Varmvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asseliss
    • December 2009
    • 36

    Varmvatten?

    Skulle vilja ha synpunkter på att ta varmvatten direkt ur kranen vid vattenbyten. Har hittills värmt kallvatten men det har då gällt två småkar. Är sugen på att skaffa större och då är det ju rätt bökigt.
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Du kan utan problem fylla med tempererat vatten, jag brukar jämföra med fingret så att det är lite svalare än akvarievattnet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Om du har en kmopparvarmvattenberedare så kan du få mer koppar vid varmt vatten än vid kallt. Då lönar det sig med vattenberedningsmedel, men själv tror jag inte att det är några problem
      Checking out...

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Du kan utan problem fylla med tempererat vatten, jag brukar jämföra med fingret så att det är lite svalare än akvarievattnet!
        Det där beror på...

        Om man har nya kopparledningar och/eller ny varmvattensberedare är det inget bra råd. Kopparhalten blir alltför hög.
        I stället för att bara tro saker är det alltid bättre att veta, dvs i det här fallet mäta upp kopparhalten. Jag som bor i nyrenoverat hus med nya ledningar och allt annat i VVS-väg också nytt har en kopparhalt mellan 0.5 - 2.0 mg/l i varmvattnet beroende på när på dygnet jag mäter. Leder inte till någon omedelbar massdöd hos fiskarna men sniglarna hade dött av det och massdöd bland sniglarna är lika illa, förstör naturligtvis vattnet.
        F.ö är en kopparhalt på 0.3 mg/l vad man strävar efter för att behandla Oodinium, efter avslutad behandling ska kopparhalten ner igen.

        Tobbe

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Tobbe R
          Det där beror på...

          Om man har nya kopparledningar och/eller ny varmvattensberedare är det inget bra råd. Kopparhalten blir alltför hög.
          I stället för att bara tro saker är det alltid bättre att veta, dvs i det här fallet mäta upp kopparhalten. Jag som bor i nyrenoverat hus med nya ledningar och allt annat i VVS-väg också nytt har en kopparhalt mellan 0.5 - 2.0 mg/l i varmvattnet beroende på när på dygnet jag mäter. Leder inte till någon omedelbar massdöd hos fiskarna men sniglarna hade dött av det och massdöd bland sniglarna är lika illa, förstör naturligtvis vattnet.
          F.ö är en kopparhalt på 0.3 mg/l vad man strävar efter för att behandla Oodinium, efter avslutad behandling ska kopparhalten ner igen.

          Tobbe
          Även en del fiskar är känsliga för koppar - jag tvingades en gång lägga ner en stor malawiodling med ca. 300 akvarier pga av att för mycket fisk dog efter att fastigheten hade bytt hela vattensystemet (både rör och beredare var i koppar).

          I normalfallet är det dock inga som helst problem att köra med tempererat vatten.

          Om fastigheten har bytt till ett nytt vattensystem med nya rör och beredare så kan man rent generellt då säga att kopparhalten normalt sett då är högre i kallvattnet (vatten som står stillastående i kopparledningar) än i varmvattnet, men om man först tömmer rörsystemet så går kopparhalten ner nästan till 0. I varmvattnet är kopparhalten visserligen lägre men man blir inte kvitt den genom att tömma systemet som man gör med kallvattnet. Så om man har kopparproblem så använd bara kallvatten (efter att rösrsystemet först tömts), byt mindre vatten varje gång (annars blir det för kallt i akvariet) , men oftare.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Fast nödvändigheten att använda tempererat vatten kan oftast ifrågasättas om du byter typ 30 % eller mindre

            Kommentar

            • asseliss
              • December 2009
              • 36

              #7
              Funkar det verkligen att ta ca 10-gradigt vatten och hälla i?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Ursprungligen postat av Xul
                Fast nödvändigheten att använda tempererat vatten kan oftast ifrågasättas om du byter typ 30 % eller mindre
                Byter du 30% med kallvatten så droppar tempen på tok för mycket, prova nästa gång du ligger i badet så ska du få känna 5% möjligen!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av asseliss
                  Funkar det verkligen att ta ca 10-gradigt vatten och hälla i?
                  Om du gör ett mycket litet byte så kan det funka!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • asseliss
                    • December 2009
                    • 36

                    #10
                    Känns som en rätt onödig risk. Verkar heller inte självklart vara en fördel att ta kallt vatten med tanke på vad andra skrivit i tråden.

                    Kommentar

                    • Christerhedberg
                      • August 2008
                      • 624

                      #11
                      Äsch, för att vara på den säkra sidan kan du ju hälla upp vatten i hinkar som sedan får värmas upp av rumstemperaturen ett tag. Men som många säger är det säkert lugnt om du tar varmvatten från kranen också.

                      Kommentar

                      • Grothras
                        • July 2009
                        • 401

                        #12
                        Ursprungligen postat av asseliss
                        Funkar det verkligen att ta ca 10-gradigt vatten och hälla i?
                        Inte helt bra nej. Jag bytte ca 30% en gång och tänkte inte på att det var vinter och vattnet i kranen var svinkallt. En praktbotia dog men resten klarade sig. Tempen gick nog ner till ca 15 grader har jag för mig. Kanske lite lägre.

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Jag skulle säga att om någon får problem med att fiskar dör eller liknande pga vattenbyte så kommer det att dyka upp på dessa forum som är väldigt aktiva med massor av medlemmar och med tanke på de få inläggen om faktiska problem i kombination med den enorma mängd med personer som har akvarium och känner till dessa forum så är den empiriskt uppskattade sannolikheten väldig låg att problem skulle uppstå.

                          Med andra ord, kör med tempererat. Om du får problem skriv här och ändra din lösning.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Mina regnbågar klarar , ja t.o.m gillar när jag slår i 10-12 gradigt vatten, de simmar gärna i strålen med kallt vatten...

                            Liten ledtråd på hur mycket tempen sjunker vid olika val av vattenmängd.
                            I detta fallet byter man med 10 gradigt vatten och har 25 grader från början.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Tempvidbyte.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,1 KB
ID: 2123866
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...