Vad skapar högst last?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrt
    • December 2008
    • 71

    Vad skapar högst last?

    Hej!

    Har en liten fundering. Om man har ett kar med 10 fiskar och ett kar med 15 fiskar och matar exakt lika mycket i båda karen, vilket kar kommer ha den högsta biologiska lasten? Maten blir uppäten i båda fallen.

    Det jag givetvis är ute efter är om det endast är maten man tillför karet som skapar last och inte antalet fiskar.

    Hälsningar

    Daniel
  • Hvarulf
    • April 2010
    • 75

    #2
    Spontant skulle jag säga att resultatet blir det samma. Men det finns kanske faktorer jag inte tar i beräkning.

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Skulle också vilja säga att det blir samma...
      Senast redigerad av DAHLBERG; 23 May 2010, 10:40.
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Danne_85
        • September 2009
        • 667

        #4
        15 fiskar ämnar väll ifrån sig mer avföring en vad 10 fiskar gör? och på så sätt blir det ju mer skit o bryta ner.

        Eller tänker jag fel?
        Mvh: Danne

        Foton:
        http://www.blackroomphotos.com

        Kommentar

        • Hvarulf
          • April 2010
          • 75

          #5
          Med en given mängd mat ner i karet blir det ju en given mängd avföring, oavsett om maten passerar genom 10, 15 eller för den delen 100 matsmältningssystem. Belastningen på karet borde därför vara densamma.

          Sedan uppstår ju naturligtvis problemet att fiskarna inte kommer få rätt mängd mat, men det är väl att missa frågeställningen lite.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Riktigt så enkelt som att samma mängd mat ger samma belastning är det inte. En stor del av problematiken med belastning handlar om kväve. Det tillförs mest som proteiner i fodret och kan sen gå vidare hela vägen till nitrat. Det är dock inte allt protein i fodret som fiskarna helt enkelt eldar upp för att få energi, somligt av det använder de i stället som byggmaterial och det som stannar i fisken belastar ju inte karet. Ungefär samma resonemang kan man använda för fler näringsämnen, t ex fosfor.

            Om man därför har två exakt likadana akvarier och i det ena tio fiskar och i det andra femton som är likadana och matar med samma mängd så är det därför inte alls säkert att man kommer att se samma utveckling på vattenvärden som nitrat mm. Fiskarna som har det magrare ställt kanske inte har råd att elda med protein utan i stället behöver det till att bygga upp sig med, därmed blir ju kvävebelastningen lägre.

            Andra utfall är dock tänkbara men det är hur som helst inte säkert att samma mängd mat ger samma belastning. Svältfodrar men djuren så ger det givetvis en lägre belastning än om man håller dem vid god status näringsmässigt men jag får väl hoppas att ingen svälter sina djur bara för att man inte orkar ta hand om skiten.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Hvarulf
              • April 2010
              • 75

              #7
              Väl svarat!

              Kommentar

              • mrt
                • December 2008
                • 71

                #8
                Ja, tack för alla svar!

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Helt rätt som bygert säger men om man istället skulle mata så mycket som 10 fiskar precis kan äta upp så det går åt hållet övermatning så finns en annan skildnad i att 15 fiskar som jobbar parallellt producerar ungefär samma mängd avföring (som inte blir byggmaterial) som 10 men på kortare tid vilket ger mera "spikar" i vattenvärdena och under inkörningar av kar är det därför bättre med färre fiskar i karet oavsett mängden mat.

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    10 fiskar som växer producerar mindre än 15 som svälter och inte växer skulle jag säga.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...