Byte av filtermassor?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzy_123
    • March 2010
    • 71

    Byte av filtermassor?!

    Jag skulle vilja ha lite råd om hur jag ska gå till väga när jag ska byta filtermassor.
    Ska jag bara byta rakt av eller ska jag ta och krama ur "nätet" som jag har, i de nya filtermassorna?
    Jag har problem idag med alger!
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    byte av filtermassor kommer inte hjälpa dig med det, snarare tvärtom, du tar bort hela den bakterieflora som skapats i karet om du byter bara rakt av, det jag hade gjort istället är att se över varför algerna började förökas till att börja med, och jag tror inte det har med dina filtermassor att göra.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      För att kunna hjälpa dig behövs lite mer input, ex vilken typ av alger är det du dras med?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Lizzy_123
        • March 2010
        • 71

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        För att kunna hjälpa dig behövs lite mer input, ex vilken typ av alger är det du dras med?
        Det är gröna alger på rutor + Svarta tofsalger, och att växterna inte vill trivas. De enda som växer är hornsärven, de övriga blir bara bruna och tynar bort.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Såg precis att du har ett par trådar igång i ämnet men hittar ingen information om vilka filter du har, ser att du skriver att du har ett inner och ett ytter samt om jag förstod saken rätt en luftpump(??) i ditt 170 liters akvarium, du skriver att du nu har ett nät, är det EHFISYNTH(grönt trådnystan) eller är det filtermatta?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Lizzy_123
            • March 2010
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Såg precis att du har ett par trådar igång i ämnet men hittar ingen information om vilka filter du har, ser att du skriver att du har ett inner och ett ytter samt om jag förstod saken rätt en luftpump(??) i ditt 170 liters akvarium, du skriver att du nu har ett nät, är det EHFISYNTH(grönt trådnystan) eller är det filtermatta?
            Jag har ett ytterfilter EHEIM typ 2213 på 440L/h med "keramikrör" och trådnystan.Men har nu bytt till EHEIM substrat pro och filtermatta som jag klippt till kuber+ ett innerfilter av märket Tetretec. Har ingen luftpump. .

            Kommentar

            Arbetssätt...