Nåt fuffens med vattnet?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RRR
    • March 2010
    • 26

    Nåt fuffens med vattnet?!?!?

    Tja!!

    Startade för ganska exakt 3 månader sen ett 60L akvarium, med ett gäng firrar. Var inte så insatt och det gick därefter.. Iaf återstod 9 av 10 neontetror efter 1.5 månad, där de andra 2 fjärilsciklider dog av vita-pricksjuka. Ph är stabilt runt 7.5-8 hela tiden. Jag medicinerade mot vita pricken, eftersom även några neontetror hade detta. De är nu återställda och det har gått 2-3 veckor sen dess.

    Köpte för ett par dagar sedan 5 platys och 2 kakadua-ciklider i tron om att det nu var återställt i akvariet. Nu kliar iaf i princip samtliga av de nya fiskarna sig på växter, grus etc.. Har försökt läsa mig till vad problemet kan vara men får ingen klarhet i detta? Kan för höga nitrit-halter framkalla detta eller är det något annat som är orsak????

    Blir inte klok på detta...

    Ska tilläggas att jag köpte akvariet begagnat och använder pump, doppvärmare och en mangrove-rot som jag fick med. Kan dessa orsaka problem för vattenkvalitén möjligtvis?

    Tacksam för alla svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du gjort några tester alls på dina vattenvärden, och då helst inte med mätstickor?
    Vattenbyten?
    Nitrit kan mycket väl göra att fiskarna kliar sig mot inredningen i karet, prova att byta 30% vatten samt tillsätta 0,5 dl salt som lindrar för fisken vid en ev. förhöjd nitrithalt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • RRR
      • March 2010
      • 26

      #3
      Testar Ph regelbundet med vätskeprov, detta ligger stabilt på 7.5-8. Har inte tillgång till några andra tester. Tänkte gå bort med lite vatten och få det testat på zoo-butiken idag. Och vattenbyten gör jag regelbundet ca 30% i varje vecka.

      Men tar nog och testar att byta vatten idag och tillsätter salt iaf. Om det inte förekommer för mkt nitrit, klarar fiskarna av saltet ändå?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jadå, inga problem, men om jag vore du skulle jag testa först och vid behov salta sedan.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • RRR
          • March 2010
          • 26

          #5
          Okej tack! Japp det får bli test först.. Håll tummarna nu!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Använder du vattenberedningsmedel? Tillsätter ditt reningsverk klor i någon form i vattnet?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • RRR
              • March 2010
              • 26

              #7
              Ja jag använder toxivec som vattenberedningsmedel nu, körde i detta idag när jag gjorde ett 30%igt vattenbyte.. Vattenverket kör väl alltid i klor i vattnet? Men kan ju vara mer för tillfället, inte kollat detta. Kan det vara så att det är kloret som är boven?

              Kommentar

              • RRR
                • March 2010
                • 26

                #8
                Toxivec ska också ta bort nitrit står det eoch min zoohandlare rekommenderade detta..

                Kommentar

                • RRR
                  • March 2010
                  • 26

                  #9
                  även klor såg jag nu, kliandet verkar ha avtagit en heldel men fortfarande lite sporadiska kliningar hos några av fiskarna, men kanske får se till att byta vatten lite oftare till det försvinner?!?

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Kanske du skulle prova med AquaSafe?
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • RRR
                      • March 2010
                      • 26

                      #11
                      Nope inte testat AquaSafe, kanske värt ett försök.. Kliandet verkar dock ha avtagit rejält men ska kolla på detta. Har även fått ett platy-yngel faktiskt, som inte verkar ha några problem att överleva. =)

                      Men tackar för tipset!

                      Kommentar

                      • RRR
                        • March 2010
                        • 26

                        #12
                        Okej, ska ha detta i åtanke då. Men upptäckte idag att fiskarna fått vita prickar, så har satt igång en dos med medicinering mot detta.. Skulle kanske kunnat vara förstadie till "vita-pricken" att de kliade sig?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...