Hjälp med att "analysera" vattenvärden...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hjälp med att "analysera" vattenvärden...

    Hubba !
    Nedanstående är info från den lokala vattenleverantören på det vatten som kommer ur våra kranar.
    I en annan tråd så har jag uttryckt mina ”missnöjen” med att mitt Malawikar blev instabilt när jag ”slarvar” lite med vattenbyten. Mina SA-kar mår hur bra som helst.
    PH’t i kranen är kanske lite högt för SA kan det tyckas, men en hel hög med rötter håller PH’t stabilt på runt 6,5-6,9.
    Högre värdet är direkt efter ett 10-15% vattenbyte. Inga probs när jag ”slarvar” med vattenbyten i mina SA-kar.

    Kan nedanstående vatteninfo förklara varför vissa vattenvärden rusar i malawikaret när man slarvar lite med vattenbyten ??

    PH: 8,3
    COD: 2,0
    Konduktivitet: 36
    Alkalinitet: 150
    Hårdhet: 5,9
    Kalcium: 33
    Magnesium: 5,7
    Natrium: 35
    Kalium: 2,8
    Järn: 0,01
    Mangan: <0,01
    Fluorid: <0,22



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Antar att du menat att pH "rusar", men det borde det inte göra med dessa värden - KH ligger ju på 8,4 och då borde pH vara stabilt om du inte övermatar rejält, slarvar väldigt mycket med vattenbytena, har ett dåligt biologiskt filter etc. - men du är ju definitivt inte någon nybörjare så det borde ju inte vara fallet. Dessutom ligger ju värdena så pass bra att de tillåter "lite slarv".

    Jag har hört att vattenverken i Skåne börjat använda kloramin och kanske kan det vara så att Malawina är mer känsliga för detta (inget som jag känner till), kanske kan det vara så att kloramin blir mer "elakt" i vatten med högt pH.
    Detta är dock bara spekulationer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...