Happy-Life

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Happy-Life

    Var i zoo affären och blev rekommenderad att köpa Happy-Life.
    Enligt personalen och reklambladet så tar detta medel bort skadliga bakterier, bra för nyttiga bakterier, förebygger sjukdomar och infektioner, förebygger alger, bra för växter och får fiskarna att leka.

    Vad är detta för mirakelmedel och fungerar det?
    Nån som använder det och har positiva/negativa erfarenheter?
    Är det värt pengarna?
  • candra
    • January 2010
    • 455

    #2
    Ursprungligen postat av Ferengi
    Var i zoo affären och blev rekommenderad att köpa Happy-Life.
    Enligt personalen och reklambladet så tar detta medel bort skadliga bakterier, bra för nyttiga bakterier, förebygger sjukdomar och infektioner, förebygger alger, bra för växter och får fiskarna att leka.

    Vad är detta för mirakelmedel och fungerar det?
    Nån som använder det och har positiva/negativa erfarenheter?
    Är det värt pengarna?
    Hej! Jag har det, och det fungerar jättebra för mig, det blir väldigt grumligt i början, men ingen ara för fiskarna, men bara efter några timmar så blir vattnet klart. Jag tar hellre lite mindre än överdoserar. Sen om du ska ha gödning i eller annat medel så ska du vänta i några timmar...Jag har i happy life "kristallmedlet" och efter några timmar eller när jag ser att det klarnat, har jag i ekstozon salt bara.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Jag använder det ibland i mina akvarium vid stora vattenbyten, men mirakelmedel är det inte. Alger finns och växterna behöver klart mer näring än det som tillförs av Happy-Life. Dosera försiktigt om du har yngel. Medlet tog död på 30-40 talet platy yngel odling inom ett dygn. Sjuklingar bland fiskar förekommer det med. Man får ta dessa "mirakelmedel" med en nypa salt.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Jag använder det ibland i mina akvarium vid stora vattenbyten, men mirakelmedel är det inte. Alger finns och växterna behöver klart mer näring än det som tillförs av Happy-Life. Dosera försiktigt om du har yngel. Medlet tog död på 30-40 talet platy yngel odling inom ett dygn. Sjuklingar bland fiskar förekommer det med. Man får ta dessa "mirakelmedel" med en nypa salt.
        //Camilla
        Menar inte du Happy Carbo?

        För happy life så finns en hel del (amatör)studier gjorda. Vissa ser ingen skillnad medan andra ser stor skillnad. Det brukar rekommenderas om du har kloramin i kranvattnet eller brunnsvatten som kan innehålla mycket järn. Om du har kopparvarmvattenberedare eller nya koppar rör kan det vara lämpligt att använda.

        Jag kör med detta i mina yngelkar och om jag gör stora vattenbyten. Jag ser ingen direkt skillnad men vid ett tillfälle hade jag bytt vatten och en svärdbärarhanne var rätt deppig några dagar. Jag hällde då i vattenberedningsmedel och han kvicknade till på ett par timmar! Tydlig skillnad.
        Checking out...

        Kommentar

        • mika71
          • August 2008
          • 43

          #5
          Själv kan jag inget annat än rekomendera happy life och easy life
          Har funkat kanon till malawi och troffar

          Kommentar

          • CoolSwede
            • March 2008
            • 8

            #6
            jag har utom lite salt då och då inte använd inget annat än vatten, bottenfilter och pump från Åled´s. ljused är 7timmar på och 25% vatenbytte per vecka med lite damsug. fiskarna och växter trivs riktig bra. kanske vi ha här bra vatten i laholms-trakten.
            men det finns säker 75 olika åsikter om man fråga 100 akvarister.
            10/02 1x 54 ltr. | 10/04 1x 180ltr. |GuldMolly/BlaclMolly | Guppy | NeonTetror | Fjärillciklider | Marmorgurami
            Homepage

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              Å själv använder jag ingenting,har aldrig gjort, haft akvarium under ca 15 år-egen brunn men inga medel tillsatta, fungerat ypperligt, de ynglar å lägger ägg hej vilt men så har vi ett mycket bra brunnsvatten härannars behövs det kanske men har ingen erfarenhet av det
              MammaMia

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Nej jag menar inte carbo varianten. Det står att växterna skall må prima av användandet med Life men märker ingen direkt skillnad alltså. Testat en hel del olika preparat och har bott på ställen med kommunalt och just nu egen brunn. Under många år använde jag inget beredningsmedel alls. Och min egna erfarenhet av olika medel, egna experiment osv. är att man skall inte gå på allt som står på etiketten.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #9
                  Hur mycket skall man dosera då?

                  På flaskan står det 5ml / 30 liter vatten, samtidigt står det att 250ml räcker till 1500 liter vatten...???

                  Har själv ett 200 liters akvarium

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    5 ml per 30 liter stämmer bra det. Om du byter 60 liter i ditt 200 liters så ska du hälla i 10 ml.

                    1500/30=250/5
                    Checking out...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...