Vattnet i nytt akv...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Vattnet i nytt akv...

    Hej! Jag har köpt ett 54 liters akv. Och jag satte nu i 15-20 dl idag av mitt vatten som jag har i mitt 240 liters akv som är väl inkört sen länge..så det kom lite bakterier i det nya. Kan jag sätta i fiskarna i 54 liters idag/ikväll...det ser hemskt rent ut det nya därför blir man lite nervös.....nitrit tänker jag på.

    Dom som ska i är 3 platy, 1 bebis antricitrus 1 cm och dvärgklogrodor.

    Växter har jag satt i det nya ifrån deras gamla akv...(inte det 240 liters)
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    sådär mycket bakterier finns det inte vattnet.

    det mesta sitter i filtret, en del i gruset, och liiiite i vattnet.

    bäst är att krama ur ett väl ingånget filter, låta det nya filtret suga upp gojset,
    sedan är det rock n' roll med den mängd fiskar du vill ha i.

    hela operationen brukar ta mellan 4-15 timmar, beroende på hur mycket gojs, och hur väl nya filtret suger upp gojset.....


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #3
      om du menar malen ansistrus så ska du nog inte flytta den än dom är väldigt kännsliga som små, de bör bli ca 2-2,5cm innan man flyttar bom annars tror jag inte det blir några problem.. Lycka till / Ulrik
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #4
        Ursprungligen postat av gonzo44
        om du menar malen ansistrus så ska du nog inte flytta den än dom är väldigt kännsliga som små, de bör bli ca 2-2,5cm innan man flyttar bom annars tror jag inte det blir några problem.. Lycka till / Ulrik
        Ja då borde den ju snart dö, då jag köpte han på zoo igår och han har flyttats... ifrån zoo....så det kan ju inte stämma..då skulle ju alla små atricitrusar dö efter man har köpt dom.

        Och sen kanske han inte är 1 cm..han kanske är 2..en cm är ju ganska litet, så jag skrev nog fel där.
        Senast redigerad av candra; 25 April 2010, 18:06.
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • Dragula
          • April 2010
          • 58

          #5
          Dvärgklogrodor vill helst ha lite större, allra helst om de går med andra fiskar.

          Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #6
            Ursprungligen postat av Dragula
            Dvärgklogrodor vill helst ha lite större, allra helst om de går med andra fiskar.

            http://www.groda.tk/
            Ja, jag vet, men hade först i 30 liters , och då kväkte dom och la ägg, så det är nog inga problem.

            Nu kommer jag ha dom i 54 liters med sand, förut hade jag sten, och det är ju inte bra för simfötterna, ja jag har varit inne på den sidan, www.groda.tk och läst om grodorna...men jag har inte plats för 100 liters tyvärr, det var knappt jag trodde att jag skulle få plats med detta angående vikten på akv..det är ju inte alltid storleken det handlar om, utan även en möbel det ska stå på. Men vet att dom får det bättre nu i allafall än det andra.

            Och jag hade dom ifrån början i mitt 240 l, men tyckte dom höll på att terra mina andra fiskar där, därför flyttade jag dom till 30 liters själva först.
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Jag brukar vänta mins tre dagar för att vara på den säkra sidan, så tråkigt om något händer. Jag köpte en liten ancistrus på ca 2cm, den dog tyvärr efter tre dagar så var försiktig med din. Jag skulle vänta lite med just Ancistrus då det nästan inte finns några alger i ett nytt akvarium och eftersom man ska mata sparsamt i början är det dumt att lägga i algtabletter och det måste ju Ancistrus ha.
              Lycka till och skynda långsamt

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Ursprungligen postat av Lineli
                Jag brukar vänta mins tre dagar för att vara på den säkra sidan, så tråkigt om något händer. Jag köpte en liten ancistrus på ca 2cm, den dog tyvärr efter tre dagar så var försiktig med din. Jag skulle vänta lite med just Ancistrus då det nästan inte finns några alger i ett nytt akvarium och eftersom man ska mata sparsamt i början är det dumt att lägga i algtabletter och det måste ju Ancistrus ha.
                Lycka till och skynda långsamt
                Ja, jag ska vara försiktig...lång inkoppning blir det iallafall vill jag lova...
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                Arbetssätt...