01
                                Ja du ska absolut ta upp den så fort som möjligt börjar den förmulta så får du en grov bakterie kultur i akvariet.. hur många malar bestämmer du själv

                                i mitt 120 kar hade jag 4 malar plus 3 albino malar och 1 eldstjärt,.. Eldstjärtarna har också en liten "mal" funktion

                                Sen såg jag att du hade slöjstjärtar i ditt akvarie. så tänkte bara tillläga så du vet det är ingen social fisk . och det är en alätare.. Blir dom mycket hungriga så äter dom upp alla andra sorters fisk du har i akvariet.
                                Alla "guldfiskar" gör det.
                                jasså? gör dom?
                                haha , jag får väl se till och mata dom mycket..
                                men jag vågar inte ta upp den! jag är rädd för att ta upp en död vanlig fisk! och malar är jag dessutom jätterädd för! då ska jag ta upp en DÖD mal!
                                jag får be mamma...
                                gör det något om den är kvar i nån timme till?
                                jag vet ju inte hur länge den har legat där..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...