Alkottar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winnie
    • September 2008
    • 115

    #16
    Ursprungligen postat av Rooster
    Förresten hur kan metalljonerna "skada miljön i sötvattensakvariet", bildar de skadliga föreningar med "ädelgaser" eller fälls de ut i nån form av skadlig förening? (salter löser ju sig oftast i vatten till "lösa" joner) (bara undrar för att jag tycker ämnet i sig är intressant, har läst en del kemi, dock inte så mkt, och är nästan färdigutbildad biolog så var inte rädd för "komplexa" förklaringar ).

    Svar: Som jag tidigare skrev kan metallers tillstånd , i jonform eller inte, ändras beroende på vilka andra ämnen som förekommer, miljön kring dem. Jämför metalikst krom med 6-värt krom. Jag lovar dig att du inte vill få i dig det sexvärda, medan det metliska kommer ut den naturliga värgen utan att ge någon större påverkan. Det jag menar är vadför använda "havssalt" om man känner till risken? Det finns iallafall inga possitiva effekter med havssalt, så som fiskars välbefinnande eller ekonomi.

    Men grejjen är helt enkelt att man vill ha ett "rent" salt i sura akvarier, dvs. typ bara NaCl såsom ektozonsalt, pga de anledningar du nämnt?

    Svar: Ja.

    (ektozonsalt innehåller ju flera olika jonföreningar/salter men består till ca 99% av NaCl som jag har förstått det,

    Svar: Här är receptet på Ekozon:
    http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm

    å att de andra jonslagen oxå är bra då djuren ju har/behöver flera olika joner även om koncentrationerna av andra joner utom Na,K och Cl är väldigt låga i fiskarna (tänker på osmolaliteten i intracellulärvästkan, extracellulärvätskan etc.)

    Svar: Ja, fiskarna är ju skapade/anpassade för en viss miljö. Den miljön varierar såklart, men innom gränser fisken klarar. Hamnar fisken utanför dessa dör de. På så sett begränsas artens spridning och det gäller även i våra burkar. Vattnets sammansättning är ju en av de mer kritiska parametrana då det gäller en fisk. De metaller som finns i marint salt kan i vissa tillstånd utgöra en sådan gräns för en tetra från Urinoco där konduktiviteten till vardags är under 10 µS.


    Tack så mkt för svaret förresten!

    Svar: Mitt nöje, tack själv för bra frågor.
    ..

    Kommentar

    Arbetssätt...