Hur ofta ska man ha nitriveck?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    Hur ofta ska man ha nitriveck?

    Kom hem från jobbet och två nya fiskar var döda.
    Fick dem i onsdags så ringde affären som bad mig komma in med ett vattenprov.
    Det visade sig att jag visst har väldigt höga halter nitrit i vattnet. Eller iallafall mer än man ska ha.
    Det är vecka 3 så det känns logiskt, men borde inte fiskarna visat symptom? Har guppys och ottosar.
    Precis i början då jag släppte i fisk trodde jag att det var nitrit, men sen visade sig att fiskarna nog bara var lite stolliga!
    Byter vatten ca 20-30% varje vecka. Sera aquatan och sera florena.
    Köpte nitriveck i affären och har nu haft i det.
    Enligt anvisningen ska man ha i detta vid varje vattenbyte alltså varje vecka.
    Är detta nödvändigt?
    Trodde ju att värden stabiliserade sig av sig självt efter någon månad?!

    Kan jag ha sabbat nåt i stabiliseringsprocessen genom att tillföra nitrivec?
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Om du bytt vatten under inkörningstiden (ca3-4veckor) så förlängs inkörningstiden! Eftersom du har nitrit i nuläget så ska du använda nitrivec några veckor! Kom ihåg att mata sparsamt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • mollsan
      • March 2010
      • 228

      #3
      Ska man alltså inte byta vatten i början? (vad förvirrad jag blir)
      Detta är slutet på vecka 3 med fisk i. (4 igång med växter)
      Men nu ska jag alltså byta vatten nästa helg igen som vanligt, men även tillsätta nitriveck, oc hså några veckor framöver.
      Men sen ska det alltså inte behövas mer?
      (ursäkta att jag är trög, varit upp länge nu och vi har inget att göra på jobbet så det blir ganska långsamt, dumma vulkan!!!)
      www.guppys.se
      Svenska GuppySällskapet
      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Ursprungligen postat av mollsan
        Ska man alltså inte byta vatten i början? (vad förvirrad jag blir)
        Detta är slutet på vecka 3 med fisk i. (4 igång med växter)
        Men nu ska jag alltså byta vatten nästa helg igen som vanligt, men även tillsätta nitriveck, oc hså några veckor framöver.
        Men sen ska det alltså inte behövas mer?
        (ursäkta att jag är trög, varit upp länge nu och vi har inget att göra på jobbet så det blir ganska långsamt, dumma vulkan!!!)
        Det är bra om man kan låta bli att byta vatten första månaden så kvävecyceln kan etableras ifred, men uppvisar fiskarna obehag under inkörningen bör man givetvis göra ett mindre delvattenbyte! Nitrivec minskar risken för nitrit men behöver normalt inte användas i ett inkört och fungerande kar!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • mollsan
          • March 2010
          • 228

          #5
          Alltid lär man sig nåt nytt!
          Då ligger jag lite lågt med vattenbytet nu då, kanske varannan vecka först?
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Ett "standard" vattenbyten typ max 30 % varje vecka gor ingen direkt skada. Byt dock ej mer an sa..

            Ikorningen tar en vecka eller tva langre da men ev overraskningar blir inte sa fatala da du haller ner ammonium/ammoniak halten lite grann
            Senast redigerad av Xul; 18 April 2010, 21:43.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ös gärna i en tsk salt per 100 liter vatten också. Det minskar giftverkan av nitrit något.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...