Räkor + Akvarievatten = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Räkor + Akvarievatten = ?

    Ja, lite obeskrivande rubrik kanske men jag ska ta det kort.
    Inhandlat en kräfta till akvariet, som efter ett par dagar åt upp båda min malar.(ena var dubbelt så stor som kräftan)
    Därefter har jag varit lite nojig för att min kräfta ska börja äta upp mina fiskar med, då han bara har 2 ryggradar kvar att gnaga på ifrån malarna..

    Så jag skalade ner 2 räkor, skar ner i små bitar och la i akvariet.. Med tanken att om kräftan får sig färdig dödat, skalat och delat kött i akvariet kanske han skippar sin naturliga instinkt att jaga fisk..

    Detta ledde iallafall till att mina fiskar åt upp bitarna med nöje.
    Då testade jag att lägga i en halv räka (2-3 cm?). Då tog fiskarna och kastade om kring och tuggade på räkan.
    Då la jag istället i en hel räka!


    Men efter 10-15 min så struntade fiskarna i den halva räkan jag lagt ner och lät den sjunka till botten..
    Detta har lett till att jag har drygt 1½ räka i total mängd som ligger på botten. Kräftan har ätit utav dom och dragit iväg en liten bit till sin grotta som man mummsar på.. Men till min fråga.

    Hur länge kan jag låta räkorna ligga och "skräpa" på botten?
    Kan detta göra mitt vatten dåligt på något sett?


    Som ett till lägg så har jag en till fråga.. På tal om malarna som blev uppätna, detta har lett till att jag har en massa massa alger på stenar, (obebodda)snäckor och rutor..

    Finns det någon bra alg ätare som inte blir kräft mat?
    Vill inte ha sniglar eller dylikt. Och aboslut inte fler malar, då det snabbt blir kräft mat.! (då menar jag sugmalar, med gibbi som ett gott exempel)
    Senast redigerad av exight; 12 May 2010, 17:35.
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Vad är det för kräfta du har fixat? Dom flesta sorter är ju olagliga nu för tiden om jag fattat rätt.

    Kräftor äter nog tyvärr allt den kommer åt.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ta bort den överblivna maten efter ett par timmar, ligger den för länge vill dels inte någon av dina invånare äta det och dels kan det förpesta vattenkvalitén.

      Du får nog välja är jag tämligen säker på, antingen kräftor eller fisk...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Lellel2
        • September 2009
        • 199

        #4
        Jag brukar låta räka ligga i upp till ett dygn innan jag tar bort den men då har jag dels äppelsnäckor, dels pansarålar och praktbotier som äter på botten så det är rätt stor städstyrka.

        Min ide är att på ett dygn hinner den inte bli så dålig att den förpestar vattnet märkbart fast kanske har jag fel? testa köra med oskalad räka, det borde ju vara en höjdare för kräftan då den får i sig like skal och allt möjligt gott, sen brukar dom hålla ihop ganska bra då så man lätt kan plocka upp den, eventuellt tar du bort huvudet.
        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
        Work smart, not hard

        Kommentar

        • exight
          • July 2009
          • 167

          #5
          Okej tack för tipsen.
          Det är tyvärr en olaglig kräfta har jag fått reda på i efterhand. Detta köp var omedvetet, skulle köpa 1-2 krabbor, men så sa butiks beträdet att en kräfta skulle passa bättre i mitt akvarie efter jag förklarar vad för fiskar jag har. En försäljnings teknik jag tillfullo gick på antar jag.

          Det är just nu bara en halv räka kvar samt lite små spill här och där.. totalt kanske 3cm räka.. i ett 275L tror ni jag verkligen behöver ta bort de?

          Jag tänkte lägga i med skal först, men antod de skulle se förjävligt ut med en massa skal delar osv på botten (svart finkorning sand)..
          Men försvinner allt är det givet!
          Tidigare: 120L Malawi
          Tidigare: 275L Mix
          Tidigare: 540L Mix
          Nu: 275L Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          Arbetssätt...