DIY vattenpreparat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niia
    • March 2010
    • 13

    DIY vattenpreparat?

    Läste i en gammal tråd om en typ av "hemmagjord nitrivec" bestående av jord + vatten, där man silar bort jorden.

    Har väl matat för mycket igen (suck, jag lär mig aldrig) och har fått för mycket nitrit. Har nu försökt mig på den här egna "nitrivecen", och det verkar faktiskt funka rätt ok- helt säker är jag väl om några dagar.

    Jag undrar bara vad som egentligen menas med "svartjord" från skogen? Jag bor ju i stan, sprang ut till närmsta park, krafsade bort gamla löv från marken i en träddunge och tog ett par nävar jord där. Lerjord. Funkar det lika bra tror ni, ni som vet?


    Undrar också om det finns andra sådana här hemma-recept som kan förbättra vattenkvaliteten, hade varit kul att få lite inputs!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har aldrig använt nitrivec..gör vattenbyten istället. fick en nitrit spik när jag startade malawikaret. bytte 50% i 5 dagar isträck..efter det..inga problem...

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Det är den svarta myllan och inte 'lerjorden' du är ute efter, som trådskaparen Lasse skriver hittar du denna jord lämpligast i skogsbacken!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • niia
        • March 2010
        • 13

        #4
        Ah, shit. Nåja, kan det ha blivit dåligt av att jag hällt i lite filtrerad lerjord?..... Jag får försöka hitta lite svart mylla när jag åker till hästne imorgon.
        Här i Lund är det mesta lerjord, tyvärr kan man köpa "rätt mylla" i blomaffärer mån tro?

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Ta lite mylla under en hassel eller i en bokskog, det funkar också.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av niia
            Ah, shit. Nåja, kan det ha blivit dåligt av att jag hällt i lite filtrerad lerjord?..... Jag får försöka hitta lite svart mylla när jag åker till hästne imorgon.
            Här i Lund är det mesta lerjord, tyvärr kan man köpa "rätt mylla" i blomaffärer mån tro?


            lund ?

            åk till bokskogen vid svedala isf.


            /
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • niia
              • March 2010
              • 13

              #7
              Där är jag uppvuxen faktiskt Har tyvärr svårt att ta mig dit. Det blir en exkursion i skrylleskogen, jag vill verkligen få till det här mylla-vattnet!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av niia
                Där är jag uppvuxen faktiskt Har tyvärr svårt att ta mig dit. Det blir en exkursion i skrylleskogen, jag vill verkligen få till det här mylla-vattnet!


                fast jag är tveksam till att köra den metoden om man inte är en väldigt
                erfaren person inom det området.

                hoppas du är det......



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • niia
                  • March 2010
                  • 13

                  #9
                  Nåja, jag MÅSTE inte- jag kan knalla upp till Djurhörnan och köpa vattenpreparat.
                  Inläggen jag hittade kring detta var dock skrivna från erfaren akvarist till mycket mindre erfaren akvarist, och då verkade det inte funka på annat sätt än att slänga i Nitrivec....

                  Nåja, jag försöker mig inte på det om det kan vara skadligt på något sätt, såklart!

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    fast jag är tveksam till att köra den metoden om man inte är en väldigt
                    erfaren person inom det området.

                    hoppas du är det......



                    .
                    Man behöver inte va speciellt erfaren för att använda nitrivec, samma sak här, man måste överdosera ganska ordentligt för att få minsta problemen.
                    Däremot när jag läste trådskaparens inlägg får jag intrycket att det inte är ett nystartat kar utan att problemen berodde på övermatning och då känns det som filtreringen är underdimensionerad och inget man ska behandla med bakterier utan mera se över sin filterlösning istället.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Gå du några hundra meter västerut så hittar du nog det du söker i backen upp mot gamla observatoriet i stadsparken!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...